Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-712/06/SZU
z 17 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-712/06/SZU
Data
2007.01.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gry
kontrakt
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja
zakłady wzajemne


Pytanie podatnika
Pytanie sformułowane we wniosku dotyczy konieczności opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem (L. Dz. 2183/2006) z dnia 17.11.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 21.11.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią wniosku, Spółka prowadzi działalność w zakresie gier liczbowych i zakładów wzajemnych opodatkowaną podatkiem od gier, a więc wyłączoną z zakresu opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o VAT. Strona wykonuje również czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od gier, natomiast podlegające opodatkowaniu na podstawie ustawy o VAT (np. dostawa towarów, import towarów) i w związku z tym jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, w celu promocji marki firmy i zachęcenia potencjalnych klientów do nawiązania kontaktów, przekazuje bez wynagrodzenia kontrahentom i potencjalnym klientom prezenty, upominki i gadżety o różnej wartości, zawierające logo firmy (np. kalendarze, notesy, krawaty, koszulki itp.).

Pytanie sformułowane we wniosku dotyczy konieczności opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów. Strona jest zdania, iż na podstawie art. 7 ust. 2, w związku z art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

#61485; przekazanie towarów jednej osobie w roku podatkowym o wartości od 5 do 100 zł netto, jeżeli Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, na rzecz których nastąpiło przekazanie. W przypadku prowadzenia takiej ewidencji, przekazanie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT,#61485; przekazanie towarów na rzecz jednej osoby w roku podatkowym, o wartości przekraczającej 100 zł netto.

Natomiast w opinii Strony nie podlega opodatkowaniu:

#61485; przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niezależnie od ich wartości oraz od prowadzenia bądź nie, ewidencji umożliwiającej ustalenie tożsamości obdarowanych osób, oraz przekazanie prezentów o wartości nie przekraczającej 5 zł netto, również w przypadku nie prowadzenia ewidencji.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, Spółka jest zdania, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo to uzależnione jest od wykorzystywania nabywanych towarów do czynności opodatkowanych, a nie od rodzaju wykonywanej przez podatnika działalności. W związku z tym, w przypadku nabywania towarów w celu przekazania na rzecz reprezentacji i reklamy, które to przekazanie podlega opodatkowaniu, zdaniem Strony przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo do odliczenia, w opinii Wnioskodawcy, przysługuje również – zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 2, w przypadku nabywania towarów, których przekazanie nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 3-7 ustawy.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników /.../;
    2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast dyspozycja art. 7 ust. 3 stwierdza, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Wyłączenie zakresu stosowania przepisu ust. 2 dotyczy więc towarów, które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością przedsiębiorstwa (przekazanie druków reklamowych lub próbek towarów zawsze ma taki związek, zazwyczaj także przekazanie prezentów). Z powyższego wynika, że przepis art. 7 ust. 2 znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca wyłączył spod opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem. Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów – oczywiście za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Obowiązek opodatkowania przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem wynika również z zakresu przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy głównie usługi nie podlegające ustawie o podatku od towarów i usług, ale wykonuje również czynności podlegające opodatkowaniu. Ma zatem możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jedną z bezspornych zasad podatku od towarów i usług jest istnienie bezpośredniego związku podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W sytuacji, gdy nabyte towary są bezpośrednio wykorzystane do wykonania czynności polegającej na ich nieodpłatnym przekazaniu, która to czynność jest opodatkowana, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na zasadach ogólnych (zgodnie z art. 86 ust. 1, o ile żaden przepis szczególny nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia). Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że nieodpłatne przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (przekazanie) podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od celu przekazania. Nabyte towary są zatem bezpośrednio i w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. W kwestii drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości należy wskazać, iż zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

    1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
    2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Mając na uwadze cytowane przepisy należy stwierdzić, iż przekazanie przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli Podatnik prowadzi wymaganą ewidencję osób obdarowanych prezentami o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł netto dla jednej osoby (w przypadku prezentów o jednostkowej cenie nabycia powyżej 5 zł). Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy Strona ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj