Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-127/07/AM
z 14 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-127/07/AM
Data
2008.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
gmina
przychód
składka członkowska
związek komunalny
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składki członkowskie gmin jako wartości innych świadczeń finansowanych ze środków innych jednostek samorządu terytorialnego, nie zalicza się do przychodów?
2. Czy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wszelkie dochody Związku przeznaczone (wykorzystywane) przez Związek na wykonanie zadań publicznych przekazanych mu statutem przez jednostki samorządu terytorialnego – gminy członkowskie, są wolne od podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu (pismo z dnia 4 grudnia 2007 r.) został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Związek działa na podstawie m. in. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Zadaniem Związku jest wspólne kształtowanie polityki komunikacyjnej oraz zarządzanie lokalnym transportem zbiorowym na terenie gmin – członków Związku. Majątek Związku stanowią m. in. składki członkowskie gmin, które uczestniczą w nakładach i kosztach wspólnej działalności realizowanej przez Wnioskodawcę oraz w ewentualnej nadwyżce przychodów z prowadzonej działalności nad jej kosztami.


W związku z powyższym, Związek zadał następujące pytania:


  1. Czy, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składki członkowskie gmin jako wartości innych świadczeń finansowanych ze środków innych jednostek samorządu terytorialnego, nie zalicza się do przychodów...
  2. Czy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wszelkie dochody Związku przeznaczone (wykorzystywane) przez Związek na wykonanie zadań publicznych przekazanych mu statutem przez jednostki samorządu terytorialnego – gminy członkowskie, są wolne od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, składki członkowskie gmin nie są przychodem podatkowym, a dochody Związku są wolne od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) – dalej: ustawy, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne, jakie wpływają na rachunek Związku stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej, przychód. Dotyczy to również uiszczonych przez członków kwot składek.

Składka członkowska bowiem nie jest nieodpłatnym świadczeniem, za które uznaje się każde zdarzenie prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, wiążące się z nieodpłatnym przysporzeniem majątku tej osoby o konkretnym wymiarze finansowym, lecz okresowym świadczeniem pieniężnym członka zrzeszenia (związku, stowarzyszenia bądź innej organizacji) powołanego dla realizacji wspólnych celów – w tym wypadku wspólnego wykonywania zadań publicznych (art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Abstrahując od przedstawionych wyżej argumentów, należy zauważyć, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy, stanowiący, iż nie zalicza się do przychodów wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, z oczywistego względu nie mógłby mieć zastosowania w przedstawionej przez Wnioskodawcę sprawie, gdyż środki otrzymywane przez Związek nie są środkami objętymi programami rządowymi.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy, wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego – w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei z przepisu art. 17 ust. 1b wynika, że omawiane zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w powołanym wyżej przepisie ust. 1 pkt 4g, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy wynika więc, że dochody związków jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione jedynie w części przeznaczonej dla jednostek będących członkami związku. Nie są natomiast zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które Wnioskodawca przeznacza na inne cele lub na potrzeby Związku. Zatem wskazanemu zwolnieniu przedmiotowemu podlega uzyskany przez Związek dochód i to jedynie w części przeznaczonej dla wchodzących w jego skład gmin. Dochód Związku w części nieprzeznaczonej dla wchodzących w jego skład jednostek podlega opodatkowaniu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje, iż interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj