Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-152/07-2/AJ
z 30 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-152/07-2/AJ
Data
2007.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie


Słowa kluczowe
bezpieczeństwo publiczne
czynsz
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
lokale
Policja
przychód
użyczenie


Istota interpretacji
Przedmiotowe koszty będą więc poniesione w celu zabezpieczenia źródła przychodów, a także mogą przyczynić się pośrednio do powstania (zwiększenia) rzeczywistego przychodu. Poziom bezpieczeństwa na jednym z głównych dworców kolejowych w kraju ma niewątpliwy wpływ na liczbę pasażerów decydujących się na komunikację kolejową oraz wysokość czynszów wynajmowanych na terenie dworca lokali, a tym samym na zachowanie i ewentualne zwiększenie wysokości przychodów osiąganych z tych tytułów.



Wniosek ORD-IN 359 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2007 r. (data wpływu 03.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z użyczeniem lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z użyczeniem lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka S.A. w celu poprawy bezpieczeństwa podróżnych i osób przebywających na dworcu kolejowym w celu realizacji Porozumienia w zakresie strategii zmierzającej do poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych z dnia 6.07.2004 r. zawartego pomiędzy Komendantem Głównym Policji, Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Żandarmerii Wojskowej a "Spółką" ma zamiar oddać Komendantowi Stołecznemu Policji, do nieodpłatnego używania na mocy umowy użyczenia, pomieszczenia na Dworcu z przeznaczeniem na Komisariat Kolejowy oraz miejsca parkingowe dla postoju samochodów policyjnych.

Z tytułu przedmiotowego użyczenia Komendant Stołeczny Policji nie będzie zobowiązany do ponoszenia na rzecz "Spółki" opłat z tytułu czynszu, utrzymania i używania przedmiotowych pomieszczeń i miejsc parkingowych (opłaty za ogrzewanie, media, wywóz nieczystości, zapewnienie i utrzymanie w pomieszczeniach dostępu do sieci telefonicznej i radiowej "Spółki", koszty konserwacji i remontów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym:

  1. Powstanie po stronie Spółki SA przychód o którym mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Wydatki ponoszone przez Spółkę związane z utrzymaniem użyczonych Komendantowi Stołecznemu Policji pomieszczeń i miejsc parkingowych i z korzystaniem z nich przez Policję będą dla Spółki kosztami uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zgodnie z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółki będzie zmuszona rozpoznać przychód z tytułu użyczenia pomieszczeń i miejsc parkingowych - w wysokości określonej w tym artykule, tj. w równowartości czynszu ustalonego na podstawie przeciętnej wysokości czynszów w W. przy najmie pomieszczeń tego samego rodzaju.
  2. Wydatki ponoszone przez Spółkę są kosztami uzyskania przychodu, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Ponoszone przez Spółkę koszty zapewnienia ogrzewania, dostawy mediów (woda i energia), wywozu nieczystości, zapewnienia dostępu i utrzymania łączności w obrębie sieci, koszty konserwacji i remontów pomieszczeń są kosztami zmierzającymi do zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych i innych klientów (m.in. najemców i dzierżawców) Spółki na Dworcu a w konsekwencji do zwiększenia przychodów Spółki z tytułu dokonywanej na ich rzecz sprzedaży. Ze względu na brak poczucia bezpieczeństwa Dworzec nie jest postrzegany pozytywnie zarówno w kontekście miejsca przebywania jak i prowadzenia działalności gospodarczej. Ponieważ Dworzec jest znaczącym źródłem przychodów dla Spółki, Spółka nie może pozwolić na jego dalszą dewastację i degradację. Permanentna obecność Policji na dworcu gwarantuje wzrost bezpieczeństwa i mniej aktów wandalizmu oraz przestępstw, a tym samym zachowanie substancji majątkowej Spółki służącej do osiągania przychodów oraz zwiększenie wysokości osiąganych przychodów - w myśl reguły – większe bezpieczeństwo to więcej klientów, więcej klientów to większe przychody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Jak wynika z przytoczonego powyżej art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przychód powstanie jedynie w przypadku nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości lub części.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika natomiast, że Spółka zamierza zawrzeć umowę użyczenia części nieruchomości, nie w celu bezpłatnego udostępnienia jej Policji, a w celu poprawy stanu bezpieczeństwa na terenie tej nieruchomości, w związku z zawartym z m. in. Komendantem Głównym Policji porozumieniem z dnia 06.07.2004 r. w zakresie strategii zmierzającej do poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.

W związku z powyższym podkreślić należy, że bezpłatne użyczenie części nieruchomości, a właściwie zapewnienie dzięki temu użyczeniu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, nie jest konsekwencją realizacji wzajemnych praw i obowiązków wynikających z zawartego porozumienia. W szczególności z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie wynika, że w związku z zawartym porozumieniem policja zobowiązała się do świadczenia określonego rodzaju usługi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Obowiązek zapewnienia przez Policję bezpieczeństwa, w szczególności na terenie dworców kolejowych wynika z ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy do podstawowych zadań Policji należą m.in. ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy Komendant Wojewódzki Policji w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji tworzy, w razie potrzeby, komisariat kolejowy, wodny, lotniczy lub inny komisariat specjalistyczny.

Reasumując, zapewnienie przez Policję bezpieczeństwa na terenie Dworca nie wynika z realizacji przez Policję zobowiązań umownych względem spółki - co przeczyłoby, wbrew umowie użyczenia, jej nieodpłatnemu charakterowi, a tym samym wykluczałoby powstanie przychodu określonego w art. 13 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – lecz wynika z ustawowo nałożonych na Policję obowiązków. Policja zobowiązana jest do realizacji tych obowiązków niezależnie od nieodpłatnego uzyskania, bądź też nieuzyskania, lokalu na komisariat kolejowy. Ponadto podkreślić należy, że zgodnie z ww. przepisem przy określaniu przychodu należy uwzględnić czynsz, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości tego samego rodzaju.

Istotnymi elementami przy określaniu wysokości czynszu przy zawieraniu umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości określonego rodzaju jest m. in. lokalizacja oraz fakt obciążenia najemcy opłatami związanymi z lokalem, tj. jego eksploatacją, remontem itp. W przedmiotowym przypadku będą to przykładowo: opłaty z tytułu czynszu, koszty konserwacji i remontów oraz utrzymania i używania użyczanych pomieszczeń i miejsc parkingowych (opłaty za ogrzewanie, media, wywóz nieczystości itp.). Oczywistym jest uwzględnienie ww. okoliczności w czynszu za najem. Ww. okoliczności wpływają zatem bezpośrednio na wysokość czynszu, a tym samym powinny wpływać bezpośrednio w przypadku użyczenia na wysokość przychodu powiązanego zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z czynszem, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości tego samego rodzaju. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie powstania przychodu z nieodpłatnego użyczenia jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podkreślić zatem należy, że przykładowo wydatki na remont ponoszone przez użyczającą Spółkę związane z remontem użyczanych pomieszczeń można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim służą utrzymaniu tych pomieszczeń w stanie niepogorszonym, tj. nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że koszty które mają być poniesione nie przyczynią się bezpośrednio do powstania rzeczywistego przychodu, tj. innego niż określonego zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W opinii Spółki poniesienie tych kosztów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na terenie dworca kolejowego. Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami Policja jest zobowiązana do zapewnienia bezpieczeństwa na terenie min. dworców kolejowych, niezależnie od faktu nieodpłatnego otrzymania pomieszczeń przeznaczonych na komisariat kolejowy. Organy podatkowe nie są jednak powołane do oceny zasadności i racjonalności ponoszenia kosztów uzyskania przychodów. Z podatkowego punktu widzenia istotne jest stwierdzenie, czy dany wydatek został poniesiony (zostanie poniesiony) w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Przedmiotowe koszty będą więc poniesione w celu zabezpieczenia źródła przychodów, a także mogą przyczynić się pośrednio do powstania (zwiększenia) rzeczywistego przychodu. Poziom bezpieczeństwa na jednym z głównych dworców kolejowych w kraju ma niewątpliwy wpływ na liczbę pasażerów decydujących się na komunikację kolejową oraz wysokość czynszów wynajmowanych na terenie dworca lokali, a tym samym na zachowanie i ewentualne zwiększenie wysokości przychodów osiąganych z tych tytułów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj