Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/2152/2006/AP
Data
2006.11.30
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
aukcja
faktura VAT
kasa rejestrująca
numizmat
prowizje
wystawienie faktury
Pytanie podatnika
Dotyczy sprzedaży walorów numizmatycznych na organizowanej przez podatnika aukcji.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust. 1 i 4, art. 111 ust. 1, art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108 poz. 948 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 02.11.2006r. (data wpływu: 03.11.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wolap o s t a n o w i łuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące dokumentowania obrotu walorów na aukcji numizmatycznej: -w części dotyczącej rozliczenia z wystawcami towarów na aukcji – za prawidłowe, -w części dotyczącej rozliczenia z nabywcami towarów na aukcji – za nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 02.11.2006r. (data wpływu: 03.11.2006r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Z przedmiotowego wniosku wynika: Stan faktyczny Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu monetami kolekcjonerskimi. Nabyte monety sprzedaje opodatkowując te czynności na zasadach ogólnych lub z zastosowaniem szczególnej procedury określonej w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) /zwanej dalej ustawą/. Obecnie Strona zamierza przeprowadzić stacjonarną aukcję numizmatyczną walorów wystawianych przez osoby trzecie. Wnioskodawca przyjmując monety na aukcję będzie wystawiał na tą okoliczność pokwitowania przyjęcia, w których zastrzeże, że w przypadku wycofania przedmiotu z aukcji pobierze zwrot kosztów w wysokości 20% ceny szacunkowej. Dokument zawierać będzie również oświadczenie wystawiającego na aukcji, że wystawione przedmioty są jego własnością od ponad sześciu miesięcy i nie są zajęte przez władze sądowe i skarbowe. Zapytanie: 1.Czy wobec walorów sprzedanych na aukcji wystarczy na rzecz wystawcy towaru na aukcji wystawić fakturę VAT lub paragon z kasy fiskalnej wyłącznie na kwotę prowizji? 2.W jaki sposób dokumentować rozliczenia z nabywcami towarów na aukcji? Stanowisko wnioskodawcy Zdaniem składającego zapytanie: 1.powinien on wystawiać wystawcy towaru na aukcji fakturę VAT lub paragon z kasy fiskalnej wyłącznie na kwotę prowizji i opodatkować ją stawką podatku od towarów i usług 22%, 2.w przypadku, gdy nabywcą towaru jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej – organizator aukcji powinien wystawić potwierdzenie dokonanych zakupów oraz paragon lub fakturę VAT na kwotę prowizji, natomiast w przypadku, gdy nabywcą jest podmiot, który oczekuje dokumentu będącego podstawą do wliczenia zakupu w koszty prowadzonej działalności gospodarczej - organizator aukcji powinien wystawić fakturę VAT marża na kwotę zapłaconą za dany walor powiększoną o swoją marżę. Działając na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika: -w części dotyczącej rozliczenia z wystawcami towarów na aukcji – za prawidłowe, -w części dotyczącej rozliczenia z nabywcami towarów na aukcji – za nieprawidłowe. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przedstawionym stanie faktycznym odpłatna dostawa towarów polega na sprzedaży monet wystawianych na stacjonarnej aukcji numizmatycznej. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zacytowane powyżej przepisy stanowiące o opodatkowaniu marży w obrocie towarowym w przedmiotowym przypadku nie mogą mieć zastosowania, gdyż wyraźnie wskazują, że uprawnionymi do wystawiania faktury VAT marża są podatnicy dokonujący dostawy towarów uprzednio przez siebie nabytych lub zaimportowanych w celu późniejszej odsprzedaży. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w żadnym stadium obrotu nie staje się właścicielem przyjmowanych na aukcję towarów, jest jedynie pośrednikiem pomiędzy wystawiającym towary a kupującym. Z powyższego wynika, że jedyną czynnością opodatkowaną, jaką Strona wykonuje i z tytułu której jest podatnikiem podatku od towarów i usług jest świadczenie na rzecz wystawców monet usług polegających na pomocy w znalezieniu nabywców poprzez organizowanie aukcji, z tytułu czego Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, przy czym ust. 4 zwalnia z obligatoryjnego obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jeżeli ci tego nie żądają. Natomiast art. 111 ust. 1 stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zaś obowiązek wydawania oryginału paragonu kasy fiskalnej lub wystawionej faktury VAT określa § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108 poz. 948 z późn. zm.). Powyższe przepisy potwierdzają stanowisko Podatnika, że powinien on wydać wystawcom towarów na aukcji paragon kasy fiskalnej lub oryginał wystawionej faktury VAT na wartość netto w wysokości pobieranej prowizji powiększonej o kwotę podatku od towarów i usług wg. stawki 22% (zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy) Natomiast w kwestii dotyczącej dokumentowania rozliczenia z nabywcami towarów na aukcji należy stwierdzić, że Strona nie jest podatnikiem z tytułu dostawy tych towarów. Odpłatnej dostawy towarów dokonuje ich wystawca na aukcji i następuje ona na rzecz podmiotów, które te towary nabywają, dlatego też w świetle przepisów prawa podatkowego po stronie Wnioskodawcy nie leży obowiązek ewidencjonowania tego obrotu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z dokumentowaniem dostawy towarów na aukcji podatnicy z tytułu tych czynności – czyli wystawcy przedmiotów na aukcji – mogą zwracać się do właściwych dla siebie naczelników urzędów skarbowych w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów prawa podatkowego.
|