Interpretacja Urzędu Celnego w Radomiu
444000-PA-911/14a-05/07/DJ
z 26 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
444000-PA-911/14a-05/07/DJ
Data
2007.04.26
Autor
Urząd Celny w Radomiu
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Nabycie wewnątrzwspólnotowe
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji --> Skorygowanie deklaracji
Słowa kluczowe
akcyza
deklaracja podatkowa
korekta podatku
nabycie wewnątrzwspólnotowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
Pytanie podatnika
Sposób skorygowania deklaracji, ewidencji i rozliczeń w przypadku, gdyby dotychczasowe postępowanie Podatnika zostało uznane za nieprawidłowe.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 i 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 31.01.2007 r. znak L. Dz. ZE/585/2007, (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 31.01.2007 r.), uzupełnionego w dniu 13.04.2007r. znak L. Dz. ZE/798/2007 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu uznaje przedstawione we wniosku stanowisko podatnika za prawidłowe U Z A S A D N I E N I E W dniu 31.01.2007 r. do Urzędu Celnego w Radomiu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z wniosku wynika następujący stan faktyczny: Wydzielona część zakładu ................................... S.A. posiada status składu podatkowego o charakterze produkcyjnym, prowadzona tam działalność polega na produkcji, zakupach, nabyciu wewnątrzwspólnotowym oraz magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o kodzie PKWiU 26.63.10 i CN 3302, zużywanych do produkcji soków i napojów nie będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi (wyroby bezalkoholowe zawierające poniżej 1,2 % alkoholu etylowego).Tytułem prowadzonej działalności złożono zabezpieczenie akcyzowe - produkcja/przetwarzanie/magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym oraz dwa zabezpieczenia w procedurze przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju oraz na terytorium Wspólnoty. Każda dostawa do składu podatkowego z zewnątrz – zakupy w kraju ( dokumenty ADT i UDT) zgłaszana jest do urzędu celnego, a jej przyjęcie odbywa się w obecności pracownika urzędu. Na okoliczność przyjęcia sporządzany jest stosowny protokół. Dodatkowo w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego składane jest oświadczenie na podstawie § 18 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zmian.). Prowadzona jest ponadto ewidencja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz ewidencja administracyjnych dokumentów towarzyszących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zmian.). W w/w ewidencjach ujmowane są również informacje wynikające z przychodów i rozchodów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą nabytych wewnątrzwspólnotowo oraz dane dotyczące i wynikające z dokumentów UDT. W „adnotacjach Urzędu Celnego o stanie wykorzystania zabezpieczenia generalnego do potwierdzenia złożenia zabezpieczenia” również są nanoszone informacje o wartościach podatku – powstanie i wykonanie zobowiązania - wynikające z nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą (na podstawie dokumentu UDT), a następnie informacje dotyczące ich zużycia do produkcji wyrobów nie będących wyrobami akcyzowymi. Spółka składa comiesięczną deklarację dla podatku akcyzowego AKC-3/AKC – 3zh wraz z informacją o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego AKC-3/A. W informacji o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego w pozycjach: 8, 9, 10,12,17 i 18 wykazywana jest ilość alkoholu etylowego zawarta w dostawach, zużyciach, zapasach początkowych i końcowych oraz kwota podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi początkowemu i zapasowi końcowemu wynikającą z zakupów i nabyć wewnątrzwspólnotowych na podstawie dokumentów ADT i UDT. W okresie wrzesień 2006r. - luty 2007r. przyjęto do składu podatkowego kilka dostaw w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na w/w zasadach. W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku (13.04.2007 r.) Podatnik oświadczył, że czynności podejmowane w ramach dokonywanego nabycia wewnątrzwspólnotowego były właściwe. Wątpliwości ze strony Podatnika budzi jednak fakt, co do prawidłowości i zgodności z przepisami prawa dotychczas stosowanych zasad podczas dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą. Wobec zaistniałych wątpliwości co do poprawności dotychczasowych działań Strona zwraca się o wyjaśnienie następującej kwestii: czy w przypadku, gdy dotychczasowe postępowanie w odniesieniu do nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą było nieprawidłowe, deklaracje, ewidencje i rozliczenia należy skorygować w sposób następujący: 1) sporządzić deklarację uproszczoną AKC-U za wrzesień 2006r. i zapłacić akcyzę z należnymi odsetkami za zwłokę (dwie dostawy w dniach 01 i 15 września 2006r.) 2) skorygować począwszy od września 2006r. comiesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-3/AKC-3zh i Informacje o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego AKC-3/A 3) skorygować ewidencję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym i ewidencję ADT 4) opracować, uzgodnić i uzupełnić za okres od września 2006r. odrębną ewidencję zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 06 kwietnia 2004r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 74, poz. 668 ze zmian.) 5) skorygować zapisy w adnotacjach UC o stanie wykorzystania zabezpieczenia generalnego do potwierdzenia złożenia Nr 444000-3152-39/2006 6) wystąpić o zwrot zapłaconej akcyzy (w przypadku przysługiwania takiego zwrotu- wyroby te zostały zużyte do produkcji wyrobów bezalkoholowych-wykonanie zobowiązania dla jednej dostawy 27 września 2006r., a dla drugiej dostawy 10 listopada 2006r. Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia : ................................ S.A. (wyodrębniona część zakładu) posiada status składu podatkowego (produkcja, magazynowanie, przetwarzanie) nadany decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu. Tytułem prowadzonej działalności złożono stosowne zabezpieczenie zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – prowadzący skład podatkowy (...) są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Składem podatkowym, zgodnie z definicją ustawową (art. 2 pkt 12 ustawy) jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Ponadto pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym (art. 26 ust. 1 pkt 1). W przypadku, gdy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez naczelnika urzędu celnego. (art. 27 ust. 1 pkt 1). Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku: otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem. (art. 28. ust. 1 pkt 1). Dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego (art. 54 ust.1 ustawy). Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmian.) w art. 55 ust. 1 określa procedurę nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą w sposób następujący: w przypadku, gdy podatnik prowadzący działalność nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany: 1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe; 2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym; 3) złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego; 4) prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Na podstawie § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 06 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 74, poz. 668 ze zmian.) podatnicy dokonują zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnatrzwspólnotowym na formularzu wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia oraz składają deklarację uproszczoną na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 rozporządzenia. Na podmiotach tych ponadto spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wykazywania w niej aktualnej ilości nabywanych wyrobów złożonych w miejscu przeznaczonym do ich odbierania oraz kwoty należnej do zapłaty akcyzy. Wzór ewidencji, jak również każda jej zmiana, sposób jej prowadzenia oraz program o którym mowa w § 7 ust. 1, powinny zostać uzgodnione z naczelnikiem urzędu celnego i przez niego pisemnie zatwierdzone. Reasumując, proponowana przez Podatnika korekta dokumentacji (na podst. art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa – Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) związanej z nabyciem wewnatrzwspólnotowym (deklaracje AKC-3, ewidencje, adnotacja o stanie wykorzystania zabezpieczenia) nie budzi zastrzeżeń, jednocześnie zauważyć należy, że każda czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego z zapłaconą akcyzą skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, a zatem powinna zostać wyszczególniona w odrębnej deklaracji AKC-U. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.