Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-442/12/MK
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-442/12/MK
Data
2012.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność artystyczna
działalność wykonywana osobiście
konkursy
nagrody w konkursach
nierezydent
płatnik
prawa autorskie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jak należy opodatkować nagrody pieniężne z tytułu uczestnictwa w zorganizowanych konkursach graficznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 26 kwietnia 2012 r., uzupełnionym w dniu 05 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych z tytułu uczestnictwa w zorganizowanych konkursach graficznych:

  • w części dotyczącej zakwalifikowania nagród pieniężnych z dziedziny sztuki do innych źródeł a nie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście w przypadku gdy organizator konkursu nie nabywa praw autorskich – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej miejsca powstania przychodu – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-8C – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych z tytułu uczestnictwa w zorganizowanych konkursach graficznych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-442/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 05 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie koordynacji i organizowania konkursów graficznych w Internecie - dla polskich jak i zagranicznych firm. Konkursy te są skierowane do nieograniczonego grona uczestników, będących osobami fizycznymi (zarówno rezydenci jak i nierezydenci). Celem konkursów jest nagradzanie najlepszych osób, które wykonają najlepszy projekt graficzny. Zwycięzcy tych konkursów są wyłonieni na podstawie decyzji podmiotu trzeciego z którym wnioskodawca ma zawartą umowę o zorganizowanie konkursu na jego rzecz, w ramach której Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia obsługi operacyjnej konkursu.

Akcje konkursowe organizowane są za pośrednictwem strony internetowej w ramach ogólnodostępnej sieci Internet. Wszystkie konkursy przeprowadzone są na podstawie regulaminu, który w sposób szczegółowy określa nazwę konkursu, organizatora, krąg uczestników, nagrodę pieniężną oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Wartość nagród, które uczestnicy mogą jednorazowo uzyskać w przedmiotowych konkursach jest uzależniona od puli, którą dana firma na rzecz której Wnioskodawca organizuje konkurs przeznaczy dla zwycięzców konkursu. Uczestnicy konkursów nie pozostają z Wnioskodawcą w stosunku pracy ani nie mają z nim zawartej umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innej umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawca posiada jedynie umowę z podmiotem trzecim (inna firma) dla którego organizuje taki konkurs. W związku ze swoją działalnością Wnioskodawca na zlecenie klientów i w ich imieniu organizuje konkursy, w których jednostkowe korzyści odnoszą zwycięzcy poszczególnych konkursów. Konkursy te nie mają charakteru loterii. Wysokość nagród jest różna, czasami przekraczać będzie kwotę 760 zł, a czasami będzie od niej niższa. Warunkiem wypłaty nagrody jest zawarcie umowy, na podstawie której zwycięzca konkursu przenosi na podmiot trzeci (firma na rzecz której został zorganizowany konkurs) autorskie prawa majątkowe do projektu, dzięki temu Wnioskodawca nie ma w przyszłości możliwości wykorzystywania projektu.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 02 lipca 2012 r., które wpłynęło do tut. Biura w dniu 05 lipca 2012 r. wynika, iż Wnioskodawca jest organizatorem konkursów. Wnioskodawca świadczy usługę dla osób trzecich, która polega na koordynacji i organizacji konkursów graficznych w Internecie. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na projekt, który jest finansowany z projektu unijnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 8.1 – aby uprościć działania konkursowe i zautomatyzować procedurę działania. Wnioskodawca jest więc organizatorem po to aby ułatwić proces zakładania konkursów i przenieść pracę poza podmiot, na rzecz którego konkurs się odbywa.

Wnioskodawca zauważa, iż nie należy uznać, że organizatorem konkursu jest podmiot trzeci – gdyż Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za organizację i przeprowadzenie konkursu.

Podmiot trzeci zawierając umowę z Wnioskodawcą, zrzuca wszelkie obowiązki formalne na niego. Podmiot trzeci (firma) chce jedynie otrzymywać od Wnioskodawcy gotowe projekty graficzne, z których może wybrać optymalny dla siebie projekt.

Nagrodę pieniężną wypłaca organizator konkursu, czyli Wnioskodawca. Nagrodą pieniężną jest kwota, którą Wnioskodawca otrzymał za organizację konkursu w ramach usługi. Podmiot, na rzecz którego jest organizowany konkurs, otrzymuje od Wnioskodawcy fakturę na tę usługę.

Wartość usługi dzieli się następująco:

75% - 90% – stanowi wynagrodzenie dla zwycięscy konkursu,

10% - 25% – stanowi prowizję dla Wnioskodawcy.

Firma Wnioskodawcy prowadzi działalność w Internecie poprzez portal Mintia.com.

Portal ma na celu zrzeszanie grafików oraz ma stanowić bazę projektów graficznych.

Konkurs jest organizowany w dziedzinie sztuki (projekty graficzne – projektowanie logotypów, reklam, stron internetowych, aplikacji).

Wnioskodawca otrzymuje od podmiotu trzeciego wynagrodzenie – Wnioskodawca wystawia podmiotowi trzeciemu fakturę za wykonanie usługi (organizacja konkursu, którego następstwem jest otrzymanie propozycji graficznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy uwzględniając, że Wnioskodawca nie nabywa praw autorskich na siebie, to nagroda pieniężna powinna być zaklasyfikowana na terytorium RP jako przychód z tzw. innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy nagrody uzyskane przez osoby będącymi rezydentami, w opisanych wyżej konkursach, podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy...
  3. Czy wystawienie informacji PIT-8AR, będzie w tym przypadku zasadne...
  4. Czy na Wnioskodawcy ciążą w związku z tym dodatkowe obowiązki wobec podatników krajowych...
  5. Czy wypłacający nagrodę, jako płatnik, ma obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku od wygranej od osoby nieposiadającej miejsca zamieszkania w Polsce zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy...
  6. Czy osoby takie muszą przedstawić certyfikat rezydencji płatnikowi zgodnie z art. 30 ust. 9 ww. ustawy...
  7. Czy w przypadku osób mających miejsca zamieszkania na terytorium Państwa z którym Polska nie posiada podpisanej umowy o podwójnym opodatkowaniu, należy pobrać podatek zryczałtowany w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy...
  8. Czy zasadne będzie wystawienie informacji PIT-8C...
  9. Czy w przypadku przedstawienia certyfikatu rezydencji płatnik może zaniechać pobór podatku...
  10. Czy na Wnioskodawcy ciążą w związku z tym dodatkowe obowiązki wobec podatników zagranicznych...
  11. Czy miejscem uzyskania przychodu dla osoby zagranicznej jest w tym przypadku terytorium Polski czy miejsce jej zamieszkania...
  12. Czy w przypadku miejsca uzyskania przychodu poza terytorium Polski należy nie pobierać podatku...
  13. Czy nagrody uzyskane przez osoby krajowe, a także osoby zagraniczne z tytułu wygranych w opisanych wyżej konkursach z dziedziny sztuki, nie emitowanych przez środki masowego przekazu, których wartość u osób fizycznych nie przekraczających kwoty 760 zł są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy...

Wnioskodawca, przedstawiając własne stanowisko w sprawie powołał treść art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stwierdza przy tym, iż w przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi ich być co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było celowe).

Organizowanie konkursów może wiązać się z trojakiego rodzaju przychodami osób fizycznych:

  1. przychodami członków komisji konkursowych,
  2. nagrodami uzyskanymi przez uczestników konkursów,
  3. przychodami z tytułu praw autorskich do prac konkursowych.

U uczestników konkursów, przychody powstają tylko w przypadku konkursów o charakterze przedmiotowym. Bowiem odnośnie do konkursów podmiotowych (personalnych) efektem ich przeprowadzenia jest powołanie najlepszego z kandydatów na określone stanowisko z czym bezpośrednio nie łączy się osiągnięcie przez niego żadnego przychodu (wynagrodzenia).

Biorąc pod uwagę konkursy przedmiotowe, zdaniem Wnioskodawcy wyróżnić można zasadniczo dwie reguły opodatkowania. Pierwsza reguła opodatkowania dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20% stawkę kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i są one łączone w celu opodatkowania z przychodami uczestników konkursów z innych źródeł, płatnicy zaś (organizatorzy konkursów) od tak obliczonego dochodu zobligowani są odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 18% (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jednak w tym przypadku nie jest mowa o takich przychodach, gdyż prawa autorskie nie przechodzą na Wnioskodawcę – w tym wypadku płatnika

Drugą regułę opodatkowania dotyczącą przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach, stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdza on, iż opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% podlegają przychody z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Podstawą opodatkowania jest przychód w postaci uzyskanej nagrody, czy też wygranej.

Zdaniem wnioskodawcy zasadne jest więc pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od uzyskanego przychodu zwycięzcy. Wnioskodawca powinien związku z tym pobrane kwoty wykazywać w zeznaniu PIT-8AR - dotyczy to jednak osób krajowych (tzn. polskich rezydentów).

Według Wnioskodawcy, co do zasady, przychód z tytułu uzyskania wygranej na terytorium Polski podlegać powinien opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym i to niezależnie od tego, czy osoba uzyskująca ten przychód jest tzw. rezydentem, czy też nierezydentem. Postanowienia jednak ustaw krajowych należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które decydują o tym, w którym z państw może zostać opodatkowany przychód, jeżeli został uzyskany przez osobę na terytorium państwa niebędącego dla tej osoby miejscem zamieszkania (siedziby). Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują wprost zasad opodatkowania dochodu z wygranych w konkursach. A w przypadku tzw. innych dochodów, które nie zostały wymienione wprost w pozostałych przepisach umowy, podlegają one opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania lub siedziby podatnika i to niezależnie od tego, gdzie zostały uzyskane (art. 21 lub 22 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Oznacza to, że państwo, w którym dochód z tytułu wygranej (nagrody) jest uzyskany, nie może takiego dochodu opodatkować. W konsekwencji, w odniesieniu zwycięzców konkursu, którzy nie zamieszkują na terytorium Polski, nie będzie możliwe zastosowanie regulacji art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli zaś nagrody uzyskają nierezydenci, którzy nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (twórczej), w tej dziedzinie, w której przyznawane są nagrody (nie posiadają statusu twórcy, artysty w tej dziedzinie) wówczas znajdzie zasadniczo zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 1 -1 a ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Przy czym zaakcentowania wymaga ewentualność zastosowania postanowień odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 art. 29 oraz ust. 9 art. 30 ustawy.

Przepisy art. 29 ust. 1 ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z art. 30 ust. 9 ww. ustawy wynika, iż przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji. Na Spółce ciążyć będzie natomiast, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek wystawiania informacji PIT-8C. Nie ma bowiem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mowy o wyłączeniu obowiązku wystawiania PIT-8C w przypadku świadczeń z innych źródeł na rzecz osób zagranicznych, od których nie pobiera się podatku i nie potrąca zaliczek, mimo że świadczenia takie pozostają poza - zainteresowaniem polskiego fiskusa.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez osoby będące nierezydentami, stanowi dla nich przychód z tytułu wygranych w konkursach, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest więc zasadne pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od uzyskanego przychodu zwycięzcy. Przy czym po przedstawieniu stosownego certyfikatu rezydencji, można zmienić stawkę podatku do poboru lub zaniechać pobrania podatku. Wnioskodawca ma jednak wątpliwości co do miejsca opodatkowania przychodu, gdyż projektant (grafik) biorący udział w konkursie wykonuje pracę konkursową poza terytorium Polski. Jeżeli przychód powstaje więc poza granicami kraju, Wnioskodawca mógłby w ogóle nie pobierać zryczałtowanego podatku.

Uzyskanie wygranej i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe. Ustawodawca przewiduje w tym zakresie następujące zwolnienia - wolne od podatku są:

  • wygrane w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach,
  • wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza kwoty 2.280 zł urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych,
  • wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Według Wnioskodawcy wygrane, których wartość nie przekroczy 760 zł będą zwolnione od podatku w wysokości 10%, gdyż jest to konkurs z dziedziny sztuki.

Sztuką jest natomiast zgodnie z definicją zawartą w słowniku: „dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności”.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, a w pkt 9 – inne źródła.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego 1997-2012 Wydawnictwo Naukowe PWN SA „konkurs” – jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” – to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W ujęciu przedmiotowym konkurs stanowi szczególny przypadek przyrzeczenia publicznego, uregulowanego w art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W przyrzeczeniu publicznym przyrzekający kieruje do nieokreślonego adresata oświadczenie woli, w którym zobowiązuje się on do zapłaty określonej nagrody temu podmiotowi, który jako pierwszy podejmie konkretne działanie (wykona konkretną czynność).

Zatem w przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi być ich co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było możliwe).

Organizowanie konkursów może wiązać się z trojakiego rodzaju przychodami osób fizycznych: przychodami członków komisji konkursowych, nagrodami uzyskanymi przez uczestników konkursów, przychodami z tytułu praw autorskich do prac konkursowych.

U uczestników konkursu przychody powstają tylko w przypadku konkursów o charakterze przedmiotowym. Bowiem w przypadku konkursów podmiotowych (personalnych) efektem ich przeprowadzania jest powołanie najlepszego z kandydatów na określone stanowisko z czym bezpośrednio nie łączy się osiągnięcie przez niego żadnego przychodu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż organizowany konkurs jest konkursem z dziedziny sztuki (projekty graficzne – projektowanie logotypów, reklam, stron internetowych, aplikacji).

Zgodnie z definicją zawartą w ww. Słowniku Języka Polskiego PWN „sztuka” – to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów z nich uzyskanych.

Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20% stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym.

Natomiast płatnicy, od tak obliczonego dochodu są zobowiązani – zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika bowiem, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Najniższą stawką podatkową określoną w ww. skali obowiązującą w 2012 r. to 18% stawka.

W tym miejscu należy rozważyć, czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jako organizator konkursów jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z wniosku wynika, iż nagrodę pieniężną wypłaca organizator konkursu, czyli Wnioskodawca. Nagrodą pieniężną jest kwota, którą Wnioskodawca otrzymał za organizację konkursu w ramach usługi. Podmiot, na rzecz którego jest organizowany konkurs, otrzymuje od Wnioskodawcy fakturę na tę usługę. Wartość usługi dzieli się następująco: 75% - 90% – stanowi wynagrodzenie dla zwycięscy konkursu; 10% - 25% – stanowi prowizję dla Wnioskodawcy

Z powyższego wynika, iż to Wnioskodawca posiada środki pieniężne na nagrodę (nagroda jest wkalkulowana w wartość usługi) i to Wnioskodawca a nie podmiot, na rzecz którego zorganizowany jest konkurs, przekazuje zwycięscy konkursu wygraną pieniężną. Zatem płatnikiem obowiązanym do poboru zaliczki na podatek jest Wnioskodawca.

Druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Wygrana w konkursie stanowić będzie zatem w takim przypadku przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w ww. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. (…) (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). (…) Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu(PIT-11), o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Oznacza to, iż w przypadku gdy zwycięzcą konkursu jest osoba, której przychód jest opodatkowany na postawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli według skali podatkowej na płatniku ciąży obowiązek doręczenia tej osobie informacji PIT-11, natomiast w przypadku gdy przychód jest opodatkowany według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 przesłanie do urzędu skarbowego deklaracji PIT 8AR kończy rozliczenie podatkowe. Płatnik nie przesyła żadnej deklaracji do podatnika.

Przepis art. 13 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście – m.in. do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, w tym (przychodów) z tytułu udziału w konkursach z dziedziny m.in. kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich. Przepis ten odnosi się zatem do osób biorących udział w konkursie, które są artystami – twórcami zajmującymi się profesjonalnie tworzeniem projektów graficznych (projektowanie logotypów, reklam, stron internetowych, aplikacji). Dlatego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów zwycięzców konkursów z dziedziny kultury i sztuki, którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej. Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ma natomiast zastosowanie do osób biorących udział w konkursie, które zajmują się amatorsko tworzeniem projektów graficznych (projektowanie logotypów, reklam, stron internetowych, aplikacji).

Przy czym dla zakwalifikowania przychodu z tytułu udziału w konkursie do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma znaczenia – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – czy prawa autorskie przechodzą czy nie przechodzą na organizatora konkursu (czyli w przedmiotowym przypadku na Wnioskodawcę). Należy zauważyć, iż gdyby nastąpiło przeniesienie przez zwycięzców konkursu na organizatora tych konkursów majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy, wówczas dochody te należałoby zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Tym samym twierdzenia Wnioskodawcy na temat uregulowań zawartych w umowach międzynarodowych są prawidłowe tylko do przychodów z innych źródeł.

Zatem w tym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (organizowanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że nagrody wypłacone w konkursie z dziedziny sztuki są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł.

Przypadku, gdy wartość ww. nagrody przewyższa kwotę 760 zł,:

  1. nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł, a które honorują jedynie zwycięstwo w konkursie z dziedziny sztuki, a nie stanowią wynagrodzenia za przeniesienie na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody, jeżeli otrzymały je osoby, które nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiadają statusu artysty, twórcy),
  2. nagrody, których wartość przekracza kwotę 760 zł, a które honorują zwycięstwo w konkursie z dziedziny sztuki, a nie są przeniesieniem na organizatora konkursu majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (tj. na podstawie przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy, tj. w wysokości 20% uzyskanego przychodu), jeżeli otrzymały je osoby, które zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (posiadają status artysty, twórcy); natomiast w przypadku, gdy nastąpiłoby przeniesienie przez laureatów na organizatorów tych konkursów majątkowych praw autorskich do nagrodzonej pracy wówczas nagrody te należałoby opodatkować z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu określonych w treści art. 22 ust. 9 pkt 3 cyt. ustawy.

Zgodnie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.). W myśl postanowień art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez podatnika jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • podatnik jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy dodać, że art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich;

Stosownie do tej definicji, ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W odniesieniu do nagród uzyskanych przez osoby zagraniczne z tytułu wygranych w konkursach z dziedziny sztuki, to należy zauważyć, iż zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przepisu art. 3 ust. 2b ww. ustawy wynika, iż za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższego wynika, że w niniejszym przypadku przychód nie powstaje za granicą. Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Polska, na terytorium której znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów nie będących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Podmioty podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zobowiązane są do opodatkowania jedynie tych dochodów, których źródło położone jest na terytorium Polski i nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

Przytoczony przepis nakłada ograniczony obowiązek podatkowy na osoby fizyczne, które nie mają w Polsce miejsca zamieszkania.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji (art. 30 ust. 9 ww. ustawy).

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów z tytułu udziału w konkursach uzyskanych przez nierezydentów reguluje, oprócz omówionego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, także art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. osoby posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy), przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 2 ww. ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W tym przypadku zastosowanie będą miały przepisy umów międzynarodowych w zakresie tzw. innych dochodów, które nie zostały wymienione wprost w pozostałych przepisach umowy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż jeśli nagrody w dziedzinie kultury i sztuki uzyskają nierezydenci, posiadający status artysty, twórcy w tej dziedzinie, to znajdzie zastosowanie, co do zasady, art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (...) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jeśli zaś nagrody uzyskają nierezydenci, którzy nie zajmują się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (twórczej), w tej dziedzinie, w której przyznawane są nagrody (nie posiadają statusu twórcy, artysty w tej dziedzinie) wówczas znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy.

Zwrócić należy uwagę i na fakt, iż w powyższych przypadkach znajduje zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na płatniku ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ww. ustawy oraz odprowadzenia na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 oraz wystawienia odpowiedniej deklaracji rocznej, o której mowa w art. 42 ust. 1a (PIT-8AR) i informacji, o której mowa w art. 42 ust. 2 ustawy (IFT-1/IFT-1R).

Z treści art. 30 ust.1 pkt 2 i art. 29 ust. 2 wynika, że niepobranie podatku lub zastosowanie niższej stawki podatku jest możliwe pod warunkiem przestawienia certyfikatu rezydencji przez osobę nagrodzoną.

Jak wskazano powyżej, na płatniku ciąży obowiązek wystawienia informacji IFT-1/IFT-IR, a nie informacji PIT-8C. Zatem w tym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

W tym przypadku zastosowanie będą miały przepisy umów międzynarodowych w zakresie tzw. innych dochodów, które nie zostały wymienione wprost w pozostałych przepisach umowy.

Jeżeli nagrodę uzyska osoba zamieszkała w państwie, z którym Polska nie podpisała umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z tym państwem, to należy wziąć pod uwagę uregulowania zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, za wyjątkiem ww. zakresów, w których stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj