Interpretacja Urzędu Celnego II w Warszawie
442000-AP-9104-21/06/NG
z 23 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
442000-AP-9104-21/06/NG
Data
2007.02.23



Autor
Urząd Celny II w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
autocysterna
gaz płynny
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy można magazynować gaz propan-butan z zawieszoną akcyzą w autocysternie ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 04.12.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa, uzupełnionego pismem z dnia 15.12.2006r.,

postanawiam

uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 05.12.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek składu podatkowego o numerze akcyzowym PL .......... w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa. Strona pismem z dn. 07.12.2006r. została wezwana do uzupełnienia ww. wniosku o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie postawionego pytania wraz z opisem sposobu postępowania w sprawie konkretnego stanu faktycznego związanego z postawionym pytaniem z przytoczeniem przepisów prawa, którymi Strona kierowała się w tym postępowaniu oraz do uiszczenia opłaty skarbowej od wniosku w wysokości 5,00 zł (data doręczenia – 11.12.2006r.). Strona uzupełniła złożony wniosek pismem z dn. 15.12.2006r. (wpływ do UC II w W-wie w dn. 18.12.2006r.). Z uzupełnionego wniosku wynika poniżej wymieniony opis stanu faktycznego.

Decyzją Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie nr 140400-AP-9100-266/04/MP z dn. 30.04.2004r. spółka cywilna: ............ otrzymała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego zlokalizowanego w miejscowości ........., ważne do dn. 30.04.2007r. W składzie podatkowym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, tj. rozlewania gazu propan-butan. Skład podatkowy od dwóch lat posiada autocysternę do przewozu gazu propan-butan, wykorzystywaną również do czasowego magazynowania gazu, który nie został rozlany do butli. Przedmiotowa cysterna ujęta jest w Księdze – Spis Zabezpieczeń Urzędowych, zarejestrowanej przez Referat Szczególnego Nadzoru Podatkowego Urzędu Celnego II w W-wie pod numerem ......... Zdaniem Wnioskodawcy zbiorniki posiadane przez skład podatkowy o pojemności 13000 litrów nie zaspokajają jego potrzeb magazynowych, nie są w stanie pomieścić całej ilości gazu przewożonego autocysterną. Po zakończonym roztankowaniu cysterny, pozostały w niej gaz jest ważony i następnie cysterna jest plombowana przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Skład podatkowy jest ogrodzony betonowym płotem i całodobowo monitorowany przez firmę ochroniarską. Według oświadczenia Pana ........... (współwłaściciela Spółki), skład podatkowy oczekuje na pozwolenie na budowę dodatkowych zbiorników na gaz, a przeprowadzona kontrola skarbowa nie stwierdziła żadnych uchybień w działalności składu podatkowego.

Przedstawione we wniosku pytanie Wnioskodawcy jest następujące (cyt.):

„Czy możemy jak dotychczas chwilowo magazynować gaz propan-butan z zawieszoną akcyzą do następnego dnia w autocysternie, czy uległy zmianie przepisy, które uniemożliwiają nam stosowania takiej praktyki ?”.

Oceniając przedstawione stanowisko Wnioskodawcy stwierdzam, że zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. W składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinno być wyodrębnione i przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów (art. 30 ust. 4 w/w ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dotyczące prowadzenia składów podatkowych, w tym dotyczące miejsca, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane będą magazynowane, uwzględniając:

1) specyfikę produkcji poszczególnych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i obrotu tymi wyrobami;

2) konieczność właściwego zabezpieczenia wyrobów akcyzowych przed ich wyprowadzeniem ze składu w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami;

3) konieczność zapewnienia właściwej kontroli i sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego;

4) specyfikę zastosowanych środków transportu używanych do przewozu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (art. 30 ust. 5 w/w ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku akcyzowym, użyte w ustawie określenie - wyroby akcyzowe zharmonizowane – oznacza paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie zaś z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz.U. z 2004r., Nr 35, poz. 311 z późn. zm.), rozporządzenie określa szczegółowe warunki dotyczące: 1) prowadzenia składów podatkowych, 2) miejsca, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane, zwane dalej "wyrobami", będą magazynowane. Zgodnie z § 2 ust. 1 tegoż rozporządzenia miejsce magazynowania wyrobów w składzie podatkowym powinno:

1) być właściwie dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów;

2) spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności i tożsamości znajdujących się w nim wyrobów oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego;

3) być odpowiednio oznaczone i oddzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia.

Według § 2 ust. 2a w/w rozporządzenia w przypadku magazynowania w składzie podatkowym paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu, nie mają zastosowania wymogi dotyczące warunków gwarantujących zapewnienie nienaruszalności i tożsamości tych wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pod warunkiem

1) prowadzenia, przez prowadzącego skład podatkowy, ewidencji umożliwiających identyfikację tych wyrobów;

2) magazynowania w jednym zbiorniku wyłącznie wyrobów o tym samym symbolu PKWiU i kodzie CN oraz posiadających te same parametry fizykochemiczne, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2.

W przypadku podmiotu prowadzącego działalność polegającą na produkcji i przetwarzaniu wyrobów, w miejscu magazynowania mogą znajdować się wyłącznie wyroby z jednego grupowania wyrobów w układzie odpowiadającym zastosowanym w ustawie klasyfikacjom (§ 2 ust. 4 w/w rozporządzenia).

Reasumując, mając na uwadze stan faktyczny podany przez Wnioskodawcę, stwierdzam, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w sytuacji opisanej w w/w wniosku oraz zgodnie z zatwierdzonym przez Naczelnika UC II w W-wie Regulaminem Funkcjonowania Składu Podatkowego .............. oraz protokołem oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z dn. 27.04.2004r., Strona nie może magazynować w autocysternie nieroztankowanego gazu propan-butan i nie przyjętego na stan magazynowy. Z w/w regulaminu funkcjonowania składu podatkowego wynika bowiem, że na terenie składu podatkowego zlokalizowanego w ......... gaz propan-butan dostarczany jest w autocysternach, a następnie gaz ten magazynowany jest w dwóch stalowych, podziemnych zbiornikach, całkowicie obsypanych ziemią o całkowitej objętości 13,4 m3. Gaz z autocysterny za pomocą pompy jest pod ciśnieniem przetłaczany do tych zbiorników. Następnie gaz ten jest przetłaczany do butli o pojemności 11 kg i 33 kg, które magazynowane są w pomieszczeniach magazynowych znajdujących się przy rozlewni (pkt 5 i 10 Regulaminu). Z pkt 4 w/w protokołu oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego wynika, że projektowany skład podatkowy posiada jako miejsca magazynowania gazu płynnego m.in. 2 zbiorniki magazynowe zakopcowane o całkowitej objętości 13,4 m3 i możliwości napełnienia 85 %. Na podstawie w/w przepisów prawa i dokumentacji składu podatkowego nie można uznać więc, że Skład Podatkowy ........... może magazynować gaz propan-butan w autocysternie, która służy jedynie do celów transportowych.

Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj