Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-10/08/AO
Data
2008.04.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym
Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
skład podatkowy
stawki podatku
Istota interpretacji
Spółka posiadając zezwolenie na prowadzenie producenckiego składu podatkowego, może w procedurze poboru akcyzy sprzedawać alkohol etylowy pochodzący z wewnątrzwspónotowego nabycia.
Wniosek ORD-IN
823 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 roku (data wpływu 21 stycznia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu alkoholem etylowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu alkoholem etylowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Skład podatkowy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji alkoholu etylowego na bazie spirytusu surowego i alkoholu pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego nabytego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz produktów, które nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi (wyrobów chemicznych) na bazie alkoholu wyprodukowanego przez Spółkę i alkoholu pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego. Skład podatkowy prowadzi działalność na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydanego przez naczelnika urzędu celnego. W decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, organ wydający decyzję określił zakres działalności dla składu podatkowego jako produkcja, a rodzaj produkowanych wyrobów akcyzowych alkohol etylowy i alkohol częściowo skażony środkami dopuszczonymi do skażenia i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Do chwili obecnej, Spółka nabywała alkohol wewnątrzwspólnotowo do produkcji wyrobów chemicznych oraz do dalszego jego oczyszczania. W przyszłości, Spółka planuje alkohol pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego, w stanie nieprzetworzonym sprzedawać innym podmiotom prowadzącym działalność na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zakupiony przez Spółkę i przyjęty do składu podatkowego Spółki alkohol etylowy pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego można sprzedawać innym podmiotom w kraju w stanie nieprzetworzonym...
Zdaniem wnioskodawcy, art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym daje Spółce prawo do sprzedaży nabytego wewnątrzwspólnotowo alkoholu w stanie nieprzetworzonym innym podmiotom na terenie kraju. Skład podatkowy prowadzi działalność gospodarczą i musi kierować się zasadami rynkowymi, aby sprostać zobowiązaniom finansowym wobec skarbu państwa i kontrahentów. Każda ilość alkoholu wprowadzana i wyprowadzana ze składu jest ustalana i ewidencjonowana w dokumentacji przez prowadzącego skład podatkowy jak również przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Stanowisko organu celnego w tej sprawie jakoby, aby sprzedawać nabyty alkohol w stanie nieprzetworzonym, skład musiałby posiadać w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego w zakresie prowadzonej działalności oprócz produkcji, także magazynowanie – jest dla Spółki niezrozumiałe i krzywdzące. Wnioskodawca uważa, iż zezwolenie na magazynowanie odnosi się tylko do składów podatkowych magazynowych, a Spółka takim składem nie zamierza zostać.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż podatnik ma zamiar dokonywać obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, bez ich przerobu. Działanie to wiąże się z przyjęciem i magazynowaniem tych wyrobów. Stosownie do postanowień art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (w tym alkoholu etylowego art. 67 tej ustawy) może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Oprócz produkcji, w składzie podatkowym może być prowadzona także działalność polegająca na przetwarzaniu, magazynowaniu, przyjmowaniu i wysyłce wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie określone w tym przepisie warunki. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym rozróżniają dwa podstawowe typy składów podatkowych: tzw. skład podatkowy „producencki” i „magazynowy”. Skład podatkowy „producencki” jest miejscem, w którym podmiot prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu (art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy). Drugim typem składu podatkowego jest tzw. skład podatkowy „magazynowy – usługowy”, służący do prowadzenia działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot (art. 31 ust. 2 ustawy). Aby otrzymać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego magazynowego, podmiot obok warunków określonych w art. 31 ust. 1, winien spełniać dodatkowo warunki wymienione w ust. 2 pkt 1-3 tego artykułu, które zostały szczegółowo określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.). Powyższe przepisy nie wykluczają możliwości magazynowania przez podmiot prowadzący tzw. produkcyjny skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należących bądź wyprodukowanych przez inny podmiot. Dla niniejszej działalności prowadzący „producencki skład podatkowy” nie jest zobligowany do spełnienia dodatkowych warunków zawartych w art. 31 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz w §13 cytowanego rozporządzenia, gdyż warunki te, jak wyżej wskazano, dotyczą wyłącznie składu typu magazynowego. Reasumując, Spółka prowadząc działalność gospodarczą w składzie podatkowym w zakresie produkcji alkoholu etylowego, będzie mogła dokonać sprzedaży alkoholu etylowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego innym podmiotom w kraju w stanie nieprzetworzonym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego typu producenckiego. Jednakże, wydane zezwolenie winno zawierać zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, rodzaj działalności prowadzonej w składzie podatkowym, która w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie polegała zarówno na produkcji jak i magazynowaniu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternaście dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|