Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-35/07/ZG
z 6 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-35/07/ZG
Data
2007.11.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
alkohol etylowy skażony
import (przywóz)
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy w przypadku sprowadzania do polski wyżej wymienionego alkoholu etylowego całkowicie skażonego z innego kraju niż Łotwa (przykładowo Ukraina, Białoruś) zostanie on zwolniony z podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego alkoholu etylowego skażonego w imporcie - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego alkoholu etylowego skażonego w imporcie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma podatnika w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje rozcieńczalniki i rozpuszczalniki na bazie alkoholu etylowego skażonego. W najbliższym czasie firma ma zamiar produkować rozpuszczalniki i rozcieńczalniki z alkoholu etylowego całkowicie skażonego mieszanką następujących substancji na 100 litrów spirytusu: izopropyl 3 l, benzoesan denatonium 2 gramy. Procedura całkowitego skażenia alkoholu etylowego jest stosowana na Łotwie. Została ona zgłoszona i zaakceptowana zgodnie z warunkami rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprowadzania do polski wyżej wymienionego alkoholu etylowego całkowicie skażonego z innego kraju niż Łotwa (przykładowo Ukraina, Białoruś) zostanie on zwolniony z podatku akcyzowego...

Zdaniem wnioskodawcy zwalnia się od podatku akcyzowego wprowadzony do obrotu alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/99/WE w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego bez względu na kraj pochodzenia ww. alkoholu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią zawartą w § 18 ust 1 pkt. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku (t. j. Dz. U. Nr 72 poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

  • wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, ze. zm.);
  • skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.


Zwolnienia, o których mowa wyżej mają zastosowanie pod warunkami zawartymi w § 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego m.in. pod warunkiem nabywania alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.). Jedynie w przypadku sprzedaży takiego alkoholu w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 1 litra, na mocy § 18 ust. 3 ww. rozporządzenia, nie trzeba stosować warunków wynikających z § 18 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazuje na fakt, iż podatnik zamierza nabywać alkohol etylowy całkowicie skażony w celu wykorzystania go do dalszej produkcji co wskazuje na import w zbiorczych opakowaniach i jednocześnie wyklucza opakowania jednostkowe o pojemności do 1 litra.

Zatem należy stwierdzić, iż w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, alkohol etylowy skażony podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jednak pod warunkiem nabycia go w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W art. 26 ust. 4 ustawy zawarto delegację dla Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych importowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wykonując delegację Minister Finansów w § 17 ust 1 pkt 1, 2, 3 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 ze zm.) wskazał, iż do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy zaliczono: gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu-butanu, benzyny specjalne - oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13.00.2 i kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz wyroby akcyzowe, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zatem importowane wyroby akcyzowe niewymienione w powyższym przepisie nie mogą zostać zwolnione na podstawie § 18 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdyż nie mogą zostać nabyte w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując należy stwierdzić, że podatnik importując z Ukrainy lub Białorusi alkohol etylowy skażony w opakowaniach zawierających powyżej 1 litra wyrobu, dokonując jego zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu zobowiązany jest w tym przypadku do zapłaty w całości podatku akcyzowego. Obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 7 ust 2 pkt. 1 ustawy o podatku akcyzowym, czyli z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj