Interpretacja Urzędu Celnego II w Warszawie
442000-AP-9104-6/07
z 4 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
442000-AP-9104-6/07
Data
2007.04.04



Autor
Urząd Celny II w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
piwo
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy procedurę zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej wyrobów zharmonizowanych można uznać za zakończoną, gdy odbiorca towaru przekazuje wysyłającemu oryginał karty 2 lub 4 ADT zamiast oryginału karty 3 bądź uwierzytelnionej kopii karty 2 lub 4 ADT.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 26.01.2007 r. (wpływ do UC II w Warszawie dnia 22.01.2007 r.) uzupełnionego w dniu 28.02.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa.

postanawiam

uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek XXXXXXXXXXXX z siedzibą w Warszawie XXXXXXXXXXXXXXXXXXX zwanej dalej „Spółką”, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa.

Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego (cyt.):

„XXXXXXXXXX jest producentem piwa, którego część jest zbywana na rzecz klientów mających siedziby poza Polską – na terenie UE oraz innych krajach.

Tryb postępowania przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy zakłada zwrot oryginału karty numer 3 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego przez odbiorcę wysyłającego. W przypadku zaginięcia karty numer 3 ADT ustawodawca przewidział możliwość zwrotu kopii karty 2 lub 4 za potwierdzeniem odpowiednich władz celnych lub podatkowych kraju odbiorcy, z uwagi na to, że oryginały dokumentów są niezbędne dla podmiotów otrzymujących wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Spółka XXXXXXXX wysyłając wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszonego poboru akcyzy wystawia dokumenty ADT a pracownicy Szczególnego Nadzoru Podatkowego zajmują zabezpieczenie akcyzowe na kwotę zobowiązania podatkowego. Natomiast odbiorcy odsyłają do Spółki oryginały kart numer 2 lub 4 (zamiast numer 3 albo kopii karty numer 2 lub 4, o których mowa w ww. Rozporządzeniu), co wynika najprawdopodobniej z ich zaniedbania.

Ww. karty są opatrzone oryginalnymi pieczęciami właściwych Urzędów Celnych.”

Stanowisko Spółki w sprawie jest następujące (cyt.):

„Skoro XXXXXXXXXX otrzymuje od odbiorców oryginały kart numer 2 lub 4 dokumentów ADT z pieczęciami właściwych miejscowo władz celnych, zatem uznaje, iż wyroby akcyzowe zharmonizowane wskazane na dokumencie ADT zostały dostarczone do odbiorcy wskazanego na dokumencie.

Tym samym na odbiorcy ciąży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w wysokości obowiązującej w państwie przeznaczenia.

Z kolei pracownicy Szczególnego Nadzoru Podatkowego, zgodnie z przepisami dotyczącymi szczególnego nadzoru podatkowego, mogą odpisać zajęte zabezpieczenie akcyzowe Spółki i tym samym zakończyć procedurę zawieszenia poboru akcyzy.”

Oceniając stanowisko Spółki stwierdzam, że:

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz inne przypadki, niż określone w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, sposób dokumentowania i terminy uzyskania potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz warunki i tryb zwrotu akcyzy w przypadku otrzymania potwierdzenia odbioru po upływie wyznaczonego terminu, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r., przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Stosownie do § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r., procedura zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy, zostaje zakończona w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę upoważnionego do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów. Jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu na terytorium kraju następuje przez zapłacenie należnej akcyzy (§ 20 ust. 1 rozporządzenia).

W rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) ustawodawca określił m.in. sposób obiegu kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego i uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz terminu zwrotu poszczególnych kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, sposób potwierdzenia ich odbioru oraz sposób postępowania w przypadku braku zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r., w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, kopie karty 2 lub 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, potwierdzone przez właściwe dla odbierającego władze celne lub podatkowe, mogą być wykorzystane jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując należy stwierdzić, że zgodnie z § 10 i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w przypadku przemieszczania i w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i nieotrzymania przez wysyłającego potwierdzonej przez odbiorcę karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie dwóch miesięcy od dnia wysłania tych wyrobów, wysyłający niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni po upływie tego terminu, zawiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jednocześnie należy zauważyć, że ustawodawca dopuszcza możliwość wykorzystania jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy potwierdzone kopie karty 2 lub 4, a także duplikaty kart 2, 3 i 4 dokumentu ADT w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego pod warunkami, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. - § 10 i § 11.

Wobec powyższego należy uznać, że przedstawienie oryginału karty 2 lub 4 potwierdzonego przez właściwe dla odbierającego władze celne lub podatkowe, mogą być wykorzystane jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14 a ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Spółki, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj