Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-008/06/AP
z 17 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-008/06/AP
Data
2006.02.17



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Rok podatkowy


Słowa kluczowe
deklaracje
kredyt podatkowy
osoby prawne
zeznanie roczne


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma możliwość skorzystania z kredytu podatkowego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie możliwości skorzystania z kredytu podatkowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą w styczniu 2005r. Kapitał zakładowy Spółki został pokryty wkładami pieniężnymi udziałowców - osób prawnych. Spółka w 2005r. miała status małego przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, zatrudniała średniorocznie 15 osób a obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych wynosił za 2005r. około 4.413.000,00 EURO.

Podatnik stoi na stanowisku, iż spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy za 2006r. na podstawie art. 25 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Instytucja kredytu podatkowego - uregulowana w przepisach art. 25 ust.11-16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - polega na zwolnieniu podatników z obowiązku uiszczania w danym roku podatkowym zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy i składania miesięcznych deklaracji podatkowych oraz odroczeniu w czasie obowiązku zapłaty podatku wynikającego z zeznania podatkowego za ten rok.

Zgodnie z treścią art. 25 ust. 11 ustawy z dnia 15.02.1992r. podatnicy będący, od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do pierwszego dnia miesiąca roku podatkowego, w którym rozpoczynają korzystanie ze zwolnienia, małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej są zwolnieni z obowiązków wynikających z ust. 1 w roku podatkowym następującym bezpośrednio po:

  1. pierwszym roku podatkowym, o którym mowa w art. 8 ust. 2 i 2a - w przypadku gdy ten rok podatkowy trwał co najmniej pełnych 10 miesięcy kalendarzowych albo
  2. drugim roku podatkowym - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1

  3. - pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o korzystaniu z tego zwolnienia; oświadczenie to składa się w formie pisemnej w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego tym zwolnieniem.

Z powyższego wynika, że aby móc skorzystać z instytucji kredytu podatkowego należy spełniać następujące warunki:

Po pierwsze kredyt podatkowy przysługuje tylko małym przedsiębiorcom. Definicję "małego przedsiębiorcy" zawiera art. 105 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), w myśl którego za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.

Po drugie kredyt podatkowy przysługuje tylko tym małym przedsiębiorcom, którzy rozpoczęli działalność w roku poprzednim lub dwa lata wstecz. Kredyt podatkowy przysługuje przedsiębiorcom, którzy rozpoczęli działalność w roku poprzednim, jeżeli ich pierwszy rok podatkowy trwał co najmniej pełnych 10 miesięcy kalendarzowych. Jeżeli natomiast pierwszy rok podatkowy był krótszy, to kredyt podatkowy przysługuje w roku podatkowym następującym po drugim roku podatkowym.

Warunkiem formalnym skorzystania z kredytu podatkowego jest złożenie we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym oświadczenia o korzystaniu ze zwolnienia. Oświadczenie składa się w formie pisemnej w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego tym zwolnieniem.

Przepisy o kredycie podatkowym dotyczą podatników, którzy faktycznie rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, a nie tych podatników, którzy prowadzili działalność już wcześniej w innej formie, pod inna nazwą, czy też przy wykorzystaniu tej samej struktury organizacyjno-majątkowej. Stąd też przepisy art. 25 ust. 13 pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, że możliwość skorzystania z kredytu podatkowego nie dotyczy podatników:

  1. utworzonych w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, albo
  2. utworzonych w wyniku przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, albo
  3. utworzonych przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa, o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok korzystania ze zwolnienia, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio art. 14 ustawy z dnia 15.02.1992r., albo
  4. utworzonych przez osoby prawne lub fizyczne wnoszące - tytułem wkładów niepieniężnych na poczet ich kapitału - składniki majątku uzyskane przez te osoby w wyniku likwidacji podatników, którzy skorzystali wcześniej z kredytu podatkowego, o ile osoby te posiadały udziały lub akcje tych zlikwidowanych podatników.

Z drugiej strony zwolnienie podatkowe, jakim jest kredyt podatkowy, służyć ma tworzeniu nowych miejsc pracy i pobudzaniu przedsiębiorczości. Dlatego też ustawodawca wiąże możliwość skorzystania z kredytu podatkowego z określonym limitem przychodów miesięcznych oraz limitem zatrudnienia. Jak stanowią bowiem przepisy art. 25 ust. 13 pkt 5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kredyt podatkowy nie przysługuje podatnikom:

  1. którzy uzyskali w okresie poprzedzającym rok korzystania z kredytu podatkowego przychód średniomiesięczny w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty niższej niż 1000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia działalności, albo
  2. którzy w okresie poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia zatrudniali, na podstawie umowy o pracę, w każdym miesiącu mniej niż 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty (przeciętne miesięczne zatrudnienie ustala się w przeliczeniu na pełne etaty, pomijając liczby po przecinku; w przypadku gdy przeciętne miesięczne zatrudnienie jest mniejsze od jedności, przyjmuje się liczbę jeden).

Kredyt podatkowy jest zwolnieniem o charakterze warunkowym. W czasie korzystania z niego podatnik musi bowiem spełniać określone warunki. Korzystanie ze zwolnienia w istocie trwa 6 lat podatkowych - jeden rok, w którym podatnikowi udzielany jest kredyt i pięć następnych lat podatkowych, podczas których podatnik "spłaca" ów kredyt. Stąd też przepisy traktujące o utracie prawa do zwolnienia stanowią, że przesłanki utraty prawa do zwolnienia mogą mieć miejsce w roku korzystania ze zwolnienia oraz w pięciu kolejnych latach podatkowych.

Jak stanowi przepis art. 25 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy tracą prawo do zwolnienia, jeżeli:

  1. zostali postawieni w stan likwidacji albo ogłoszona została ich upadłość obejmująca likwidację majątku w okresie korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych, albo
  2. w którymkolwiek z miesięcy roku korzystania ze zwolnienia albo w jednym z pięciu następnych lat podatkowych zmniejszą przeciętne miesięczne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę o więcej niż 10% w stosunku do najwyższego przeciętnego miesięcznego zatrudnienia w roku poprzedzającym rok podatkowy, albo
  3. w roku korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych osiągną przychody z działalności gospodarczej średniomiesięcznie w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty niższej niż 1.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia w roku poprzednim, albo
  4. odpowiednio w roku lub za rok korzystania ze zwolnienia lub w pięciu następnych latach podatkowych mają zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, ceł oraz składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135); określenie lub wymierzenie w innej formie - w wyniku postępowania prowadzonego przez właściwy organ - zaległości z wymienionych tytułów nie pozbawia podatnika prawa do skorzystania ze zwolnienia, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej.

Konsekwencje utraty prawa do korzystania z kredytu podatkowego określa przepis art. 25 ust. 16 ustawy z dnia 15.02.1992r. Skutki prawnopodatkowe utraty prawa do tego zwolnienia są zróżnicowane, w zależności od tego, w jakim momencie to następuje. Jak stanowi powołany art. 25 ust. 16 ww. ustawy podatnicy, którzy utracili prawo do zwolnienia:

  1. w roku podatkowym, w którym korzystają z tego zwolnienia - są obowiązani do złożenia deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku oraz do wpłaty należnych zaliczek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracili prawo do zwolnienia; w tym przypadku nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu zaliczek za poszczególne miesiące roku, w którym podatnicy korzystali ze zwolnienia,
  2. w pierwszych trzech miesiącach roku następującego bezpośrednio po roku, w którym korzystali ze zwolnienia - są obowiązani do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1; w tym przypadku nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu zaliczek za poszczególne miesiące roku, w którym podatnicy korzystali ze zwolnienia,
  3. w okresie od upływu terminu określonego dla złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym korzystali ze zwolnienia, do końca piątego roku podatkowego następującego po roku, w którym korzystali ze zwolnienia - są obowiązani do zapłaty należnego podatku, o którym mowa w ust. 12, wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od dnia następnego po upływie terminu określonego dla złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, w którym mieli obowiązek złożyć to zeznanie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka spełnia warunki do skorzystania z kredytu podatkowego w 2006r., tj.:

  • jest małym przedsiębiorcą, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w styczniu 2005r., a zatem pierwszy rok podatkowy trwał co najmniej pełnych 10 miesięcy kalendarzowych oraz
  • w terminie do 20 stycznia br. złożyła - w formie pisemnej - oświadczenie o korzystaniu z tego zwolnienia oraz
  • w 2005r. uzyskała przychód średniomiesięcznie w wysokości 367.750,00 euro (według wyliczenia: 4.413.000,00 euro : 12 m-cy) oraz
  • w 2005r. zatrudnienie średniomiesięcznie wynosiło 15 pracowników oraz
  • Spółka powstała z wkładów pieniężnych osób prawnych, a zatem nie mają do niej zastosowania przesłanki negatywne wynikające z cyt. powyżej art. 25 ust. 13 pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże jak wskazano powyżej w trakcie korzystania ze zwolnienia Spółka winna spełniać warunki, o których mowa w przepisie art. 25 ust. 14 ustawy z dnia 15.02.1992r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj