Interpretacja Urzędu Celnego w Siedlcach
446000-AP-0503-7/07/AP
z 15 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
446000-AP-0503-7/07/AP
Data
2007.06.15



Autor
Urząd Celny w Siedlcach


Temat
Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Podatnicy akcyzy. Właściwość organów podatkowych --> Podatnicy akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
biopaliwo
podatnik podatku akcyzowego
rolnicy
skład podatkowy


Pytanie podatnika
1) Czy obok oświadczenia wnioskodawcy, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego ( Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm. ), do wniosku należy załączyć jakiekolwiek zaświadczenia wydane przez wymienione w tym przepisie inspekcje, tj. Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy?2) Czy planowane działania grupy „rolników” jest prawidłowe w odniesieniu do poszerzania przedmiotowej grupy i działania w tym zakresie na podstawie § 10 w/w rozporządzenia, tj. czy w razie dołączenia do grupy kolejnych osób należy zwrócić się z wnioskiem o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i dołączyć jedynie te dokumenty, które dotyczą wyłącznie nowego członka grupy oraz dokumenty, których treść zmienia się w związku ze zmianą składu osobowego grupy (tj. załączniki wskazane w § 3a ust. 1 pkt 1) oraz § 3 ust. 1 pkt 6 lit. a), pkt 7) i pkt 8) oraz nowelizację regulaminu składu podatkowego – czy też należy złożyć wniosek o nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego? 3) Kto w świetle art. 2 ust. 3 pkt 1) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm. ), jest podatnikiem podatku akcyzowego – na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – grupa osób fizycznych, każdy rolnik – członek grupy odrębnie, czy też rolnik, na którego gruncie prowadzony jest skład podatkowy, i czyje zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego – w świetle powyższego oraz przepisu § 3 ust. 1 pkt 5) w/w rozporządzenia – powinno być załączone do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 27.03.2007r. złożonego w Urzędzie Celnym w Siedlcach w dniu 30.03.2007r. przez ..........reprezentowanego przez radcę prawnego .................w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach

- uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie odnośnie pytania zawartego w pkt 1) za prawidłowe;

- uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie odnośnie pytania zawartego w pkt 2) za prawidłowe;

- uznaje stanowisko Podatnika przedstawione w jego indywidualnej sprawie odnośnie pytania zawartego w pkt 3) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął wniosek .......... zamieszkałego w .......... (zwanego dalej: Wnioskodawcą) reprezentowanego przez radcę prawnego ........., w sprawie udzielenia w trybie art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania następujących przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika:

- § 3 ust. 1 pkt 13) oraz § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.)

- art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym w związku z art. 2 ust. 3 pkt 1) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz w związku z § 3 ust. 1 pkt 5) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (...).

Do wniosku załączono pełnomocnictwo udzielone Panu ........ do reprezentowania Pana ....... w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji wraz z dowodem uiszczenia na rachunek bankowy Urzędu Miasta ...... opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17,00 zł.

We wniosku zawarto informację, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że kieruje wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach ze względu na fakt, iż siedziba składu podatkowego i wytwarzanie biopaliw na własne potrzeby będzie miało miejsce w gospodarstwie rolnym we wsi .........., tj. na terenie objętym właściwością miejscową Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach.

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach za pismem z dnia 17.04.2007r. przekazał przedmiotowy wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie uznając, że skoro na dzień złożenia wniosku wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku akcyzowego i nie dokonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, to organem podatkowym właściwym do rozpatrzenia wniosku będzie naczelnik właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie stojąc na stanowisku, że ustalenie właściwego miejscowo naczelnika do udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej winno nastąpić w oparciu o przepisy ustawy o podatku akcyzowym tak, jakby przedmiotowa działalność była objęta podatkiem akcyzowym – pismem z dnia 27.04.2007r. wystąpił do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z prośbą o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego i skierowanie sprawy do właściwego Urzędu zgodnie z właściwością miejscową.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie rozstrzygając spór kompetencyjny pomiędzy Naczelnikiem Urzędu Celnego I w Warszawie i Naczelnikiem Urzędu Celnego w Siedlcach postanowieniem z dnia 11.05.2007r. uznał, że organem właściwym miejscowo do udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiotowej sprawie jest Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach i przekazał akta sprawy zgodnie z właściwością.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Pan ........ wraz z innymi rolnikami, tworząc grupę osób fizycznych – „rolników” w rozumieniu art. 2 ust. 3 pkt 1) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zamierza wytwarzać w składzie podatkowym zlokalizowanym w gospodarstwie rolnym we wsi ......., biopaliwa ciekłe z przeznaczeniem na własny użytek „rolników”. Jak podaje wnioskodawca, grupa „rolników” będzie wytwarzała na własny użytek wyłącznie biopaliwa ciekłe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11) lit. c) powyższej ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r., tj. ester oraz czysty olej roślinny – stanowiące samoistne paliwa.

Przedmiotowa grupa „rolników” zamierza wnieść do Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z tym, że obecnie trwają rozmowy z kolejnymi rolnikami zainteresowanymi wytwarzaniem biopaliw ciekłych na własny użytek – skład grupy „rolników” będzie się stale poszerzał. Zatem grupa „rolników” po przyłączeniu się do grupy kolejnych rolników, będzie składać wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego ze względu na przyłączenie się nowych osób do grupy.

W opisanym powyżej stanie faktycznym Wnioskodawca stawia we wniosku następujące pytania:

1) Czy obok oświadczenia wnioskodawcy, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (...), do wniosku należy załączyć jakiekolwiek zaświadczenia wydane przez wymienione w tym przepisie inspekcje, tj. Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy?

2) Czy planowane działania grupy „rolników” jest prawidłowe w odniesieniu do poszerzania przedmiotowej grupy i działania w tym zakresie na podstawie § 10 w/w rozporządzenia, tj. czy w razie dołączenia do grupy kolejnych osób należy zwrócić się z wnioskiem o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i dołączyć jedynie te dokumenty, które dotyczą wyłącznie nowego członka grupy oraz dokumenty, których treść zmienia się w związku ze zmianą składu osobowego grupy (tj. załączniki wskazane w § 3a ust. 1 pkt 1) oraz § 3 ust. 1 pkt 6 lit. a), pkt 7) i pkt 8) oraz nowelizację regulaminu składu podatkowego – czy też należy złożyć wniosek o nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego?

3) Kto w świetle art. 2 ust. 3 pkt 1) ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, jest podatnikiem podatku akcyzowego – na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – grupa osób fizycznych, każdy rolnik – członek grupy odrębnie, czy też rolnik, na którego gruncie prowadzony jest skład podatkowy, i czyje zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego – w świetle powyższego oraz przepisu § 3 ust. 1 pkt 5) w/w rozporządzenia – powinno być załączone do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania zawartego w pkt 1) jest następujące:

Oświadczenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (...) nie musi być poparte żadną dodatkową dokumentacją, w tym zaświadczeniami inspekcji wyliczonych w tym przepisie. Zdaniem Wnioskodawcy przepis § 3 przedmiotowego rozporządzenia szczegółowo wymienia załączniki, jakie należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i wśród wymaganych dokumentów brak jest zaświadczeń właściwych inspekcji, potwierdzających prawidłowość oświadczenia złożonego przez wnioskodawcę. Wnioskodawca uważa, że rozpatrywany przepis odnosi się wyłącznie do obowiązku złożenia oświadczenia podmiotu składającego wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania zawartego w pkt 2) jest następujące:

W razie dołączenia do grupy „rolników” będącej adresatem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego nowych członków, należy złożyć wniosek o zmianę zezwolenia na podstawie § 10 rozporządzenia w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, gdyż nie zaistniały okoliczności wymagające uzyskania nowego zezwolenia wskazane w § 11 tegoż rozporządzenia, a zmiana składu osobowego grupy „rolników” wytwarzającej biopaliwa ciekłe na własny użytek nie wpływa na sposób funkcjonowania składu podatkowego, ani nie wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania zawartego w pkt 3) jest następujące:

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca uważa, że w świetle powyższej definicji oraz przy uwzględnieniu przepisów ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych odnoszących się w art. 2 ust. 3 pkt 1) do grupy osób fizycznych – mogłoby się wydawać, iż podatnikiem jest wskazana powyżej grupa osób fizycznych (grupa „rolników”). Jednakże zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o biopaliwach ciekłych nie wymaga stworzenia jakiejkolwiek formy organizacyjnej dla tej grupy (brak jest nawet konieczności zawarcia umowy pisemnej lub ustnej pomiędzy rolnikami – członkami grupy). Ponadto zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu podlegać będzie w tym przypadku wyprowadzenie towarów akcyzowych ze składu podatkowego zlokalizowanego na gruncie tylko jednego z rolników i przez niego w istocie prowadzonego, w tym odpowiedzialnego za ochronę obiektu, w którym znajduje się skład podatkowy.

Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z powyższym, przy braku spójności pomiędzy przepisami ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz rozporządzenia w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (...), wydaje się, że podatnikiem podatku akcyzowego jest jeden z rolników, na gruncie którego prowadzony jest skład podatkowy.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje:

W kwestii stanowiska 1:

Zasady wytwarzania przez rolników biopaliw ciekłych na własny użytek zostały przez ustawodawcę uregulowane w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. ustawie z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199), zwanej dalej „ustawą o biopaliwach”.

Stosownie do przepisów art. 13 powyższej ustawy, rolnicy, po uzyskaniu wpisu do „rejestru rolników” mogą wytwarzać na własny użytek takie biopaliwa ciekłe jak: ester, bioetanol, biometanol, dimetyloeter oraz czysty olej roślinny – stanowiące samoistne paliwa, biogaz, biowodór, biopaliwa syntetyczne – wytwarzane z biomasy, stanowiące samoistne paliwa a także biopaliwa produkowane z biomasy i stanowiące samoistne paliwa inne niż wymienione w ust. 1 pkt 11.

Należy zauważyć, że biopaliwa ciekłe wytwarzane na własny użytek powinny spełniać wymagania jakościowe określone w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200).

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, przez rolnika – stosownie do przepisu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o biopaliwach – należy rozumieć grupę osób fizycznych prowadzących w gospodarstwach rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że grupa ta wytwarza biopaliwa ciekłe wyłącznie na własny użytek członków tej grupy.

Jak wynika z wniosku, grupa osób fizycznych – rolników zamierza wytwarzać na własny użytek wyłącznie ester oraz czysty olej roślinny – stanowiące samoistne paliwa.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o biopaliwach, użyte w niniejszej ustawie określenie „skład podatkowy” oznacza skład podatkowy, o którym mowa w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Pojęcie składu podatkowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są m.in. paliwa silnikowe i oleje opałowe.

Ustawodawca w art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym określił, iż do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Warunki, jakie musi spełniać podmiot, aby zostało mu wydane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego zostały określone w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ustawa o biopaliwach (art. 35) z dniem 1 stycznia 2007r. wprowadziła zmianę tegoż artykułu, z treści której wynika, że rolnik występujący z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, nie musi posiadać statusu podatnika VAT.

Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

3) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

4) złoży zabezpieczenie akcyzowe;

5) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Szczegółowy sposób wydawania i cofania zezwoleń oraz wzory wniosków zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.), zwanym dalej „ rozporządzeniem w sprawie zezwoleń”.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 grudnia 2006r. zmieniającym powyższe rozporządzenie w sprawie zezwoleń ... (Dz. U. z 2006r. Nr 245, poz.1783) określił zasady ubiegania się o zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego dla rolników produkujących w tym składzie wyłącznie ester oraz czysty olej roślinny – stanowiące samoistne paliwa oraz wzór wniosku o wydanie przedmiotowego zezwolenia stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 3a ust. 1 w/w rozporządzenia, wnioskodawca będący rolnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego następujące dokumenty:

1) zaświadczenie wydane przez właściwy dla miejsca zamieszkania albo siedziby oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub jednostkę organizacyjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

2) szacunkowe dane dotyczące ilości estru lub czystego oleju roślinnego, które mają być produkowane i magazynowane w składzie podatkowym, w okresie jednego miesiąca;

3) dokumenty określone w § 3 ust. 1 pkt 2-5, pkt 6 lit. a, pkt 7, 8, 11, 13, 15 oraz 16, a mianowicie:

· dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;

· zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;

· decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP);

· potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

· zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego i naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa oraz cłem;

· informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo przeciw obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;

· oświadczenie wnioskodawcy, że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, ani likwidacyjne;

· szacunkowe dane dotyczące rodzajów i ilości surowców zużywanych do produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

· oświadczenie wnioskodawcy, że miejsce, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;

· szczegółowy plan składu podatkowego wraz z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym;

· projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.

Mając na względzie przedstawiony powyżej obowiązujący stan prawny należy zgodzić się ze stanowiskiem przedstawionym przez Wnioskodawcę, że oświadczenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego (...) nie musi być poparte żadną dodatkową dokumentacją, w tym zaświadczeniami inspekcji wyliczonych w tym przepisie. Należy również zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przepis § 3 przedmiotowego rozporządzenia szczegółowo wymienia załączniki, jakie należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu i wśród wymaganych dokumentów brak jest zaświadczeń właściwych inspekcji, potwierdzających prawidłowość oświadczenia złożonego przez wnioskodawcę. Podsumowując, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że rozpatrywany przepis odnosi się wyłącznie do obowiązku złożenia oświadczenia podmiotu składającego wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W kwestii stanowiska 2:

Zgodnie z przepisem art. 32 ustawy o podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.

Przedmiotowy wniosek zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania), numer w rejestrze przedsiębiorców, numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, na którą jest wydawane zezwolenie. Stosownie do ust. 3 tegoż artykułu do wniosku dołącza się w szczególności plan składu podatkowego oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 31.

Ponadto stosownie do ust. 4 tegoż artykułu prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w związku z tym, że kolejni rolnicy są zainteresowani wytwarzaniem biopaliw ciekłych na własny użytek – skład grupy „rolników” będzie się stale poszerzał. Dalej Wnioskodawca wskazuje, że grupa „rolników” po przyłączeniu się do grupy kolejnych rolników, będzie składać wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego ze względu na przyłączenie się nowych osób do grupy.

Jak wynika z przepisu § 2 ust. 3a rozporządzenia w sprawie zezwoleń, Wnioskodawca będący rolnikiem wytwarzającym na własny użytek ester lub czysty olej roślinny, występując do właściwego naczelnika urzędu celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, składa wniosek zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 3 do rozporządzenia.

Określony przez ustawodawcę wzór wniosku w sposób szczegółowy wskazuje, jakie dane winny być zawarte w poszczególnych polach. W przypadku grupy osób fizycznych – rolników w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o biopaliwach, wypełniając poszczególne pola należy podać następujące dane:

W pkt 1: Imiona i nazwiska członków grupy.

W pkt 2: Numer nadany na podstawie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (o ile taki numer posiada).

W pkt 3: Miejsce zamieszkania każdego z członków grupy; ilość hektarów użytków rolnych będących w posiadaniu wnioskodawcy - w rozbiciu na poszczególnych członków grupy.

W pkt 4: Adres składu podatkowego.

W pkt 5: Przewidywana ilość produkowanych wyrobów.

W pkt 6: Rodzaj wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W pkt 7: Wniosek o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 44 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 44 ust. 2 pkt 1 i 5 w zw. z art. 44 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym, rolnik występujący z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego musi mieć swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i zobowiązać się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.

W pkt 8: Proponowane zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z podaniem formy i wysokości zabezpieczenia akcyzowego.

Punkt ten należy wypełnić w przypadku niewystąpienia z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

W pkt 9: Dane osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w toku postępowania o wydanie zezwolenia (imię i nazwisko, telefon/fax).

Powyższy wniosek winien być oznaczony datą i podpisany przez wnioskodawcę. W przypadku grupy osób fizycznych – rolników w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o biopaliwach, wniosek powinien być podpisany przez każdego z członków grupy.

Mając na względzie w/w dane, które należy podać w poszczególnych polach wniosku, należy mieć na uwadze, że zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego grupie osób fizycznych – rolników (w rozumieniu art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o biopaliwach) wytwarzających na własny użytek ester lub czysty olej roślinny jest wydawane w formie decyzji administracyjnej.

Zgodnie z przepisem art. 210 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej decyzja zawiera oznaczenie strony. W przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach udzielając zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego grupie osób fizycznych – rolników w formie decyzji administracyjnej, kieruje decyzję do każdej osoby fizycznej wchodzącej w skład grupy. Każdy z rolników – członków grupy będzie stroną postępowania w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zatem stosownie do powyższego, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, dołączenie do grupy nowych członków będzie miało istotny wpływ na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Stosownie do przepisu § 10 rozporządzenia w sprawie zezwoleń, w przypadku gdy zmiana danych zawartych we wniosku wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub dotyczy warunków określonych w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z zastrzeżeniem § 11.

W związku z przedstawionym powyżej stanem prawnym Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko, iż w razie dołączenia do grupy „rolników” będącej adresatem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego nowych członków, należy złożyć wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego na podstawie § 10 rozporządzenia w sprawie zezwoleń – jest prawidłowe.

W kwestii stanowiska 3:

Zgodnie z definicję zawartą w art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. jak stanowi art. 4 Ordynacji podatkowej

Konsekwencją obowiązku podatkowego jest powstanie zobowiązania podatkowego tj. zobowiązania podatnika do zapłacenia skonkretyzowanego podatku na rzecz państwa. Powstanie zobowiązania podatkowego nie zależy od woli podatnika, tylko od okoliczności, które wywołują to zobowiązanie.

Jak stanowi art. 21 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania.

Podatnicy podatku akcyzowego zostali wskazani w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu.

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym został przez ustawodawcę określony w art. 4 ustawy o podatku akcyzowym. W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 opodatkowaniu akcyzą będzie podlegć produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu.

Z kolei stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w tym przypadku w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym – powstanie w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Przepis art. 13 ust. 1 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zezwala rolnikom – po uzyskaniu wpisu do rejestru rolników – na wytwarzanie na własny użytek biopaliw ciekłych wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c – f i ust. 2 tejże ustawy.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym biopaliwa ciekłe – ester oraz czysty olej roślinny, stanowiące samoistne paliwa, będą wytwarzane w składzie podatkowym przez „rolnika”, o którym mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o biopaliwach, tj. przez grupę osób fizycznych, prowadzących w gospodarstwach rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z powyższej definicji grupa osób fizycznych – rolników nie posiada żadnej formy organizacyjnej uregulowanej prawnie. Wnioskodawcami o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu będą wszyscy członkowie grupy wymienieni z imienia i nazwiska. Również w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego organ podatkowy wskaże z imienia i nazwiska wszystkie osoby fizyczne tworzące grupę.

Słownik Języka Polskiego definiuje pojęcie grupy, jako „pewną liczbę jednostek skupioną w wyodrębniającą się całość” lub „zespół ludzi spełniających określone zadanie”.

Należy również zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 44 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, rolnik występujący z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego musi zobowiązać się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego. W świetle przytoczonej powyżej definicji „rolnika” każdy z rolników – osób fizycznych tworzących grupę, winien zobowiązać się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.

W świetle wskazanych powyżej przepisów każda z osób fizycznych tworzących grupę rolników, wytwarzając na własny użytek w składzie podatkowym biopaliwa ciekłe, będzie dokonywała czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem każdy członek grupy osób fizycznych będzie podatnikiem podatku akcyzowego.

Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem mając na względzie wskazane powyżej przepisy prawa, jak również przywołany w kwestii stanowiska 2 stan prawny dotyczący danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego rolnikowi, skutkujący koniecznością wskazania w wydanym zezwoleniu imion i nazwisk wszystkich członków grupy osób fizycznych (rolników), Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach stoi na stanowisku, że podatnikiem podatku akcyzowego będzie każdy członek grupy osób fizycznych – rolników dokonujący czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż podatnikiem podatku akcyzowego jest jeden z rolników, na gruncie którego zlokalizowany jest skład podatkowy i przez niego w istocie prowadzony – jest nieprawidłowe.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach postanawia orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj