Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-202/07/DK
z 22 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-202/07/DK
Data
2008.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
rachunki
Skarb Państwa
strata
udział w zyskach osób prawnych
zakład zbrojeniowy
zyski


Istota interpretacji
Co należy rozumieć przez przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi, o których mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ulg we wpłatach w zysku przedsiębiorstw państwowych wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w sytuacji, jeżeli przedsiębiorstwo ustala wynik finansowy na podstawie rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym?



Wniosek ORD-IN 803 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 roku (data wpływu 10 grudnia 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych w zakresie sposobu obliczenia wysokości należnej ulgi we wpłatach z zysku Zakładu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych w zakresie sposobu obliczenia wysokości należnej ulgi we wpłatach z zysku przychodów Zakładu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, przedsiębiorstwo korzysta z ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa. Paragraf 2 ust. 2 ww. rozporządzenia określa, że wysokość ulgi ustala się jako iloczyn należnej wpłaty z zysku i wskaźnika ustalonego w wysokości odpowiadającej udziałowi wartości przychodu ze sprzedaży produkcji i usług na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w przychodach ze sprzedaży i zrównanych z nimi. Na podstawie art. 8 ust. 1 i art. 10 ustawy o rachunkowości przedsiębiorstwo ustala wynik finansowy na podstawie rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym, a w konsekwencji wysokość należnej ulgi jako iloczyn należnej kwoty wpłaty z zysku i wskaźnika ustalonego w wysokości odpowiadającej udziałowi wartości przychodu ze sprzedaży produkcji i usług na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w przychodach ze sprzedaży określonych w poz. A rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Co należy rozumieć przez przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi, o których mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ulg we wpłatach w zysku przedsiębiorstw państwowych wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w sytuacji, jeżeli przedsiębiorstwo ustala wynik finansowy na podstawie rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym...


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zapewniającej prawidłowe określenie dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości podatku.

Natomiast ustawa o rachunkowości daje podatnikowi możliwość wyboru ujmowania w księgach zdarzeń gospodarczych określonych w art. 10 tej ustawy.

Nadmienić należy, że przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, ani ustawa o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, nie definiują pojęcia „przychodów zrównanych z przychodami ze sprzedaży”.


Jak wynika z informacji uzyskanej na oficjalnej witrynie Głównego Urzędu Statystycznego definicja pojęcia „przychodów zrównanych z przychodami ze sprzedaży” jest następująca:


  • w wersji kalkulacyjnej: to suma przychodów ze sprzedaży produktów i przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów;
  • w wersji porównawczej: to przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, iż w prawidłowy sposób ustala ulgę we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (t. j. Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 ze zm.), przedsiębiorstwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa.

Z kolei w myśl § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 29 poz. 158 ze zm.), udziela się ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa następującym przedsiębiorstwom państwowym oraz jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa, a także spółkom, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wykonującym zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa (...).

Natomiast stosownie do treści § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, wysokość należnej ulgi ustala się jako iloczyn należnej kwoty wpłaty z zysku i wskaźnika ustalonego w wysokości odpowiadającej udziałowi wartości przychodu ze sprzedaży produkcji i usług na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w przychodach ze sprzedaży i zrównanych z nimi.

Przepis ten określa sposób wyliczenia ulgi we wpłatach z zysku, w związku z czym powinien być interpretowany ściśle i zgodnie z literalnym brzmieniem. Tym niemniej zauważyć należy, iż sformułowanie „przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi” silnie koresponduje z postanowieniami ustawy o rachunkowości, w szczególności z określeniem zawartym we wzorze rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym poz. A.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż odpowiednikiem poz. A „Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w tym: od jednostek powiązanych” w wariancie porównawczym rachunku zysków i strat, jest poz. A rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym – „Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, w tym: od jednostek powiązanych”.

Jako, że Zakład sporządza stosownie do przyjętej polityki rachunkowości rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym, do sposobu wyliczenia ulgi we wpłacie z zysku, określonej w § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, powinien przyjąć kwotę wynikającą z poz. A rachunku zysków i strat.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa do badania, czy w danej sytuacji Zakład prawidłowo ustala wysokość ulgi we wpłatach z zysku na rzecz budżetu państwa. W przedmiotowej interpretacji dokonano jedynie oceny prawnej przedstawionego we wniosku zagadnienia uznając stanowisko Wnioskodawcy, co do sposobu ustalania wysokości ulgi w wypłacie z zysku za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj