Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-2/415-8/06
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-2/415-8/06
Data
2007.03.14



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pomoc zagraniczna
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja inwestycyjna przeznaczona na zakup komputera przenośnego i akcesoriów, oprogramowania, drukarki a3, dalmierza laserowego, termobindownicy, gilotyny do cięcia papieru, pamięci przenośnej do komputerów oraz rozbudowa komputera stacjonarnego, remont części lokalu przeznaczonej na działalność i zakup mebli biurowych jest zwolniona od podatku dochodowego oraz czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodu ?


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 216, 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Pani z dnia 19.12.2006 r. - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i postanawia uznać Pani stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19.12.2006 r. wpłynął wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła Pani następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. W dniu 23.06.2006 r. została zawarta przez Panią umowa nr Nr ...... z Fundacją Rozwoju ......... o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny (w ramach Działania 2.5. Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006).

Przedmiotem umowy jest wsparcie finansowe w postaci dotacji inwestycyjnej. Wkład własny wynosi 25%, natomiast 75% wartości inwestycji pokrywane jest ze środków instytucji wdrażającej, gdzie 75% finansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych. W ramach w/w dotacji inwestycyjnej planowany jest zakup: komputera przenośnego i akcesoriów, oprogramowania, drukarki a3, dalmierza laserowego, termobindownicy, gilotyny do cięcia papieru, pamięci przenośnej do komputerów oraz rozbudowa komputera stacjonarnego, remont części lokalu przeznaczonej na działalność i zakup mebli biurowych.

W związku z tym zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z pytaniem czy otrzymana dotacja inwestycyjna przeznaczona na w/w cele jest zwolniona od podatku dochodowego oraz czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodu, formułując własne stanowisko w sprawie, iż otrzymana pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji (dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego). Wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części
b) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Także odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W tym bowiem wypadku zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt. 45 w/w ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a cyt. ustawy o podatku dochodowym nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, ponoszone przez Panią wydatki inwestycyjne finansowane z otrzymanej dotacji inwestycyjnej, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ale jednocześnie, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej wyżej ustawy, wartość otrzymanej pomocy finansowej w postaci dotacji inwestycyjnej nie stanowi dla Pani przychodu.

Biorąc pod uwagę powyższe zajęte przez Panią stanowisko jest prawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj