Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piasecznie
1418/ZD/F/S/423/33/07/JS
z 23 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1418/ZD/F/S/423/33/07/JS
Data
2007.04.23



Autor
Urząd Skarbowy w Piasecznie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
stowarzyszenia
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Stowarzyszenie w opisanym wyżej stanie faktycznym winno odprowadzać w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2007 roku od wnoszonych od współwłaścicieli (członków Stowarzyszenia) wpłat finansowych w formie zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacyjnych:
1. koszty dostaw mediów zewnętrznych (energia elektryczna, woda i odbiór ścieków, energia cieplna) do indywidualnych gospodarstw domowych oraz części wspólnej nieruchomości,
2. utrzymania nieruchomości wspólnej tj. inrastruktury technicznej stanowiącej współwłasność wszystkich właścicieli i nie generuje dochodu?


Według stanu faktycznego zawartego we wniosku ogół współwłaścicieli osiedla mieszkaniowego wchodzących w skład nieruchomości w 1994 roku założyło Stowarzyszenie, które w dniu 25 sierpnia 1994 roku zostało wpisane do rejestru stowarzyszeń pod Nr X. Z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu uzyskało ono osobowość prawną. Celem Stowarzyszenia jest w szczególności zorganizowanie i prowadzenie zarządzania osiedlem domów jednorodzinnych położonych w XXX, w szczególności terenami wspólnymi, nie należącymi do żadnej z posesji, przez co należy rozumieć gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Współwłaściciele wnoszą zaliczki na ewentualne, przyszłe wydatki związane z np. remontami sieci energetycznej, sieci cieplnej, sieci wodno – kanalizacyjnej itp. Z wnoszonych przez współwłaścicieli zaliczek Stowarzyszenie pokrywa faktyczne koszty eksploatacyjne m.in. koszty dostaw mediów zewnętrznych, koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Zarząd Stowarzyszenia pracuje społecznie i nieodpłatnie wykonując wyłącznie czynności określone w ustawie o stowarzyszeniach i statucie Stowarzyszenia. Stowarzyszenie prowadzi księgi rachunkowe w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej ( Dz. U Nr 137, poz.1539 z późn.zm.).

Wnioskiem z dnia 14.02.2007r (data wpływu 15.02.2007r) uzupełnionym w dniu 23.02.2007r Stowarzyszenie zwróciło się z zapytaniem: czy Stowarzyszenie w opisanym wyżej stanie faktycznym winno odprowadzać w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2007 roku od wnoszonych od współwłaścicieli (członków Stowarzyszenia) wpłat finansowych w formie zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacyjnych:1. koszty dostaw mediów zewnętrznych (energia elektryczna, woda i odbiór ścieków, energia cieplna) do indywidualnych gospodarstw domowych oraz części wspólnej nieruchomości,2. utrzymania nieruchomości wspólnej tj. inrastruktury technicznej stanowiącej współwłasność wszystkich właścicieli i nie generuje dochodu.

Według Stowarzyszenia, które dochody tj. dobrowolne wpłaty ze strony współwłaścicieli nieruchomości wnoszone co miesiąc w formie finansowanych zaliczek przeznacza w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych nie powinno ono wnosić za 2007 rok zaliczek na podatek dochodowy i nie powinno wpłacać do końca trzeciego miesiąca roku następnego podatku należnego albo różnicy między podatkiem od dochodu wskazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie jest prawidłowe.

Stanowisko Urzędu: Zgodnie z art.2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U z 2001 roku Nr 79, poz. 855 z późn.zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, trwałym i samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności opierając ją na pracy społecznej członków. Do stowarzyszeń stosuje się m.in. przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z późn.zm.). W art.17 ust.1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarto wykaz zwolnień przedmiotowych lub podmiotowo-przedmiotowych. W obecnym stanie prawnym Stowarzyszenia mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 według którego wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust.1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telokomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznanczonej na te cele. Warunkiem korzystania ze zwolnienia opodatkowania dochodu jest realizowanie celów wymienionych w przepisie oraz przeznaczenie dochodu na te cele.

Zgodnie z przepisem art.17 ust.1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą zatem jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw, w oparciu o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Zwolnienie zawarte w cytowanym przepisie jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym i jest zwolnieniem adresowanym do ściśle określonej grupy podatników. W art.17 ust.1 pkt.44 zostały enumeratywnie wymienione podmioty których dotyczy zwolnienie tj:1.spółdzielnie mieszkaniowe2.wspólnoty mieszkaniowe3.towarzystwa budownictwa społecznego4.samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowejLista podmiotów których dotyczy zwolnienie jest listą zamkniętą i nie może być rozszerzana o inne podmioty.Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie stwierdza, że Stowarzyszenie nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art.17 ust.1 pkt 4, ponieważ nie realizuje celów wymienionych w tym przepisie.

W myśl postanowień art. 27 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie CIT-8 o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, według stanu prawnego obowiązującego w 2007 roku i obowiązuje do czasu zmiany stanu faktycznego lub zmiany przepisów. W myśl art.14b § 2, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2b za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie. Stosownie do art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj