Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/241/07/AT
Data
2007.08.27
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
faktura
koszty uzyskania przychodów
produkty
refundacja
targi
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia refundacji części lub całości kosztów poniesionych przez kontrahentów za udział w targach branżowych, na których wystawiane są produkty ich dostawców oraz Spółki, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.).
Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia refundacji części lub całości kosztów poniesionych przez kontrahentów za udział w targach branżowych, na których wystawiane są produkty ich dostawców oraz Spółki, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) u z n a j eza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy refundacja części lub całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów na udział w targach branżowych, na których wystawiają oni produkty swoich dostawców, w tym Spółki, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest obciążana przypadającymi na nią kosztami na podstawie faktur wystawianych przez odbiorców, którzy prowadzą działania reklamowe na rzecz Spółki. Odbiorcy będący składami budowlanymi uczestnicząc w targach, czy wystawach budowlanych przedstawiają tam swoją ofertę, w tym produkty Spółki, wystawiając jej następnie fakturę za partycypację w kosztach udziału w targach branżowych. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te związane są z reklamą produktów prowadzoną za pośrednictwem odbiorców Spółki. Wybór takiej formy promocji wynika z rodzaju reklamowanych produktów. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz między nim a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem, a ponadto wydatek ten nie mieści się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak wynika z treści powołanych przepisów wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych. Natomiast wydatki na reklamę, po spełnieniu wymogów określonych w art. 15 ust. 1 w/w ustawy, mogą w całości obciążać koszty uzyskania przychodów. Ponieważ pojęcia: reklama, reprezentacja nie zostały zdefiniowane w w/w ustawie podatkowej do ich określenia należy posłużyć się pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN: reklamą jest: * działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, * napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi, * efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia. a reprezentacją: * grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy; przedstawicielstwo, * okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Może to być prowadzone poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu czegoś i zalecaniu czegoś. Pojęcie "reklama" oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzanie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, celem zachęcania ich do nabywania produktów. W opinii tut. organu podatkowego refundacja części lub całości kosztów poniesionych przez jej kontrahentów na udział w targach branżowych, na których wystawiają oni produkty swoich dostawców, w tym Spółki posiada znamiona reklamy, stąd wydatki z tym związane, o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami, spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli stanowią koszty uzyskania przychodów. W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1.
|