Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew
IX-005/89/Z/K/07
z 23 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IX-005/89/Z/K/07
Data
2007.04.23
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Widzew
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa
Słowa kluczowe
działalność
karta podatkowa
przerwa
rehabilitacja
świadczenie
zaświadczenie lekarskie
zawieszenie działalności gospodarczej
zwolnienie lekarskie
Pytanie podatnika
Czy przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego pezez ZUS uprawnia do zgłoszenia przerwy w działalności gospodarczej i skorzystania z odpisów podatku w formie karty podatkowej o których mowa w art. 34 ustawy ?
W dniu 12.03.2007r. wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie zgłoszenia przerwy w działalności podczas otrzymywania świadczenia rehabilitacyjnego. We wniosku napisał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu osobowego i korzysta z opodatkowania karta podatkową. W okresie od 08.03.2006 r. – 05.09.2006r. przebywał Pan na zwolnieniu lekarskim Zawiadomienie o powyższym fakcie złożył w dniu 04.09.2006 r. W dniu 03.01.2007 r. złożył Pan ponownie zawiadomienie o zawieszeniu działalności tym razem z powodu przyznania zasiłku rehabilitacyjnego od dnia 06.09.2006 do marca 2007 r. (w załączeniu orzeczenie lekarza orzecznika ZUS z dnia 14.12.2006r.). W dniu 11.04.2007 r. przedłożył Pan kolejną decyzje wydaną przez ZUS o przyznaniu świadczenia rehabilitacyjnego za okres 05.03.2007r. – 31.08.2007r. W złożonym wniosku wyraża Pan stanowisko, że art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), traktuje okres świadczenia rehabilitacyjnego jako okres choroby, a decyzję lekarza orzecznika ZUS jako zwolnienie lekarskie. Stanowisko tut. Urzędu jest następujące: Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr. 144, poz. 930 ze zm.), przepisy przewidują 2 terminy zgłoszenia przerwy w działalności w przypadku dotrzymania których dokonywany jest odpis podatku. Art. 34 ust. 1 w/w ustawy mówi o tym, że nie pobiera się podatku w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia. Art. 34 ust. 2 mówi o drugiej możliwości zgłoszenia przerwy, tj: jeżeli przerwa w prowadzeniu działalności została spowodowana chorobą podatnik winien zawiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego o okresie przerwy wynikającym, ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie. Z przepisu tego wynika jednoznacznie, że jedyną sytuacją, która umożliwia dokonanie odpisu podatku wstecz jest choroba, a jedynym dokumentem potwierdzającym te chorobę jest zwolnienie lekarskie. W Pana przypadku z treści złożonego wniosku wynika, iż na zwolnieniu lekarskim przebywał Pan w okresie 08.03.2006 r. – 05.09.2006 r., a od 06.09.2006 r. przyznane zostało Panu świadczenie rehabilitacyjne. O fakcie przyznania od 06.09.2006r. świadczenia rehabilitacyjnego powiadomił Pan Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego dopiero w dniu 03.01.2007r., poprzez przedłożenie zawiadomienia o zawieszeniu działalności od 06.09.2006 r. do marca 2007 r. Ponieważ od 06.09.2006 r. nie posiada Pan zwolnienia lekarskiego, a jedynie świadczenie rehabilitacyjne odpis podatku z tytułu zawieszenia działalności za ten okres czasu jest niemożliwy. Terminem do zgłoszenia dalszego zawieszenia działalności był dzień następny po ostatnim zwolnieniu lekarskim zgodnie z art. 34 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o zryczałtowanym pod. dochodowym, a zatem termin określony w art. 34 ust. 2 nie może mieć tu zastosowania, bowiem w ustawie jest mowa o zwolnieniu lekarskim. W tej sytuacji odpis podatku może mieć miejsce od dnia 03.01.2007r. ( data złożenia zawiadomienia). Stanowisko Pana przedstawione we wniosku, że za okres świadczenia rehabilitacyjnego przyznanego od 06.09.2006r., o którym poinformował Pan 03.01.2007r. winien być dokonany odpis jest nie uzasadnione, gdyż jak wskazano wcześniej zwolnienie lekarskie jest jedynym dokumentem na podstawie którego można odpisać wstecz podatek za okres choroby. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.