Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-44081/9/AD/06
z 29 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-44081/9/AD/06
Data
2006.09.29
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
cena nabycia
koszt wytworzenia
podatek od towarów i usług
Pytanie podatnika
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. W celu uatrakcyjnienia oferty dołącza do sprzedawanych czasopism różnego rodzaju towary, które są wytwarzane metodami poligraficznymi oraz metodami innymi niż poligraficzne. Powyższe ma służyć zwiększeniu ilości sprzedawanych czasopism. Spółka nabywa przedmiotowe towary i następnie dołącza je do czasopism, nie prowadząc jednocześnie ewidencji osób, którym gadżety (towary) są przekazywane.W związku z powyższym Jednostka zadała pytanie, czy „cena nabycia”, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 (dotyczy stanu prawnego po 1 czerwca 2005r.) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jest ceną netto, czy też ceną brutto.
DECYZJA Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 28 czerwca 2006r., Nr PP/443-24-1-2-GK/06, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie podatku od towarów i usług- zmienia treść zaskarżonego postanowienia. UZASADNIENIE Pismem z dnia 24 marca 2006r. Jednostka zwróciła się do organu podatkowego I instancji z wnioskiem o pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. W celu uatrakcyjnienia oferty dołącza do sprzedawanych czasopism różnego rodzaju towary, które są wytwarzane metodami poligraficznymi oraz metodami innymi niż poligraficzne. Powyższe ma służyć zwiększeniu ilości sprzedawanych czasopism. Spółka nabywa przedmiotowe towary i następnie dołącza je do czasopism, nie prowadząc jednocześnie ewidencji osób, którym gadżety (towary) są przekazywane. W związku z powyższym Jednostka zadała pytanie, czy „cena nabycia”, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 (dotyczy stanu prawnego po 1 czerwca 2005r.) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jest ceną netto, czy też ceną brutto. W opinii Jednostki jako cenę nabycia w tym przypadku należy rozumieć cenę netto. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu w odpowiedzi na powyższe zapytanie, wydał postanowienie z dnia 28 czerwca 2006r., nr PP/443-24-1-2-GK/06, w którym uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, iż w celu zdefiniowania pojęcia „cena nabycia” posłużyć się należy definicją „ceny”, zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 79, poz. 1050 ze zm.), z której wynika, iż „cena” to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Powyższe oznacza, iż ceną nabycia, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest cena brutto. Pełnomocnik Spółki, nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem, złożył na postanowienie organu I instancji zażalenie. Wobec powyższych argumentów pełnomocnik Spółki wnosi o zmianę postanowienia organu I instancji. Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po rozpoznaniu zażalenia zważył, co następuje: W przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, iż organ podatkowy I instancji błędnie wskazał, iż ceną nabycia, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jest cena brutto. Zdaniem organu podatkowego II instancji nie znajduje uzasadnienia posiłkowanie się definicją "ceny" zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) skoro w przepisie art. 7 ust.4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, mowa jest o "cenie nabycia". Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zauważa, iż ustawodawca użył również pojęcia "cena nabycia" w art. 29 ust. 10 w odniesieniu do określenia podstawy opodatkowania ustalanej w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust.2. Zgodnie z tym przepisem jeśli cena nabycia nie istnieje, podatnik może posłużyć się "kosztem wytworzenia towaru" określonym na dzień dokonania dostawy. Jest to zapis podobny do zawartego w art. 7 ust. 4 pkt 2. W związku z tym, że koszt wytworzenia towaru nie obejmuje podatku od towarów i usług, tym samym należy uznać, iż ceną nabycia, o której mowa w art. 7 ust.4 pkt 2 (ale też w art. 29 ust.10) ustawy o podatku od towarów i usług będzie cena netto nabywanych przez Spółkę towarów stanowiących dodatki do czasopism. Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 §1 ustawy z 30 sierpnia 2002r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze. zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.