Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-523/2005/JJ
z 26 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-523/2005/JJ
Data
2005.09.26



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja
akcja promocyjna
dostawa
dostawa towarów
promocja
sprzedaż produktów


Pytanie podatnika
Spółka przeprowadza liczne akcje promocyjne w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów. W ramach tych akcji przekazuje nieodpłatnie swoim klientom i potencjalnym klientom różnego rodzaju towary (np. breloki, długopisy, parasole, koszulki z logo, czapeczki itp.). Pytanie Spółki i zakres własnego stanowiska przedstawiony we wniosku ogranicza się do problematyki związanej z przekazywaniem prezentów, których jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł. Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie takich prezentów nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu przepisów o VAT, przy czym przez cenę nabycia należy rozumieć kwotę netto (bez VAT) wynikającą z faktury zakupu. Spółka uważa, iż odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu prezentów o małej wartości przysługuje nawet w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z p. zm.).


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 01.07.2005 r., (data wpływu do Urzędu 01.07.2005) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w przedmiocie sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania prezentów o małej wartości

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka przeprowadza liczne akcje promocyjne w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów. W ramach tych akcji przekazuje nieodpłatnie swoim klientom i potencjalnym klientom różnego rodzaju towary (np. breloki, długopisy, parasole, koszulki z logo, czapeczki itp.). Pytanie Spółki i zakres własnego stanowiska przedstawiony we wniosku ogranicza się do problematyki związanej z przekazywaniem prezentów, których jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł. Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie takich prezentów nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu przepisów o VAT, przy czym przez cenę nabycia należy rozumieć kwotę netto (bez VAT) wynikającą z faktury zakupu. Spółka uważa, iż odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu prezentów o małej wartości przysługuje nawet w przypadku przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z p. zm.).

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników /.../;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast dyspozycja art. 7 ust. 3 stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie stanowi dostawy towarów. Podatnik w żadnym przypadku nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w treści art. 7 ust. 4 pkt 1, jednak w przypadku posiadania takiej ewidencji, dostawą nie jest przekazanie jednej osobie towarów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł.

Ustawa o VAT z 11.03.2004 r. kilkakrotnie posługuje się sformułowaniem “cena nabycia”, nie definiując tego pojęcia. Z ogólnej zasady neutralności podatku od towarów i usług należy wnioskować, że dla potrzeb przepisów o VAT, za cenę nabycia należy uważać cenę pomniejszoną o zawarty w niej podatek (cenę netto).

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary lub usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. Odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu towarów wykorzystanych jako prezenty o małej wartości przysługuje, o ile ich przekazanie (będące czynnością nieopodatkowaną) ma związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych (czyli np. promocją sprzedaży opodatkowanej). Według dyspozycji art. 88 ust 1 pkt. 2, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W treści zacytowanego przepisu użyto trybu warunkowego: “jeżeli /.../ nie mogłyby“. Przepis nie może więc mieć zastosowania do sytuacji, w których podatnik nie zalicza pewnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jedynie z powodu przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz mógłby to zrobić gdyby tego limitu nie przekroczył. Przepis art. 88 ust 1 pkt. 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadkach, gdy określonego wydatku co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Reasumując, Spółka ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru lub usługi, jeśli dany wydatek nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie z powodu przekroczenia limitu, o którym mowa w treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. (oczywiście z zastrzeżeniem spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisach dotyczących możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj