Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO-3/423/9/9/MZ/2/2007
z 6 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO-3/423/9/9/MZ/2/2007
Data
2007.04.06



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkomat
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
wydatek


Pytanie podatnika
Wątpliwości Spółdzielni dotyczą kwestii, czy zakup atestowanego testera trzeźwości (posiadającego certyfikat) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jeśli regulamin pracy nie określa szczegółowo trybu postępowania na wypadek podejrzenia naruszenia obowiązku trzeźwości przez pracowników, a powołuje się jedynie na ustawę?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółdzielnia pismem wystąpiła do Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnosząca pytanie przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż zakupiła atestowane urządzenie do badania zawartości alkoholu w organiźmie w celu wypełnienia obowiązków pracodawcy wynikających z art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, tj. zapewnienia przeprowadzenia badania stanu trzeźwości w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy po użyciu alkoholu lub spożywał alkohol w czasie pracy.

W § 10 Regulaminu pracy obowiązującego w Spółdzielni zapisano, iż wstęp i przebywanie pracownika na terenie Spółdzielni w stanie po spożyciu alkoholu jest zabronione;

  • na teren Spółdzielni nie wolno wnosić alkoholu;
  • pracownicy są zobowiązani do przestrzegania przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Wątpliwości Spółdzielni dotyczą kwestii, czy zakup atestowanego testera trzeźwości (posiadającego certyfikat) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jeśli regulamin pracy nie określa szczegółowo trybu postępowania na wypadek podejrzenia naruszenia obowiązku trzeźwości przez pracowników, a powołuje się jedynie na ustawę?

Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują następująco:

  • posiadanie atestu (certyfikatu) oraz odwołanie w regulaminie pracy do ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi są wystarczające i stanowią podstawę do zaliczenia zakupu testera trzeźwości do kosztów uzyskania przychodu.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Oznacza to, że Podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Ustawodawca nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia.

Koszty ponoszone przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą można podzielić na wydatki o charakterze bezpośrednim i pośrednim. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle związane z przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy, natomiast do kosztów pośrednich zaliczyć można wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje osiąganie tych przychodów i jest związane z funkcjonowaniem firmy.

W stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu, Podatnik zakupił atestowane urządzenie do badania zawartości alkoholu w organiźmie pracowników.

Mając na uwadze fakt, iż poniesiony wydatek związany jest z całokształtem działalności gospodarczej Spółdzielni, należy zaliczyć go do kosztów pośrednio związanych z osiągnięciem przychodów.

W świetle powyższego, wydatek poniesiony przez Spółdzielnię na zakup alkomatu, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w dacie faktycznego poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika, inkasenta), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie – zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj