Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legionowie
1409/PP/443/3/07/EC
z 19 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1409/PP/443/3/07/EC
Data
2007.01.19



Autor
Urząd Skarbowy w Legionowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura VAT
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy opisany przez podatnika sposób korekty wewnątrzwspólnotowych nabyć jest zgodny z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług?


Pismem z dnia 05.12.2006r. (data wpływu do Urzędu 18.12.2006r.). Strona zwróciła się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącego momentu dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Obecnie przedmiotem działalności Pani jest działalność handlowa oraz pośrednictwo w sprzedaży. W zakresie prowadzenia działalności handlowej Podatniczka nabywa towary od kontrahenta z kraju Unii Europejskiej a w przypadku zwrotu lub reklamacji towaru otrzymuje od dostawcy „gutschrift” , który jest w stanie przyporządkować konkretnej dostawie. W tej sytuacji Podatniczka dokonuje korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów poprzez korektę deklaracji za miesiąc, w którym została wystawiona przez dostawcę faktura pierwotna. W zakresie pośrednictwa w sprzedaży Podatniczka otrzymuje od kontrahenta z kraju Unii Europejskiej wzory handlowe, które prezentuje w Polsce potencjalnym nabywcom. Nabycie wzorów udokumentowane jest fakturą ( Rechnung lub Invoice) i stanowi dla Podatniczki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Na podstawie w/w faktury Podatniczka wystawia fakturę wewnętrzną w celu samoobliczenia podatku oraz wykazuje transakcję w informacji podsumowującej VAT-UE. Po zakończeniu kampanii reklamowej wzory w zasadzie nadają się do zwrotu ale nie są zwracane z uwagi na fakt, iż nie przedstawiają żadnej wartości handlowej oraz użytkowej. Po uzgodnieniu z dostawcą wzory są „kasowane” po czym kontrahent wystawia „gutschrift” , którego nabywca nie jest w stanie przyporządkować do konkretnej dostawy. Dokumenty te są wystawiane w różnych terminach, nie zawierają numerów faktur, których dotyczą, często zawierają symbole innych artykułów niż w dokumentach pierwotnych. Rolą tych dokumentów jest zmniejszenie zobowiązań nabywcy w stosunku do dostawcy przy jednoczesnym uznaniu rozliczenia wzorów a nie ich faktycznego zwrotu. W tej sytuacji Podatniczka dokonuje korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na bieżąco – czyli w miesiącu, w którym został wystawiony przez dostawcę „gutschrift”.

Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie wyjaśnia co następuje: Zgodnie z § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Z 2005r., Nr 95, poz. 798) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 w/w ustawy, podatnik wystawia fakturę korygującą. Zasadę tą, na mocy § 16 ust. 3 pkt 1 w/w Rozporządzenia, stosuje się odpowiednio do zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 w/w ustawy a także do zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu. Należy jednak zaznaczyć, że przepisy w/w rozporządzenia nie mają zastosowania do podmiotów niebędących podatnikami w Polsce. Oznacza to, iż zagraniczni dostawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur korygujących. W konsekwencji możliwa jest sytuacja, w której dostawca, powołując się na przepisy obowiązujące w jego państwie, odmówi wystawienia faktury korygującej. Dodatkowym argumentem potwierdzającym, iż możliwe jest dokonanie korekty obrotu bez posiadania faktury korygującej jest rozróżnienie zawarte w przepisie art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy. Przepis ten stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Jak wynika z przedstawionego powyżej przepisu, ustawodawca wprowadza rozróżnienie na korekty obrotu dokonywane na podstawie faktur korygujących oraz korekty obrotu dokonywane na podstawie innych dokumentów. W myśl art. 31 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania w wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający zobowiązany jest zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku a także wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania przepis art. 29 ust.4 stosuje się odpowiednio. Odnosząc się do wyżej przedstawionego stanowiska Podatniczki należy zauważyć, że dla udokumentowania nabycia wewnątrzwspólnotowego wystawiane są faktury wewnętrzne, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust.2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów , dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawarte zostały w wyżej cytowanym Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. W myśl § 25 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia przepisy § 9, 13 – 17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. Przepisy, których odpowiednie stosowanie nakazuje § 25 ust.1 określają m.in. zasady wystawiania faktur korygujących. Zgodnie z § 16 ust. 1 w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust.4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl § 16 ust. 3 cytowanego rozporządzenia – przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:– zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust.4 ustawy,– zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu. W odniesieniu do momentu, w którym możliwe jest dokonanie korekty obrotu, ani ustawa o VAT ani przepisy wykonawcze nie regulują kwestii momentu, w którym należy skorygować obrót wewnątrzwspólnotowy. Regulacje, które w tym przypadku znajdą zastosowanie dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia określone w art. 20 ust.5 i 6 ustawy o VAT, a w myśl których w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje w 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6 – 9. W przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury – art. 29 ust.6 cytowanej ustawy.

Jednocześnie w związku z odpowiednim stosowaniem do wewnętrznych faktur korygujących zasad dotyczących korekt transakcji krajowych – korekta obrotu powinna być dokonana w okresie rozliczeniowym, w którym kontrahent unijny wystawił dokument lub informację, która zmienia lub konkretyzuje i jednoznacznie odnosi się do pierwotnej faktury. Zasada ta znajdzie zastosowanie niezależnie od przyczyn korekty . Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.Niniejsza odpowiedź jest zgodna z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym oraz stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj