Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-126/07/PK
z 23 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-126/07/PK
Data
2007.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
solaria
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 713 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007r. (data wpływu 29 sierpnia 2007r.), uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2007r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie której m.in. świadczy usługi solarium (PKWiU 93.04.10). Na podstawie obowiązujących przepisów korzystał do tej pory ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

Przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U, Nr 116, poz. 804), a konkretnie na postawie § 2 pkt 2 od dnia 1 października 2007r. zostały wyłączone ze zwolnienia przedmiotowego usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04.10). Od miesiąca września br. Wnioskodawca zamierza uruchomić drugi punkt solarium w innym mieście. Jednocześnie w dalszym ciągu zamierza korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia. Przepis ten zwalnia do 31 grudnia 2007r. z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności (o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT) prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. W przypadku Wnioskodawcy kwota tego obrotu w poprzednim roku podatkowym tj. 2006 wyniosła ok. 9.950 zł i wcześniej nie wystąpił obowiązek ewidencjonowania, bowiem strona korzystała ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku stosowania kas rejestrujących, a ponadto kwoty obrotu, o którym mowa powyżej, wyniosły odpowiednio w 2004r. 1.120 zł i 2005r. ok. 12.350 zł i w 2007r. 7930 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien korzystać ze zwolnienia na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2007r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 3), pomimo wprowadzenia wyłączenia świadczonych usług ze zwolnienia przedmiotowego w § 2 pkt 2), z którego Wnioskodawca korzystał do tej pory...

Zdaniem Wnioskodawcy po dniu 30 września 2007r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3). Korzystanie do tej pory ze zwolnienia przedmiotowego, tj. z ewidencjonowania sprzedaży w zakresie czynności wymienianych w załączniku do rozporządzenia wg symbolu PKWiU 93.04.10 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), nie pozbawia Wnioskodawcy prawa skorzystania ze zwolnienia podmiotowego ze względu na obroty, określonego w § 3 ust. 1 pkt 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 116, poz. 804) do dnia 30 września 2007r. zwolnione były z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 30 czerwca 2007r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, Nr 60, poz. 431 i Nr 243, poz. 1768), niewymienione w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007r.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) w poz. 36 załącznika „Wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania” pod symbolem PKWiU 93.04.10 zostały wymienione usługi związane z poprawą kondycji fizycznej. Natomiast w załączniku do „nowego” rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. z dnia 25 czerwca 2007r., już takie usługi nie występują.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie, o którym mowa powyżej traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2007r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług objętych symbolem PKWiU 93.04.10 – usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (solaria). Świadczone usługi są jednocześnie sprzedażą, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obroty z tytułu tej działalności kształtowały się w poszczególnych latach następująco: w 2004r. – 1.120 zł, w 2005r. – 12.350 zł, w 2006r. – 9.950 zł a, w 2007r. (do 31 października) 7.930 zł.

Mając na uwadze stan prawny obowiązujący w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że na skutek nowelizacji przepisów dotyczących kas rejestrujących Wnioskodawca utracił możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego od ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Pomimo jednak utraty zwolnienia przedmiotowego, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych gdyż wartość tej sprzedaży kształtuje się na poziomie nieprzekraczającym dopuszczalnego limitu. Zwolnienie podmiotowe nie jest jednak bezterminowe, gdyż traci swoją moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w trakcie 2007r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł.

Na marginesie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca może korzystać z ww. zwolnienia również dlatego, że usługi związane z poprawą kondycji fizycznej objęte symbolem PKWiU 93.04.10, nie zostały ujęte w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących, jako te, dla których zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko – Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj