Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-56/07/KP
z 10 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-56/07/KP
Data
2007.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
biokomponent
biopaliwo
obowiązek podatkowy
skład podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
zwolnienie z podatku akcyzowego biokomponentów wykorzystywanych w procesie produkcji



Wniosek ORD-IN 720 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007r. (data wpływu 5 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku biokomponentów wykorzystywanych do wytwarzania pary w procesie produkcyjnym biokomponentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku biokomponentów wykorzystywanych do wytwarzania pary w procesie produkcyjnym biokomponentów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe :

Wnioskodawca jest wytwórcą biokomponentów- estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych. Produkcja i sprzedaż odbywa się w składzie podatkowym, podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Wyrób spełnia wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem jakości wydanym przez akredytowaną jednostkę certyfikującą. Do procesów produkcyjnych spółka wykorzystuje wytwornicę pary zasilaną olejem opałowym. Spółka zamierza wykorzystywać wyprodukowane przez siebie biokomponenty do zasilania ww. wytwornicy pary w miejsce stosowanego dotąd oleju opałowego. Wnioskodawca posiada opomiarowany zbiornik przeznaczony na magazynowanie oleju opałowego, który jest bezpośrednio pobierany do wytwornicy pary w trakcie jej pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Na jakich warunkach podmiot jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w przypadku zużycia estrów metylowych na cele własne prowadzonej działalności, która odbywa się w składzie podatkowym i jest objęta szczególnym nadzorem podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykorzystania biokomponentów na cele własne tj. do wytwarzania pary w procesie produkcyjnym należy wykonać następujące czynności:

  • dokonać zgłoszenia właściwemu naczelnikowi na trzy dni przed planowanym przetransportowaniem biokomponentów z magazynu wyrobów gotowych do zbiornika wytwornicy pary,
  • prowadzić ewidencję dokumentacji produkcyjno-magazynowej.

Spełnienie powyższych czynności uprawnia podmiot do zwolnienia z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 62 ust. 1 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych zalicza się:

  • wyroby wymienione w pozycji 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz
  • pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Natomiast art. 62 ust. 2 ustawy stanowi, iż olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %.

Przepis art. 26 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

W myśl art. 30 ust. 2 ww. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jest producentem estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych i produkcja tych wyrobów odbywa się w składzie podatkowym podlegającym szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Wnioskodawca wskazał, iż do procesów produkcyjnych spółka wykorzystuje wytwornicę pary zasilaną olejem opałowym. Spółka deklaruje, iż wyprodukowane estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych będą wykorzystywane do zasilania wytwornicy pary w miejsce stosowanego dotąd oleju opałowego.

Biorąc zatem pod uwagę brzmienie artykułu 62 ust. 2 ww. ustawy, który jednoznacznie rozszerza katalog olejów opałowych do każdego towaru służącego do celów opałowych, należy przyjąć, iż w przedstawionej sytuacji, estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wyczerpują definicję olejów opałowych. Oznacza to, że wyroby zużywane do zasilania wytwornicy pary, będą wykorzystywane jako olej opałowy do procesu produkcji tych wyrobów, tj. do wytworzenia pary wykorzystywanej w procesie produkcyjnym estrów metylowych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 oraz art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) uregulował kwestię zwolnień od podatku akcyzowego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz wykorzystywane na terenach należących do zakładów, w których są one produkowane, pod warunkiem że zużycie to odbywa się w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania na terenie zakładu produkcyjnego paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów oraz będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego, do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionych paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku nastąpi po spełnieniu warunków określonych w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dodatkowo wskazać należy na przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego z dnia 7 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.). W rozdziale 11 ww. rozporządzenia uregulowano wykonywanie szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do estrów, dimetyloeteru, węglowodorów syntetycznych oraz czystego oleju roślinnego.

Zgodnie z § 43 ust. 1 podmioty wytwarzające estry metylowe kwasów tłuszczowych, estry etylowe kwasów tłuszczowych, dimetyloeter, węglowodory syntetyczne lub mieszanki węglowodorów syntetycznych, wytwarzane z biomasy, oraz podmioty dokonujące ich przerobu lub zużycia, w związku z § 6 ust. 2, mogą być objęte stałym nadzorem.

Natomiast § 44 ust. 1 stanowi, iż podmiot dokonujący przerobu lub zużycia wyrobów, o których mowa w § 43 ust. 1, jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym przerobem lub zużyciem tych wyrobów, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich przerobem lub zużyciem, pisemne zgłoszenie, podając, jaki rodzaj wyrobów, w jakiej ilości, do jakich celów i według jakich norm - o ile te normy zostały ustalone - ma być przerabiany lub zużywany.

W świetle powyższego, spełnienie samych tylko warunków określonych w § 44 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, nie skutkuje zwolnieniem od podatku akcyzowego zużycia estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych do zasilania wytwornicy pary wykorzystywanej w procesie produkcyjnym. Winny zostać również spełnione warunki określone w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj