Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-88/07/KP
z 31 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-88/07/KP
Data
2007.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
budynki zbiorowego zamieszkania
remonty
renowacja
stawki podatku


Istota interpretacji
Remont zabytkowej wieży kościoła parafialnego podlega 22% stawką podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 575 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii , przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania 7% stawki podatku dla robót remontowych zabytkowej wieży kościoła parafialnego- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania 7% stawki podatku dla robót remontowych zabytkowej wieży kościoła parafialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia prowadzi remont zabytkowej wieży kościoła parafialnego. W ramach remontu są prowadzone następujące prace: wymiana pokrycia dachowego, częściowa wymiana konstrukcji wieży, wymiana rynien, wymiana instalacji odgromowej i wykonanie nowych tynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy objąć wyżej wymienione roboty budowlane...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, może skorzystać z uprawnień przepisów przejściowych tj. art. 146 ust. 1, pkt 2 a i b ww. ustawy, zgodnie z którymi do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktury towarzyszącej
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12 ex 133), do których zalicza się między innymi budynki kościołów, klasztory, domy zakonne, plebanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.W myśl art. 146 ust. 2 ww. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 ww. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania -wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.A zatem roboty budowlano-remontowe, związane z budynkami zbiorowego zamieszkania wymienionymi w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy, m.in. należącymi do kościołów i innych związków wyznaniowych, do dnia 31 grudnia 2007r. opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy.

Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym usługi budowlane dotyczą remontu zabytkowej wieży kościoła parafialnego. Budynek kościoła parafialnego będącego przedmiotem wniosku należy do budynków przeznaczonych do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych klasyfikowanych według PKOB pod pozycją 1272. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), klasa 1272 PKOB obejmuje budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych tj.: kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi, itp. Powyższe obiekty nie mieszczą się zatem w grupie 113 PKOB - Budynki zbiorowego zamieszkania, dlatego też w rozpatrywanym przypadku powołany przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy nie będzie miał zastosowania. Zatem świadczenie usług remontowych dotyczących zabytkowej wieży budynku kościoła parafialnego podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj