Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-111/07-4/IM
z 5 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-111/07-4/IM
Data
2008.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty celne
eksport towarów
eksport (wywóz)
korekta
korekta podatku
obniżenie stawki podatku
podatek od towarów i usług
potwierdzenie
stawka
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
zgłoszenie celne


Istota interpretacji
Korekta podatku należnego związanego z eksportem towarów, na podstawie otrzymanego w terminie późniejszym dokumentu celnego - karta 1 SAD.



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada (data wpływu 23 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z eksportem towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z eksportem towarów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka w dniu 14 listopada 2006 r. dokonała dostawy taśmy z włókien chemicznych (faktura nr 8XX/2006) do firmy w USA.

Na dokumencie SAD, w poz. 44 zaznaczyła procedurę (…), co oznacza, że wyraziła życzenie zwrotnego otrzymania egzemplarza 3 (SAD).

Do dnia składnia wniosku, egzemplarz 3 (SAD) do Spółki nie dotarł, pomimo licznych prób jego uzyskania. Odbiorca towaru poinformował Wnioskodawcę, że dokument zaginął. Transakcję opodatkowano stawką podatku w wysokości 22%.

Próby odzyskania egzemplarza 3 (SAD) spowodowały, że w miesiącu kwietniu Spółka otrzymała z Urzędu Celnego w Niemczech, skąd towar wypłynął na statku, dokument potwierdzający wywóz – egzemplarz 1 (SAD). Na odwrocie dokumentu jest stempel Urzędu Celnego w Niemczech, z datą wydania egzemplarza, tj. 24 kwietnia 2007 r., a nie wysyłki towaru, tj. 15 listopada 2006 r.

Wnioskodawca wykazał ponadto, iż posiada w swojej dokumentacji bankowe potwierdzenie zapłaty przez firmę z USA za dostarczoną taśmę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo, na podstawie omówionego powyżej egzemplarza 1 (SAD), dokonać korekty podatku należnego, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy w którym otrzymała egzemplarz 1 (SAD)...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka posiada prawo do korekty podatku należnego. Zarówno w art. 2 pkt 8, jak i w art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, mowa jest o potwierdzeniu przez urząd celny, bez wskazania konkretnego egzemplarza SAD oraz daty, jaką powinno posiadać potwierdzenie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega między innymi eksport towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (...).


Art. 41 ust. 4 ustawy stanowi, iż w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, to stosownie do ust. 7 podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres.

W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

Przedstawione wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają, jakiego rodzaju dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, powinien posiadać podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do zastosowania 0% stawki podatku. Wskazują jedynie, iż eksportem towarów jest potwierdzony przez urząd celny, określony w przepisach celnych wywóz towarów, zatem ustalając zakres zastosowania przepisów art. 41 ustawy należy się odwołać do przepisów prawa celnego. Podatnik winien więc posiadać stosowne dokumenty spełniające warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Wspólnoty.

Zgodnie z art. 793 ust. 2 lit. c i ust. 3 Rozporządzenia Komisji (EWG) z dnia 2 lipca 1993 r. Nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. L 253/1), urzędem celnym wyprowadzenia jest ostatni urząd celny zanim towary opuszczą obszar celny Wspólnoty, który nadzoruje i ostatecznie potwierdza fakt fizycznego wprowadzenia towarów.

Zatem w celu potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty i co za tym idzie do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, należy posiadać dokument potwierdzony przez ostatni urząd celny przed opuszczeniem towarów obszaru celnego Wspólnoty.

W świetle powyższych regulacji, artykułu 2 pkt 8 ustawy oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż posiadany przez Wnioskodawcę dokument jest wystarczającym dowodem, z którego wynika, że towar został przemieszczony poza granice Wspólnoty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał 14 listopada 2006 r. eksportu towarów, jednak w terminach określonych w art. 41 ust. 6 i ust. 7 ustawy, nie posiadał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Z tego powodu przedmiotową dostawę opodatkował stawkami właściwymi dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

W miesiącu kwietniu 2007 r. Spółka otrzymała z urzędu celnego w Niemczech dokument potwierdzający wywóz towaru będącego przedmiotem eksportu – kartę 1 SAD, opatrzoną stemplem ww. urzędu celnego z datą jego wydania. Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, przedmiotową kartę 1 SAD uznaje się za dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 powołanego artykułu, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.


Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego na podstawie posiadanego dokumentu karty 1 SAD, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj