Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-3/07/4/KN
z 11 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-3/07/4/KN
Data
2007.04.11



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych w przypadku obrotu handlowego wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi z udziałem „pośrednika” nie prowadzącego składu podatkowego, ani nie będącego zarejestrowanym handlowcem lub niezarejestrowanym handlowcem, który będzie nabywał wyroby akcyzowe we własnym imieniu i na własny rachunek w składach podatkowych zlokalizowanych na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej, a następnie będzie je odsprzedawał polskim podmiotom prowadzącym składy podatkowe, a wyroby akcyzowe przemieszczane będą bezpośrednio z zagranicznego składu podatkowego do składu podatkowego prowadzonego przez polskiego odbiorcę?Czy w przypadku transakcji opisanych powyżej w dokumencie ADT wystawianym przez zagraniczny skład podatkowy, jako „odbiorca” powinien być wpisany wskazywany polski ostateczny odbiorca wyrobów akcyzowych prowadzący skład podatkowy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.01.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 18.01.2006 r.) uzupełniony pismem z dnia 14.02.2007 r., Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za

prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek XXXXXXXXXXXXXXXXX, ul. XXXXXXXXXXXXXXXX, XXXXXX XXXXXXX NIP: XXXXXXXXXXXXX, w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku i pisma uzupełniającego wynika stan faktyczny:

Spółka XXXXXXXXXXXXXXXXXX nie prowadzi składu podatkowego i nie posiada statusu zarejestrowanego handlowca. Spółka zamierza dokonywać transakcji polegających na zakupie destylatu rolniczego o kodzie CN 2207 10 00 oraz jego odsprzedaży podmiotom polskim posiadającym status składów podatkowych. Powyższe wyroby przemieszczane będą w cysternach kolejowych lub autocysternach bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W dokumentach, tj.: list przewozowy CMR oraz ADT towarzyszących wyrobom wysyłanym ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej jako odbiorca każdorazowo będzie figurował klient spółki i jednocześnie odbiorca ostateczny ww. wyrobów akcyzowych prowadzący skład podatkowy. Natomiast faktura sporządzona przez dostawcę tych wyrobów wystawiana będzie na Spółkę, a Spółka będzie wystawiała odbiorcom w Polsce faktury VAT za dostarczone wyroby.

Przedstawione we wniosku pytania Strony są następujące:

„Czy prawidłowe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w transakcjach wewnątrzwspólnotowych w przypadku obrotu handlowego wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi z udziałem „pośrednika” nie prowadzącego składu podatkowego, ani nie będącego zarejestrowanym handlowcem, który będzie nabywał wyroby akcyzowe we własnym imieniu i na własny rachunek w składach podatkowych zlokalizowanych na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej, a następnie będzie je odsprzedawał polskim podmiotom prowadzącym składy podatkowe, a wyroby akcyzowe przemieszczane będą bezpośrednio z zagranicznego składu podatkowego do składu podatkowego prowadzonego przez polskiego odbiorcę...”

„Czy w przypadku transakcji opisanych powyżej w dokumencie ADT wystawianym przez zagraniczny skład podatkowy, jako „odbiorca” powinien być wskazany polski ostateczny odbiorca wyrobów akcyzowych prowadzący skład podatkowy...”

Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpi naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdyż wyroby akcyzowe przemieszczane będą bezpośrednio z jednego składu podatkowego do drugiego składu podatkowego, a spółka nie przejmie tych wyrobów w trakcie ich przemieszczania, ani nie będzie ich magazynować. Ponadto w trakcie przemieszczania nie nastąpi zmiana miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych, ani też odbiorcy na administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Zdaniem Spółki przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna jest zatem sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. Warunkiem korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia, zdaniem Spółki jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi czy też nie.

Swoje stanowisko Spółka opiera na poniższym stanie prawnym:

Na podstawie art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto Spółka wskazuje, iż w myśl art. 27 ust. 4 powyżej powołanej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z §3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zgodnie z §2 pkt. 2 lit. a ww. rozporządzenia, odbiorcą – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego – jest skład podatkowy lub zarejestrowany albo niezarejestrowany handlowiec, który odbiera wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy odnosi się wyłącznie do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zaś jej regulacja prawna wynika z przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

W związku z powyższym, wyrób sklasyfikowany wg Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2207 10 00 jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, gdyż został wymieniony w wykazie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (zgodnie z art. 2 pkt. 2).

Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Terytorium Wspólnoty Europejskiej zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ww. ustawy zostało zdefiniowane jako – terytorium kraju, jak również terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto w myśl art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:

1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Natomiast zgodnie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.), przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Reasumując, nabywane wyroby akcyzowe zharmonizowane w składach podatkowych na terytorium Wspólnoty Europejskiej przez Spółkę, nie prowadzącą składu podatkowego, nie będącą zarejestrowanym handlowcem, niezarejestrowanym handlowcem, ani przedstawicielem podatkowym, będą mogły korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Rozpatrując kwestię odbiorcy jaki powinien być wskazany w dokumencie ADT w przypadku transakcji opisanych powyżej, Naczelnik tutejszego Urzędu wskazuje, iż zgodnie z § 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - jest skład podatkowy oraz zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Reasumując w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składem podatkowym na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej a składem podatkowym na terytorium kraju, w administracyjnym dokumencie towarzyszącym wystawianym przez zagraniczny skład podatkowy, jako „odbiorca” powinien być wskazany polski ostateczny odbiorca wyrobów akcyzowych prowadzący skład podatkowy

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj