Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-819/12-4/BW
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 23.11.2012 r. (data nadania 27.11.2012 r., data wpływu 29.11.2012 r.) na wezwanie z dnia 16.11.2012 r. Nr IPPB4/415-819/12-2/BW (data nadania 19.11.2012 r., data odbioru 21.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.


Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 16.11.2012 r. Nr IPPB4/415-819/12-2/BW, tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego. Pismem z dnia 23.11.2012 r. (data nadania 27.11.2012 r., data wpływu 29.11.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni ma na utrzymaniu córkę w wieku 27 lat, która zamieszkuje z rodzicami od urodzenia. Od 1987 r. córka Wnioskodawczyni jest niepełnosprawna (stan po dwóch zabiegach usuwania guza móżdżku). Córka Wnioskodawczyni posiada oświadczenie o niepełnosprawności i otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny. Córka Wnioskodawczyni zasiłek pielęgnacyjny otrzymywała przez cały 2011 r. i nie otrzymywała renty socjalnej. Od 23.11.2010 r. córka Wnioskodawczyni pracuje na podstawie umowy o pracę. W roku 2011 córka Wnioskodawczyni uzyskała dochód w kwocie 15.297 zł. Od miesiąca XII 2010 r. ZUS zawiesił córce Wnioskodawczyni wypłatę renty socjalnej. Wobec córki, Wnioskodawczyni i jej mąż wykonują władzę rodzicielską. Córka Wnioskodawczyni nie przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. Córka Wnioskodawczyni nie wstąpiła w związek małżeński. Wnioskodawczyni wraz z mężem cały czas realizują ciążący na nich obowiązek alimentacyjny względem córki. Do córki Wnioskodawczyni nie mają również zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ustawy o podatku tonażowym.

Wnioskodawczyni wraz z mężem czynią na rzecz córki świadczenia alimentacyjne (utrzymanie, zamieszkanie, leczenie) gdyż córka nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie, a dochody jej są znikome przy potrzebach. Córka Wnioskodawczyni otrzymywała także w 2011 r. zasiłek pielęgnacyjny.

Wnioskodawczyni w 2011 r. uzyskała ze stosunku pracy (umowa o pracę) dochód w kwocie 38.213,35 zł. Do Wnioskodawczyni nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i podatku tonażowym. Podobnie przepisy te nie dotyczą męża Wnioskodawczyni-ojca, córki Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni miała prawo, w rozliczeniu podatku dochodowego za 2011 r., skorzystać z ulgi prorodzinnej na niepełnosprawną, mającą dochody ze stosunku pracy, pełnoletnią córkę?


Zdaniem Wnioskodawczyni miała ona prawo skorzystać z ulgi na niepełnosprawną córkę. Przez 2011 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem wykonywali wobec niepełnosprawnej córki władzę rodzicielską. Spełnili, więc wymóg art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Córka Wnioskodawczyni zamieszkiwała wspólnie z rodzicami, a więc nie było wykluczeń określonych w art. 27f ust. 2 powyższej ustawy. Żadnej kwoty nie odliczył z tego tytułu mąż Wnioskodawczyni, spełnione więc są wymogi określone w art. 27f ust. 4 tej ustawy.

Wnioskodawczyni wraz z mężem utrzymują faktycznie swą pełnoletnią córkę gdyż jej dochód nie wystarczyłby na to. Zwłaszcza, że kosztowne są zabiegi lecznicze i rehabilitacyjne. Przepis art. 27f ust. 6 w/w ustawy dopuszcza możliwość skorzystania z ulgi na pełnoletnią córkę pod warunkiem utrzymania jej przez rodziców. Córka Wnioskodawczyni otrzymywała zasiłek pielęgnacyjny. Córka Wnioskodawczyni spełnia, więc wymóg określony w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 w/w ustawy.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, Wnioskodawczyni miała prawo skorzystać z ulgi prorodzinnej gdyż spełnione zostały wszystkie warunki wymagane przepisami.

Wnioskodawczyni wychowała niepełnosprawną, pełnoletnią córkę otrzymującą zasiłek pielęgnacyjny. Córka Wnioskodawczyni mogła uzyskiwać dochody z pracy na podstawie umowy o pracę.

Wnioskodawczyni wraz z mężem spełniali swój obowiązek alimentacyjny względem córki.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny Wnioskodawczyni twierdzi, że przysługuje jej uprawnienie do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej z uwagi na spełnienie wszystkich przesłanek do zastosowania tej ulgi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 4 tej ustawy).

Stosownie do art. 27f ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).


Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,
  • w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego lub sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni ma na utrzymaniu córkę w wieku 27 lat, która zamieszkuje z rodzicami od urodzenia. Od 1987 r. córka jest osobą niepełnosprawną (stan po dwóch zabiegach usuwania guza móżdżku). Córka Wnioskodawczyni posiada oświadczenie o niepełnosprawności i otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny. Córka Wnioskodawczyni zasiłek pielęgnacyjny otrzymywała przez cały 2011 r. i nie otrzymywała renty socjalnej. Od 23.11.2010 r. córka Wnioskodawczyni pracuje na podstawie umowy o pracę i w 2011 r. uzyskała dochód w kwocie 15.297 zł. Od grudnia 2010 r. ZUS zawiesił wypłatę renty socjalnej na rzecz córki Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni wraz z mężem wykonują na rzecz córki władzę rodzicielską. Córka nie przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. Córka nie wstąpiła w związek małżeński. Wnioskodawczyni wraz z mężem cały czas realizują ciążący na nich obowiązek alimentacyjny.

Do córki Wnioskodawczyni ani do jej samej nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ustawy o podatku tonażowym. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę i z tego źródła uzyskuje dochody (38.213,35 zł.)

Odnosząc się do tak przedstawionego stanu faktycznego wskazać należy, że zgodnie z powołanym art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo do dokonania odliczenia kwoty wskazanej w ust. 2 tego przepisu, przysługuje m. in. podatnikom utrzymującym pełnoletnie dzieci w związku z wykonywaniem przez nich ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego.

Obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy z dnia z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.) jako obowiązek dostarczania przez osobę zobowiązaną podmiotowi uprawnionemu środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania.

Z art. 133 § 1 ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

Zakres obowiązku alimentacyjnego rodziców wobec dzieci precyzuje zaś art. 135 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Zależy on od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego.

Oznacza to, że osoby, które zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, obciąża obowiązek alimentacyjny względem dziecka legitymującego się orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji uprawnione są do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci. Warunkiem jest jednak spełnienie wszystkich przesłanek nakreślonych w zacytowanym art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać przy tym należy, iż oceny istnienia obowiązku alimentacyjnego Wnioskodawczyni wobec Jej córki, musi dokonać sama Wnioskodawczyni. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, przysługiwało uprawnienie do dokonania odliczenia od podatku dochodowego za 2011 r. tzw. ulgi prorodzinnej.


Należy jednocześnie podkreślić, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawczynię wszystkich przesłanek uprawniających do skorzystania z odliczeń w ramach przedmiotowej ulgi. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym.


W przypadku, gdy przytoczony we wniosku stan faktyczny różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj