Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-340/07/EA
z 10 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-340/07/EA
Data
2008.01.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
administracja samorządu terytorialnego
beneficjent
dofinansowanie
edukacja
niepełnosprawni
obniżenie podatku należnego
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
powiat
zadania własne


Istota interpretacji
Prawo powiatu do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”.



Wniosek ORD-IN 555 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007r. (data wpływu 15 października 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją programu pn. „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją programu pn. „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 1 z dn. 5 czerwca 1998r. (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.), Wnioskodawca realizuje program pn. „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych” objęty umową z późniejszym aneksem. Umowa ta obejmuje roboty budowlane w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym.

Roboty te polegają na przystosowaniu pomieszczenia sanitarnego na I piętrze w specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym, dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Zadanie zostało zrealizowane ze środków własnych Powiatu oraz dofinansowania z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Czynności wykonywane w ramach tego programu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Miejsce realizacji programu – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy; na podstawie Statutu Powiatu jest jego jednostką organizacyjną. Budynki stanowiące mienie powiatowe przekazane zostały nieodpłatnie w trwały zarząd tej jednostki.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 związanego z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem pn. „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części, w trybie art. 86 ust. 1, gdyż wymieniony (realizowany) projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest prawem warunkowym. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań w zakresie edukacji publicznej na poziomie ponadgminnym realizuje projekt dofinansowywany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Edukacja – program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych”. Realizowany projekt obejmuje roboty budowlane w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym, który jest jednostką organizacyjna Powiatu. Budynki, w których prowadzone są roboty, są własnością Powiatu i zostały oddane w trwały zarząd Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego (jednostki organizacyjnej Powiatu).

Wnioskodawca wskazuje, że czynności wykonywane w ramach ww. programu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj