Interpretacja Ministra Finansów
PB6/033-0266-BM6-13580/05/HM/WP
z 14 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB6/033-0266-BM6-13580/05/HM/WP
Data
2006.04.14



Autor
Minister Finansów



Słowa kluczowe
Anglia
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
podwójne opodatkowanie
Wielka Brytania
Zjednoczone Królestwo




Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. (Dz.U. z 1978 r., Nr 7, poz.20).


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2005 r., w części dotyczącej rozliczenia podatku dochodowego z pracy najemnej wykonywanej czasowo na terytorium Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 15 umowy oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, odliczenia składek zapłaconych do brytyjskiego systemu ubezpieczeń społecznych oraz wpłaty zaliczek na podatek dochodowy zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE


Pismem z dnia 7 listopada 2005 r. Pan X zwrócił się do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji postanowień umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.


Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, Pan X jest obywatelem Polski i posiada stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski. W okresie od 1 grudnia 2004 r. do 30 września 2005 r. osiągał dochody z pracy najemnej na terytorium Zjednoczonego Królestwa. Pracodawca brytyjski potrącał z jego wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy.


Zdaniem Podatnika – na podstawie art. 27 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 15 pkt 1 i art. 23 ust. 2 umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu - dochody osiągnięte z pracy najemnej w Zjednoczonym Królestwie, pomniejszone o kwoty wolne od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy, powinien wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym za 2005 r. Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów (ze źródeł polskich i brytyjskich) ma prawo odliczyć kwotę podatku zapłaconego w Zjednoczonym Królestwie w 2005 r. Do każdego rozpoczętego miesiąca kalendarzowego pracy w Zjednoczonym Królestwie Podatnik chce zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy. Ponadto, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy, Podatnik chce odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne potrącone z jego wynagrodzenia przez zagranicznego pracodawcę. Analogicznie, na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy, Podatnik chce odliczyć od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne potrącone z jego wynagrodzenia przez zagranicznego pracodawcę.


W odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych, Podatnik stoi na stanowisku, że na podstawie art. 44 ust. 7 ustawy, miał obowiązek do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powrócił do Polski w 2005 r. wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 20% od wynagrodzeń uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 30 września 2005 r. oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację PIT-53. Miał prawo do odliczenia kwot zaliczek na podatek dochodowy potrąconych przez brytyjskiego pracodawcę w tym okresie tj. od 1 stycznia do 30 września 2005 r.


Pan X prosi o udzielenie informacji, czy przedstawione przez niego stanowisko jest prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).


Na podstawie art. 15 ust. 1 umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, wynagrodzenia za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Podwójnego opodatkowania unika się w ten sposób, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski majątkowe, które - zgodnie z postanowieniami umowy - mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, wtedy Polska pozwoli na potrącenie od polskiego podatku od dochodu lub zysków majątkowych (w zależności od konkretnego przypadku), należnego od tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie odpowiednio od tego dochodu lub zysków majątkowych. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która przypada proporcjonalnie na dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie (art. 23 ust. 2 umowy).


Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 9 ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.


Część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, wolna jest od podatku dochodowego w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet (art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy).


Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy, dochód pomniejsza się o kwoty składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika lub potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Podatek dochodowy natomiast, obliczony zgodnie z art. 27 ustawy, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika lub pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 27b ust. 1 ustawy).


Art. 44 ust. 7 ustawy wprowadza zasadę iż, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą i osiągający dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 % tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 44 ust. 3e ustawy).


Mając na uwadze opisane we wniosku stan faktyczny oraz przedstawioną powyżej interpretację przepisów Minister Finansów zauważa, że:


Pan X podlega w Polsce opodatkowaniu na zasadzie art. 3 ust. 1 ustawy, tj. podlega opodatkowaniu od całości uzyskanych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. W celu rozliczenia w Polsce podatku dochodowego za 2005 r., Pan X łączy dochody uzyskane w 2005 r. z pracy najemnej na terytorium Zjednoczonego Królestwa z dochodami uzyskanymi w 2005 r. na terytorium Polski i wykazuje je w zeznaniu rocznym. Podatnik ma prawo pomniejszyć dochód uzyskany w Zjednoczonym Królestwie o kwotę wolną od podatku stanowiącą równowartość 30 diet z tytułu zagranicznych podróży służbowych, tj. o kwotę 960 funtów (GBP). Dochód uzyskany w walutach obcych przelicza na złote zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 3 i 4 ustawy.


Podatnikowi nie przysługuje prawo zastosowania podwyższonych, miesięcznych kosztów uzyskania przychodów z tytułu świadczenia pracy na terytorium Zjednoczonego Królestwa. Przepis art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy dotyczy tylko tych podatników, którzy dojeżdżają do zakładu pracy znajdującego się w innej miejscowości niż ich miejsce zamieszkania i nie otrzymują dodatku za rozłąkę. Przepis ten w żadnym razie nie dotyczy osób przebywających czasowo w innej - niż ich stałe miejsce zamieszkania - miejscowości i tam (na miejscu) wykonujących pracę.


Podatnikowi nie przysługuje również prawo odliczenia od dochodu składek na ubezpieczenie społeczne potrąconych ze środków podatnika przez zagranicznego pracodawcę, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy takiemu odliczeniu podlegają składki płacone do polskiego systemu ubezpieczeń społecznych. Podobnie, Podatnikowi nie przysługuje prawo pomniejszenia wyliczonego podatku o składki na ubezpieczenie zdrowotne potrącone ze środków podatnika przez zagranicznego pracodawcę, ponieważ zgodnie z art. 27b ustawy takiemu odliczeniu podlegają składki płacone do polskiego systemu ubezpieczeń zdrowotnych.


Podatnik ma prawo obniżyć należny w Polsce podatek, obliczony od łącznej sumy dochodów, o kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód tam uzyskany.


Zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy, Podatnik miał obowiązek wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 % dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powrócił do Polski. Zgodnie z art. 44 ust. 3e ustawy w zw. z art. 23 ust. 2 umowy, zaliczkę tę Podatnik mógł pomniejszyć o podatek zapłacony w Zjednoczonym Królestwie.


Biorąc powyższe pod uwagę, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj