Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/245/07/AT
Data
2007.08.27
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
alkohol
cel wydatku
karnet
koszty uzyskania przychodów
kwiaty
logo
perfumy
reprezentacja
wydatek
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem
Pytanie podatnika
dotyczy nieuznania wydatków na nabycie prezentów, tj. alkoholu, słodyczy, karnetów, kwiatów, perfum, toreb nie oznaczonych logo Spółki , które przekazywane są odbiorcom i gościom, za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie nieuznania wydatków na nabycie prezentów, tj. alkoholu, słodyczy, karnetów, kwiatów, perfum, toreb nie oznaczonych logo Spółki , które przekazywane są odbiorcom i gościom, za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.)u z n a j eza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy wydatki poniesione na nabycie prezentów, tj. alkoholu, słodyczy, karnetów, kwiatów, perfum, toreb nie oznaczonych logo Spółki , które przekazywane są odbiorcom i gościom zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka ponosi w/w wydatki na nabycie prezentów, gościom i innym osobom. Przedmioty te przekazywane są z okazji wizyt w siedzibie Spółki, świąt, zawarcia kontraktu i nie są oznakowane logo firmy przekazywanych następnie nieodpłatnie kontrahentom, zarówno dostawcom, jak i odbiorcom. Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki poniesione na nabycie prezentów t.j. alkoholu, słodyczy, karnetów, kwiatów, perfum, toreb nie oznaczonych logo Spółki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz między nim a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem, a ponadto wydatek ten nie mieści się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak wynika z treści powołanych przepisów wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych. Ponieważ pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w w/w ustawie podatkowej do jej określenia należy posłużyć się pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN reprezentacją jest: * grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy; przedstawicielstwo, * okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną, W opinii tut. organu podatkowego wydatki poniesione na nabycie prezentów, tj. alkoholu, słodyczy, karnetów, kwiatów, perfum, toreb nie oznaczonych logo Spółki, stanowić będą koszty reprezentacji, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, zostały wykluczone z kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1.
|