Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-34/07-4/MC
z 26 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-34/07-4/MC
Data
2007.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
działalność rolnicza
działy specjalne produkcji rolnej
hodowla
najem
podatek dochodowy od osób prawnych


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna opłacać podatek dochodowy od osób prawnych od działalności polegającej na hodowli drobiu rzeźnego?



Wniosek ORD-IN 665 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA 


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością „C.”, przedstawione we wniosku z dnia 06.08.2007 r. (data wpływu 07.08.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania prowadzonej przez Spółkę działalności do działalności rolniczej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07.08.2007 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 16.10.2007 r. (data wpływu 17.10.2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania prowadzonej przez Spółkę działalności do działalności rolniczej.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany:


1) stan faktyczny

„C.” Sp. z o.o. prowadzi działalność polegającą na hodowli drobiu rzeźnego – indyków. Hodowla indyków wynosi ok. 15 tygodni dla indyczek oraz ok. 20 tygodni dla indyków. Następnie po osiągnięciu wagi w ww. okresach Spółka sprzedaje je jako żywiec indyczy do ubojni. Spółka nie posiada własnych nieruchomości rolnych jak również ubojni. Działalność jest prowadzona w wydzierżawionych fermach od rolników oraz od osób prawnych. Z tytułu dzierżawy nieruchomości rolnych Spółka opłaca czynsz zgodnie z zawartymi umowami.

Z umów wynika, że Spółka będzie wykorzystywała nieruchomości na cele związane z produkcją rolną oraz ponosiła wszelkie koszty z tytułu korzystania z nieruchomości rolnych. Umowy zawarte są na czas nieokreślony.


2) zdarzenie przyszłe

Obecnie Spółka zakupiła nieruchomości rolne od Agencji Nieruchomości Rolnych. Nieruchomości te po dokonaniu adaptacji zostaną przeznaczone do hodowli drobiu rzeźnego typu fermowego o okresie wzrostu biologicznego 15 tygodni i 20 tygodni.


W piśmie z dnia 16.10.2007 r., które stanowi odpowiedź na wezwanie z dnia 08.10.2007 r. (data doręczenia 10.10.2007 r.), Wnioskodawca wskazał w zakresie:

  1. przedstawionego stanu faktycznego, iż hodowla drobiu rzeźnego prowadzona jest w oparciu o zakupione pisklęta jednodniowe w rozmiarach około 800.000 sztuk rocznie.
  2. zdarzenia przyszłego, iż w skład nieruchomości rolnych zakupionych od Agencji Nieruchomości Rolnych wchodzą grunty o powierzchni 4.7791 ha, zabudowane budynkami (obora, cielętnik, trzy budynki chlewni oraz budynek pomocniczy), które po dokonaniu przebudowy będą dostosowane do hodowli drobiu rzeźnego. Hodowla ta prowadzona będzie w oparciu o zakupione pisklęta jednodniowe w rozmiarach około 100.000 sztuk rocznie, które po osiągnięciu odpowiedniej wagi, a więc po upływie około 15 tygodni dla indyczek oraz ok. 20 tygodni dla indyków, będą sprzedawane jako żywiec indyczy do ubojni.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka powinna opłacać podatek dochodowy od osób prawnych od działalności polegającej na hodowli drobiu rzeźnego:

  1. według stanu obecnego...
  2. według stanu przyszłego...


Zdaniem Wnioskodawcy jest to działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych polegająca na hodowli drobiu rzeźnego powyżej 6 tygodni.

Do działalności rolniczej nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Pojęcie zaś działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl przywołanych powyżej regulacji działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

   - licząc od dnia nabycia.

Wskazane powyżej okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt, dotyczą zatem tylko działalności rolniczej zwolnionej z opodatkowania. Okresy te nie mają natomiast zastosowania do produkcji rolniczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jako działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w przepisie art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do ww. przepisu działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2. Wymienione w nim uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach przekraczających określone wielkości stanowią działy specjalne produkcji rolnej i zgodnie z art. 2 ust. 6 ww. ustawy ich dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, czy hodowla oparta jest o własny materiał hodowlany, czy też prowadzona jest w oparciu o zakupione i przetrzymywane zwierzęta i rośliny.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka prowadzi działalność polegającą na hodowli drobiu rzeźnego – indyków w oparciu o zakupione pisklęta jednodniowe w rozmiarach około 800.000 sztuk rocznie, a wkrótce (zdarzenie przyszłe) hodowla będzie obejmować około 100.000 sztuk rocznie. Hodowla indyków wynosi ok. 15 tygodni dla indyczek oraz ok. 20 tygodni dla indyków. Następnie po osiągnięciu wagi w ww. okresach Spółka sprzedaje je jako żywiec indyczy do ubojni.

Zatem, skoro hodowla drobiu rzeźnego mieści się w unormowaniach art. 2 ust. 3 ww. ustawy oraz przekracza ilości określone we wspomnianym załączniku (w przypadku drobiu rzeźnego powyżej 100 sztuk), co jest bezsporne w przedmiotowej sprawie, brak jest podstaw do zakwalifikowania przychodów z tej działalności do przychodów z działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Bez znaczenia pozostaje również wskazana przez Wnioskodawcę, okoliczność prowadzenia obecnie działalności polegającej na hodowli indyków w wydzierżawionych fermach od rolników oraz osób prawnych, a wkrótce (zdarzenie przyszłe) w zakupionych od Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomościach rolnych obejmujących grunty o powierzchni 4.7791 ha zabudowanych budynkami, które po dokonaniu adaptacji będą wykorzystywane do tych celów.

Reasumując, Spółka zarówno obecnie jak i w przyszłości powinna opłacać podatek dochodowy od osób prawnych, gdyż prowadzona przez nią hodowla drobiu rzeźnego na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwalifikuje się do działów specjalnych produkcji rolnej, z której uzyskany w roku podatkowym dochód z wszystkich jednostek produkcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 2 ust. 6 tejże ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj