Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-710/12-8/MH
z 27 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-710/12-8/MH
Data
2012.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenie podatku od towarów i usług
projekt


Istota interpretacji
Czy Ośrodek realizując projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach … nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 03 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek uzupełniono w dniu 15 listopada 2012 r. oraz w dniu 23 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Ośrodek jest gminną samorządową jednostką organizacyjną, nie posiadającą osobowości prawnej. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. nr 175, poz. 1362 z późn. zm.). W związku z powyższym na podstawie art. 7, art. 19 pkt 8, art. 36 pkt. n, art. 53 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 lit. c) cyt. ustawy, zadaniami tut. Ośrodka jest prowadzenie mieszkań chronionych dla cudzoziemców, a zwłaszcza ich integracja ze środowiskiem.

Ośrodek realizuje usługi pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy. W związku z powyższym Ośrodek jest zwolniony z podatku od towarów i świadczenia usług na rzecz beneficjenta pomocy społecznej. Powyższe stanowisko znajduje umocowanie w art., 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U, z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn.zm.).

Ośrodek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie jest zatem podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7 i nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT wykazanego w fakturach VAT. Ośrodek nie figuruje w ewidencji Urzędu Skarbowego, jako zarejestrowany podatnik VAT.

Ośrodek realizował projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach …. Projekt nosił tytuł „…”, skierowany był do cudzoziemców jako klientów pomocy społecznej i do nich skierowane były formy pomocy. W związku z tym Ośrodek wykorzystywał efekty przedmiotowe projektu do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a w szczególności w 75% z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i 25% z wkładu własnego jednostki samorządu terytorialnego. Umowy finansowe zostały zawarte pomiędzy Władzą Wdrażającą a Gminą, w imieniu, której działa Ośrodek. Do rozliczenia projektu Wnioskodawca załączył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczył, że nie może odzyskać kwoty podatku VAT, zapłaconego w fakturach zakupu VAT i w realizowanym projekcie był to koszt kwalifikowalny.

Ośrodek nie wystawiał faktur w związku z realizacją ww. projektu. Wszystkie faktury, rachunki zakupu towarów i usług związane z realizacją projektu wystawione były na tut. Ośrodek. Dotyczyły one zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu. Władza Wdrażająca w podręczniku dla Beneficjentów, wytycznych dla Wnioskodawców, jak również w umowie finansowej zastrzegła, iż do końcowego raportu finansowego, należy dołączyć kopię indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług, jako kwoty, która nie jest odzyskiwana przez Ośrodek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek realizując projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach … nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.). W związku z powyższym na podstawie art. 7, art. 19 pkt 8, art. 36 pkt n, art. 53 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 lit. c) cyt. ustawy, zadaniami tut. Ośrodka jest prowadzenie mieszkań chronionych dla cudzoziemców, a zwłaszcza ich integracja ze środowiskiem.

Ośrodek realizuje usługi pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy. W związku z powyższym Ośrodek jest zwolniony z podatku od towarów i świadczenia usług na rzecz beneficjenta pomocy społecznej. Powyższe stanowisko znajduje umocowanie w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy wydane oświadczenie, że Ośrodek nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu VAT oraz, że w realizowanym projekcie jest to koszt kwalifikowalny – jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Wnioskodawca, zatem nie może odzyskać zapłaconego w fakturach podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi).

Jak wynika z art. 7 pkt 11 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009 Nr 175, poz. 1362 ze zm.), pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy, osobie, która ze względu na trudną sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebuje wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym życiu, ale nie wymaga usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, w szczególności osobie z zaburzeniami psychicznymi, osobie opuszczającej pieczę zastępczą w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich, a także cudzoziemcowi, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, może być przyznany pobyt w mieszkaniu chronionym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jest gminną samorządową jednostką organizacyjną, nie posiadającą osobowości prawnej. Realizuje zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej. Zainteresowany realizował projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach …. Projekt nosił tytuł „…”, skierowany był do cudzoziemców jako klientów pomocy społecznej i do nich skierowane były formy pomocy. Ośrodek wykorzystywał efekty przedmiotowe projektu do czynności zwolnionych z podatku VAT. Wszystkie faktury, rachunki zakupu towarów i usług związane z realizacją projektu wystawione były na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, bowiem nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ poniesione wydatki nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” .

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-710/12-9/MH;
  • zdarzenia przyszłego w zakresie w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-710/12-10/MH;

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj