Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/247/07/AT
z 27 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/247/07/AT
Data
2007.08.27



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
artykuł
koszty uzyskania przychodów
poczęstunki
szkolenie
wydatek
wydatki szkoleniowe
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem
żywność


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia wydatków poniesionych na wynajem sali w restauracji oraz poczęstunek albo na nabycie artykułów spożywczych z przeznaczeniem do spożycia przez uczestników szkoleń produktowych organizowanych przez Spółkę dla jej odbiorców, wykonawców projektów budowlanych, a także pracowników, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na wynajem sali w restauracji oraz poczęstunek albo na nabycie artykułów spożywczych z przeznaczeniem do spożycia przez uczestników szkoleń produktowych organizowanych przez Spółkę dla jej odbiorców, wykonawców projektów budowlanych, a także pracowników, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

Pismem z dnia 15 czerwca 2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na wynajem sali w restauracji oraz poczęstunek albo na nabycie artykułów spożywczych z przeznaczeniem do spożycia przez uczestników szkoleń produktowych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki na zorganizowanie poczęstunku dla swoich kontrahentów, ich klientów oraz wykonawców prac budowlanych jako uczestników szkoleń produktowych. Przygotowanie poczęstunku często zlecane jest firmie zewnętrznej, która zajmuje się organizacją całego wydarzenia wystawiając na koniec faktury (zazwyczaj oddzielnie na wynajem sali w restauracji oraz "catering" oraz koszty związane ze szkoleniem). W pozostałych przypadkach Spółka samodzielnie zajmuje się zakupem artykułów do spożycia w trakcie szkoleń.
Ponadto firma ponosi wydatki na nabycie artykułów spożywczych, również w formie cateringu do biura. W części te artykuły są przeznaczone do spożycia przez pracowników Spółki, w części jako poczęstunek (w formie kawa, herbata, mleko, cukier, ciastka, kanapki, przekąski) dla gości Spółki na terenie jej siedziby.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na wynajem sali w restauracji oraz poczęstunek albo na nabycie artykułów spożywczych z przeznaczeniem do spożycia przez uczestników szkoleń produktowych organizowanych przez Spółkę stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki.Szkolenie obejmuje takie zagadnienia bez znajomości których sprzedaż produktów przez pracowników kontrahenta byłaby niemożliwa albo mniej efektywna. W związku z tym szkolenie przyczynia się bezpośrednio do zapewnienia sprzedaży towarów (utrzymanie źródła przychodów) albo jej zwiększenia (pozytywny wpływ na wartość przychodów).
Spółka decyduje się ponieść koszty tego szkolenia, w tym koszty posiłków, aby dotrzeć z informacją o swojej ofercie, do jak największej liczby najlepszych sprzedawców i w ten sposób zwiększać sprzedaż swoich produktów.
Wydatki poniesione na artykuły spożywcze z przeznaczeniem dla pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów. Poprzez wzrost poziomu efektywności pracowników maja one pośredni wpływ na wysokość przychodów Spółki.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Gramatyczna wykładnia przepisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Pojęcia reklamy, reprezentacji, promocji nie zostały zdefiniowane w w/w ustawie. Należy posłużyć się zatem tymi pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN:
reklamą jest:
* działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
* napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi,
* efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia.
reprezentacja oznacza:
* grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy; przedstawicielstwo,
* okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
promocją są:
a) działania zmierzające do zwiększenia popularności firmy i jej produktów, do zwiększenia sprzedaży jakiegoś towaru np. poprzez reklamę lub obniżenie ceny, reklamowanie, lansowanie (...) lub
b) urządzone w atrakcyjnej oprawie spotkanie z klientami i dziennikarzami; także program telewizyjny, audycja radiowa itp. poświęcone prezentacji i reklamie jakiegoś produktu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka w celu promocji swoich wyrobów organizuje nieodpłatne szkolenia produktowe dla kontrahentów, w trakcie których uczestnikom przekazywana jest specjalistyczna wiedza na temat produktów Spółki - dotycząca ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu, czy użycia. Wynajmuje salę w restauracji oraz organizuje poczęstunek albo nabywa artykuły spożywcze z przeznaczeniem do spożycia przez uczestników szkoleń produktowych. Szkolenia te nie noszą znamion reklamy, reprezentacji lub promocji, lecz mają na celu podniesienie efektywności sprzedaży. Zatem zachowany jest warunek uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów, czyli wpływu wydatku na powstanie lub zwiększenie przychodu mające służyć promocji swoich produktów.
W opinii tut. organu podatkowego w/w wydatki , o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami, spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli stanowią koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym, uznając stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj