Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-557/12-2/AK
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-557/12-2/AK
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
napoje
stawki podatku
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
Pytanie dotyczy prawidłowości stosowania obniżonej preferencyjnej stawki VAT na usługi polegające na przygotowaniu i podaniu klientom do konsumpcji w lokalu gastronomicznym lub na wynos pitnej gorącej czekolady lub innych napojów czekoladowych z dodatkami. Wymienione usługi wykazane w grupie PKWiU ex 56, korzystają z obniżonej preferencyjnej stawki VAT i od l stycznia 2010 r. w stosunku do nich wynosi 8%?



Wniosek ORD-IN 385 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi pijalnię czekolady, która to działalność sklasyfikowana jest wg PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”. Zgodnie z Urzędem Statystycznym, przeważający rodzaj działalności wg PKD - 5610A „Restauracje i inne placówki gastronomiczne”. Główna działalność firmy polega na przygotowaniu i podaniu klientom do konsumpcji w lokalu gastronomicznym (na miejscu lub na wynos) - pitnej gorącej czekolady, która przedtem poddawana jest obróbce termicznej (napowietrzanie, podgrzewanie, mrożenie itp), oraz innych napojów czekoladowych (również po obróbce termicznej) z dodatkami: syropów smakowych, owoców w żelu, bakalii, lub gałek lodowych. Zgodnie z interpretacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (do którego firma występowała z zapytaniem), usługi wykonywane przez firmę mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy prawidłowości stosowania obniżonej preferencyjnej stawki VAT na usługi polegające na przygotowaniu i podaniu klientom do konsumpcji w lokalu gastronomicznym lub na wynos pitnej gorącej czekolady lub innych napojów czekoladowych z dodatkami. Wymienione usługi wykazane w grupie PKWiU ex 56, korzystają z obniżonej preferencyjnej stawki VAT i od l stycznia 2010 r. w stosunku do nich wynosi 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi przygotowania i podania klientowi pitnej gorącej czekolady, oraz gorącej pitnej czekolady z dodatkami syropów smakowych, owoców w żelu, bakalii lub gałek lodowych (zawsze po obróbce termicznej) stanowi sprzedaż usługi gastronomicznej w restauracjach i pozostałych placówkach gastronomicznych związanej z wyżywieniem (PKWiU 56.10.1) w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Prowadzona forma sprzedaży na miejscu lub na wynos, wraz z dodatkowymi elementami bezpośredniego kontaktu z klientem, upoważnia do stosowania dla tych usług preferencyjnej stawki podatku VAT wynoszącej 8%.

Dodatkowym potwierdzeniem stanowiska Zainteresowanego w przedmiotowej sprawie, jest stosowanie preferencyjnej obniżonej stawki VAT na identyczne usługi jak świadczone przez jego firmę, przez inne Pijalnie Czekolady istniejące w miastach na terenie kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie, istotnym jest zaklasyfikowanie przez Wnioskodawcę czynności będących przedmiotem zapytania.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność wg PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”. Główna działalność firmy polega na przygotowaniu i podaniu klientom do konsumpcji w lokalu gastronomicznym (na miejscu lub na wynos) - pitnej gorącej czekolady, która przedtem poddawana jest obróbce termicznej (napowietrzanie, podgrzewanie, mrożenie itp), oraz innych napojów czekoladowych (również po obróbce termicznej) z dodatkami: syropów smakowych, owoców w żelu, bakalii, lub gałek lodowych. Zgodnie z interpretacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (do którego firma występowała z zapytaniem), usługi wykonywane przez firmę mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.

W przedłożonym wniosku wskazano, iż specyfika sprzedaży i przygotowania pitnej czekolady polega na obróbce termicznej (napowietrzanie, podgrzewanie, mrożenie itp). Ww. sprzedaż pitnej gorącej czekolady oraz innych napojów czekoladowych z dodatkami: syropów smakowych, owoców w żelu, bakalii, lub gałek lodowych Zainteresowany zaklasyfikował do grupowania PKWiU 56.10.1 – „usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy de facto usługę związaną z wyżywieniem, która będzie korzystać z obniżonej 8% stawki podatku VAT zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, oczywiście przy uwzględnieniu wyłączeń przewidzianych w tym przepisie.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego do wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj