Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PD/415-45/06
z 19 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-45/06
Data
2006.12.19



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
pomoc bezzwrotna
program pomocowy
refundacja
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymane dofinansowanie usług szkoleniowych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz z funduszu strukturalnego: Europejski Fundusz Społeczny do organizowanego szkolenia "Partnerstwo publiczno-prywatne" w województwie lubuskim jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.


Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pana z dnia 04.10.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego dofinansowania usług szkoleniowych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz z funduszu strukturalnego: Europejski Fundusz Społeczny do organizowanego szkolenia "Partnerstwo publiczno-prywatne" w województwie lubuskim

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana przedstawione w powyższym wniosku.

Uzasadnienie

W dniu 04.10.2006r. wpłynęło do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu pismo Pana z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego dofinansowania usług szkoleniowych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz z funduszu strukturalnego: Europejski Fundusz Społeczny do organizowanego szkolenia "Partnerstwo publiczno-prywatne" w województwie lubuskim.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 30.06.2006r. zawarł Pan umowę na mocy której uzyskał Pan dofinansowanie w formie dotacji do organizowanego szkolenia "Partnertwo publiczno-prywatne" w województwie lubuskim. Są to środki z Unijnego Funduszu Operacyjnego: Zintegrowany Program Opreracyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz z funduszu strukturalnego: Europejski Fundusz Społeczny. Do rozliczeń związanych z tą dotacją założono odrębne konto bankowe. W ramach tego projektu opracowano pełny wykaz wydatków i kosztów związanych z organizacją szkolenia. Wydatki te, zostały przeanalizowane i zatwierdzone przez instytucję wdrażającą projekt, przy czym zaznaczyć należy, iż nie występują tu wydatki na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Zatwierdzone koszty to tzw. wydatki kwalifikowane. Wśród nich występuje pozycja: "wynagrodzenie menegera projektu", obowiązki manegera wykonuje Pan osobiście.

Pana zdaniem otrzymane dofinansowanie pochodzi od podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, Pan natomiast bezspośrednio realizuje cel progranu zgodnie z umową. Biorąc te argumenty pod uwagę, uważa Pan, iż spełnia warunki, aby w tym zakresie zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zmianami). Pomimo tego, że przyznana dotacja powiększa obrót firmy, z tytułu otrzymanych w/w środków uważa Pan, iż korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych

W niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny tutejszy organ podatkowy informuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyraża się w art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 14, poz. 176 ze zmianami). W myśl postanowień tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez podatnika za wykonanie czynności bezpośrednio związanych z realizacją danego programu, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Aby zatem powyższe zwolnienie mogło mieć zastosowanie - konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit. a i lit. b w/w przepisu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zawarł Pan z Samorządem Województwa Lubuskiego reprezentowanym przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze umowę o dofinansowanie Projektu Z/2.08/II/2.1/41/06 Partnertwo publiczno-prywatne w województwie lubuskim w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości), której przedmiotem jest organizowanie szkoleń w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz z funduszu strukturalnego: Europejski Fundusz Społeczny.

Instytucja Wdrażająca - Samorząd Województwa Lubuskiego reprezentowany przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze przyznaje Beneficjentowi czyli Panu na realizację Projektu, szczegółowo określonego we "wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w regionach, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006" dofinansowanie w formie dotacji.

W związku z tym uznać należy, iż Samorząd Województwa Lubuskiego reprezentowany przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze przyznaje środki finansowe Beneficjentowi czyli Panu na realizację Projektu, a więc środki te finansowane są z funduszy krajowych.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r.

ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r.Nr 15, poz.148 z póź. zm.) środki pochodzące z EFS są środkami publicznymi, a ich rozliczanie następuje według zasad obowiązujących dla dotacji z budżetu państwa.

Finansowanie wydatków ponoszonych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.1 dokonywane jest ze źródeł krajowych.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot.

W związku z powyższym przepis art. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zatem należy stwierdzić, iż stanowisko Pana w tej sprawie jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w rozpatrywanym wniosku oraz prawnego obowiązującego w dacie jej sporządzenia.

Ponadto Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu informuje, iż pozostałe zagadnienia przedstawione w piśnie z dnia 04.10.2006r. rozpatrzone zostaną odrębnym postanowieniem.

Zgodnie z art.14b §1i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Pana, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu.

Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj