Interpretacja Urzędu Skarbowego w Złotowie
ZD/415-28/06
z 2 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/415-28/06
Data
2007.03.02
Autor
Urząd Skarbowy w Złotowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
inwestycje w środkach trwałych
nabycie prawa
okres
podatek dochodowy od osób fizycznych
specjalna strefa ekonomiczna
spółka jawna
sprzedaż udziałów
warunek
wydatki inwestycyjne
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności
zmiana przepisów
zmiana stanu prawnego
zmiana wspólnika
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy całkowity dziesięcioletni okres zwolnienia dochodu, uzyskiwanego przez Spółkę jawną z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przypadający wspólnikom spółki w udziałach określonych w umowie spółki, z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy podanym stanie faktycznym, liczy się od 21 sierpnia 1997 r., tj. od daty wystawienia pierwszej faktury przez Spółkę, do dnia 21 sierpnia 2007 roku, w związku z przepisami ropozrządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 roku w sprawie Suwalskiej specjalnej Strefy ekonomicznej ( Dz.U. z 14.09.2004 roku, Nr 224, poz. 2271, z późn. zm.)?
1. Opis stanu faktycznego Dnia 08.12.2006 roku wpłynął do tut. Organu Pana wniosek w sprawie potwierdzenia upływu z dniem 21 sierpnia 2007 roku dziesięcioletniego okresu całkowitego zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie przepisów 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, dochodu uzyskiwanego przez wspólników spółki jawnej „P...i wspólnicy Spółka jawna, ..., z tytułu prowadzonej, zgodnie z otrzymanym zezwoleniem, pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie objętym Suwalską Specjalną Strefą Ekonomiczną utworzoną na podstawie przepisów o Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Z treści złożonego wniosku oraz dołączonych do wniosku dokumentów wynika, że firma, w której jest Pan udziałowcem, prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej od 7 grudnia 2001 roku. Udziałowcem w tej spółce stał się Pan z dniem 11 września 2006 roku na mocy zawartej w tym dniu umowy przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej K. H., zam. w ... – zbywcy, na Pana rzecz –nabywcy, do Pana majątku odrębnego ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej „P.... i ... spółka jawna w ... oraz za zgodą drugiego wspólnika P. B. za kwotę 1,00 zł.Wśród przejętych praw i obowiązków jest udział w zyskach i stratach spółki w wysokości 1%. Drugi ze wspólników- Pan Edmund Bujnicki uczestniczy w zyskach i stratach spółki w wysokości 99%. Z treści umowy spółki zawartej dnia 07 grudnia 2001 roku wynika, że wspólnicy prowadzą działalność gospodarczą pod nazwą „ ...” Produkcja Urządzeń Ochrony Środowiska Spółka Cywilna w ... . Z uwagi na fakt, iż spółka prowadzi działalność gospodarczą większych rozmiarów, umową tą zawiązano spółkę jawną, zwaną dalej „Spółką”. Siedzibą Spółki jest miasto E. Czas trwania Spółki nieograniczony. Spółka działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą. Przedmiot działania spółki szczegółowo określony jest treścią § 6 umowy spółki jawnej, o której mowa wyżej. Ponadto z treści wniosku wynika, że spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu Nr 8 z dnia 22 listopada 1996 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie zostało udzielone do dnia 1 września 2016 roku. Pierwszą fakturę" P. E. " wystawiło dnia 21.08.1997 roku. Tut. Organ pismem Nr ZD/415-28 / 06 z dnia 29.12.2006 roku poinformował Spółkę, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) złożony przez Spółkę w tut. Organie dnia 8 grudnia 2006 roku wniosek podlegał, na mocy art.1 ust.1 pkt 1 lit.a) oraz art.9 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (j.t. Dz.U. z 2004 roku, Nr 253, poz.2532, z późn.zm.), opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniosku oraz w wysokości 0,50 złotych od załączników. Opłatę w kwocie 8,50 zł uiszczono na wezwanie tut. Organu dnia 11.01.2007 roku. Ponadto pismem tym wezwano Spółkę do uzupełnienia pozostałych braków w podaniu oraz udzielono informacji, iż zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych, a zatem podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest podatnik, a nie spółka jawna, a tym samym wniosek o interpretację winien złożyć we właściwym urzędzie każdy z podatników odrębnie, a nie spółka jako odrębny podmiot, który jest podatnikiem podatku VAT, a nie podatku dochodowego od osób fizycznych. W odpowiedzi na powyższe wezwanie dnia 15 stycznia 2007 roku wpłynęło do tut. Organu pismo, w którym poinformowano tut. Organ, że ww. wniosek o interpretację przepisów nie dotyczy całej spółki, lecz Pana, będącego wspólnikiem ww. spółki jawnej od dnia nabycia udziałów w tej spółce. Do pisma tego dołączono kserokopię zezwolenia Nr 8 wydanego przez Ministra Przemysłu i Handlu dnia 22 listopada 1996 roku na podstawie art. 16 ust. 1,7 i 8 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych ( Dz.U. Nr 123, poz. 600), w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 roku, po przeprowadzeniu rokowań przez Zarządzającego Suwalską Strefą Ekonomiczną utworzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 roku w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie suwalskim ( Dz.U. Nr 93, poz. 421), w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 roku, na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa , w zakresie szczegółowo określonym w jego treści. Powyższe zezwolenie udzielono do dnia 1 września 2016 roku. W pkt II zezwolenia ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej:
W punkcie III zezwolenia określono dzień 31.12 .1997 roku jako termin, w ciągu którego spółka jest zobowiązana rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z powyższym Pan, jako wspólnik spółki jawnej, stoi na stanowisku, że całkowity dziesięcioletni okres zwolnienia dochodu, uzyskiwanego przez Spółkę z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przypadający wspólnikom spółki w udziałach określonych w umowie spółki, z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, liczy się od 21 sierpnia 1997, tj. od daty wystawienia pierwszej faktury przez Spółkę, do dnia 21 sierpnia 2007 roku. 2. Ocena prawna stanu faktycznego. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn.zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Spółka, w której Pan jest udziałowcem, uzyskała zezwolenie Nr 8 z dnia 22 listopada 1996 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w zakresie szczegółowo określonym w jego treści, na okres do dnia 1 września 2016 r. Zezwolenie wydano na podstawie:
Art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. (Dz.U. z 1994 roku, Nr 123, poz. 600, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2000 roku, stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów,całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa ( ust.1). Natomiast w myśl § 5 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. z 1996 r. Nr 93, poz. 421, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 roku,w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, lecz nie dłużej niż do końca 15 roku od dnia jej ustanowienia, dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego:
W okresie, o którym mowa w ust.1,dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, zgodnie z ust. 2 § 5 tego rozporządzenia, jest wolny od podatku dochodowego w całości, w wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne w wysokości przekraczającej tę kwotę, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 6. Zgodnie ust. 3 § 5 tego rozporządzenia w razie:
Za dzień rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie ( § 5 ust. 4 tego rozporządzenia). Stosownie do treści § 7 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, przysługuje w miesiącu następującym po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania zwolnienia, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 6 ( ust.1). Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do zwolnień określonych w § 6 ( ust. 2). Zarówno przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych jak i przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej były wielokrotnie nowelizowane, m.in. w części dotyczącej przyznania zwolnienia i preferencji dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117 poz. 1228) przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r., tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r. (ust.1). W zakresie zwolnień i preferencji podatkowych przysługujących przedsiębiorcom, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 12-14 i 19 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (ust.2). Przywołany wyżej przepis art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw został uchylony art. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188 poz. 1840), z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Jednocześnie art. 5 ust. 1 - 4 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw - w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia przez Pana wniosku, tj. dzień 8 grudnia 2006 r., stanowi, iż z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:
- w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.) – ust.1. Dochody uzyskane przezprzedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r.,są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, z tym, że:
Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1 albo 2, jest osobową spółką handlową albo spółką cywilną, uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują w okresie ważności zezwolenia wspólnikom tej spółki (art. 5 ust. 7 tej ustawy). Zgodnie z ust. 8 art. 5 tej ustawy jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 2, jest osobową spółką handlową albo spółką cywilną, maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy publicznej, o której mowa w ust. 2, ustala się:
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003 r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy przed dniem 1 stycznia 2001 r., na trzy grupy:
Z powyższego wynika również , iż w związku z uchyleniem z dniem 1 maja 2004 r. art. 5 ustawy z dnia 16.11.2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw do tzw. "dużych przedsiębiorców" korzystających ze zwolnienia na podstawie zezwolenia wydanego przed 01.01.2001 r. zastosowanie mają przepisy
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 93, poz. 421, z późn. zm) było wielokrotnie nowelizowane. Ostatnia nowelizacja tego rozporządzenia odbyła się w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia r dnia 30 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U z 2004 roku, Nr 75, poz. 698).Rozporządzenie to weszło w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 69 ustawy z dnia z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U z 2004 roku, Nr 123, poz. 1291), która weszła w życie z dniem 31.05.2004 roku rozporządzenia wydane na podstawie m.in. art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.) zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2004 r. W związku z powyższym rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uchylono z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2271), tj. z dniem 30.10.2004 roku.Nowe rozporządzenie było również kilkakrotnie nowelizowane. Analizując treść złożonego przez Pana wniosku na tle powołanego wyżej przepisu ustawy stwierdzono, że we wniosku nie podał Pan danych istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, a mianowicie:
Otóż, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy 2 października 2003 r. nowelizującej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, we wniosku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorca może wnosić także o zmianę warunków zezwolenia, w szczególności w zakresie poziomu zatrudnienia i wielkości nakładów inwestycyjnych. Stosownie do art. 6 ust. 3 tej ustawy Minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może odmówić zmiany zezwolenia, o której mowa w ust. 1, jeżeli przedsiębiorca wnosi o zmianę przedmiotu działalności gospodarczej, która w istotny sposób narusza lub grozi naruszeniem konkurencji przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców lub produkcji niektórych towarów. Na podstawie art. 6 ust 4 i 5 do zmiany zezwolenia, o której mowa w ust. 1-3, nie stosuje się art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1 - tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych a termin złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 grudnia 2007 r. Z pisma Pana nie wynika by doszło do konwersji warunków prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, określonych treścią ww. zezwolenia wydanego Spółce w 1996 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Strefy Ekonomicznej, zatem w oparciu o przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony przez Pana stan faktyczny sprawy uznano, że przedmiotowa Spółka jako przedsiębiorca, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., wg stanu prawnego obowiązującego w 2006 roku:
W Pana przypadku wątpliwości dotyczą okresu, w którym przysługuje Spółce korzystanie w całości ze zwolnienia kwoty uzyskanego dochodu z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz daty zakończenia korzystania ze zwolnienia z tego podatku. A. Ustalenie okresu całkowitego zwolnienia dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, uzyskanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., w sytuacji gdy: 1. w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Spółka była zaliczana do małych i średnich przedsiębiorców - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001). Jak już wskazano wyżej art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: ustawa o SSE), w brzmieniu obowiązującym z dnia 31 grudnia 2000 roku stanowi, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów,całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna została ustanowiona, na mocy § 1 pkt 4 ww. rozporządzenia na okres 20 lat. Zatem uzyskany dochód, w rozumieniu § 2 pkt 3 tego rozporządzenia, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie ww. zezwolenia, może być całkowicie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych przez okres 10 lat. Jak już wskazano wyżej, stosownie do treści § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w brzmieniu obowiązującym z dnia 31 grudnia 2000 roku, w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, lecz nie dłużej niż do końca 15 roku od dnia jej ustanowienia, dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2. Mając na względzie treść art. 5 ust.1 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, w którym ustawodawca dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy przed dniem 1 stycznia 2001 r., pozwala na korzystanie ze zwolnienia „ na starych zasadach”, ale skraca okres korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego
Zatem gdyby Spółka faktycznie w dniu wejścia RP do Unii Europejskiej zaliczana była do małych lub średnich przedsiębiorców, wówczas stanowisko zajęte przez Pana byłoby słuszne w części, w której Pan uważa, że korzystanie z całkowitego zwolnienia od podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na terenie ww. strefy przypada na okres od dnia 21.08.1997 roku do dnia 21.08.2007 roku, natomiast w części, w której uważa Pan, że do Spółki, zaliczanej do tej kategorii podatników, mają jednocześnie zastosowanie przepisy § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie suwalskiej specjalnej strefy ekonomicznej Pana stanowisko jest nieprawidłowe, bowiem przedsiębiorcy spełniający ww. warunki zachowują prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia suwalskiej strefy ekonomicznej, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r, a nie w brzmieniu aktualnym. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że czym innym jest okres , w którym Spółka korzysta ze zwolnienia , a czym innym jest moment od którego w tym okresie Spółka może rozpocząć korzystanie z tego zwolnienia. Otóż moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia przez małego lub średniego przedsiębiorcę określa treść § 7 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w brzmieniu obowiązującym z dnia 31.12.2000 roku, zgodnie z którym zwolnienie od podatku, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 (dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 ) , przysługuje w miesiącu następującym po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania zwolnienia. Przedsiębiorca może korzystać ze zwolnienia przy rozliczaniu zaliczek na podatek dochodowy. Zatem powołany wyżej przepis określa zarówno moment, od którego dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na trenie specjalnej strefy ekonomicznej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wysokość dochodu korzystającego ze zwolnienia – w wysokości stanowiącej równowartość poniesionych wydatków inwestycyjnych ( proporcjonalnie do wysokości poniesionych wydatków), aż do czasu gdy kwota poniesionych wydatków inwestycyjnych przekroczy kwotę stanowiąca równowartość 350 tys. EURO (...) i będzie przysługiwało całkowite zwolnienie dochodu z opodatkowania. A zatem regulacja ta określa dwie z przesłanek, które muszą zostać spełnione, ażeby Spółka mogła rozpocząć w ww. okresie 10 lat korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych: w miesiącu poprzedzającym okres sprawozdawczy winny być poniesione wydatki inwestycyjne, natomiast w miesiącu sprawozdawczym winien być osiągnięty dochód. Innymi słowy, samo poniesienie wydatków inwestycyjnych nie jest wystarczające do skorzystania ze zwolnienia od podatku przez Podatnika. Koniecznym bowiem jest dodatkowo osiągniecie dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Należy zwrócić uwagę, iż pojęcie "poniesionych kosztów inwestycji" nie zostało zdefiniowane w rozporządzeniu. Biorąc pod uwagę fakt, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to "poniesienie" musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego, jedynie dokonanie odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia ( zapłaty). Reasumując należy stwierdzić, że w przypadku uzyskania przez podatnika zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed dniem 1 stycznia 2001 r, dochód uzyskany z tej działalności przez przedsiębiorcę zaliczonego do małego lub średniego przedsiębiorcy, o którym mowa wyżej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych od momentu uzyskania tego dochodu o ile Spółka poniosła już koszty inwestycji, z tytułu której korzysta ze zwolnienia. Powyższe zatem implikuje wniosek, że podatnik powinien korzystać w ww. okresie 10- letnim ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, proporcjonalnie do ponoszonych wydatków inwestycyjnych w specjalnej strefie ekonomicznej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca osiągnął dochód i jednocześnie przed tym miesiącem poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania zwolnienia, tj. przez okres 10 lat od dnia 21.08.1997 roku do 21.08.2007 roku, natomiast z chwilą gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, wówczas dochód uzyskany w tym okresie z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny w tym okresie od podatku dochodowego w całości. Zwolnienie całego dochodu przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne w wysokości przekraczającej tę kwotę, nie dłużej jednak niż do upływu ww. 10 - letniego okresu zwolnienia. Z warunków ustalonych w treści zezwolenia wynika, m.in., że spółka winna ponieść wydatki inwestycyjne na terenie strefy, rozumiane zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, w terminie do 31 grudnia 1997 roku w wysokości co najmniej równoważnej kwocie 350.000 ECU obliczonej przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, oraz to, że spółka była zobowiązana rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej do dnia 31.12 1997 roku. Jeżeli spółka była małym lub średnim przedsiębiorca w ww. okresie i, np. w miesiącu lipcu 1997 roku poniosła pierwsze wydatki inwestycyjne na terenie strefy w wysokości 35.000,- złotych, a w miesiącu sierpniu 1997 roku osiągnęła dochód z działalności określonej w zezwoleniu - wykonywanej na terenie strefy, np. w kwocie 60.000,- zł, wówczas prawo do skorzystania ze zwolnienia przysługuje w miesiącu sierpniu 1997 roku (w miesiącu następującym po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne) proporcjonalnie do poniesionych wydatków inwestycyjnych, tj. do kwoty nie wyższej niż 35.000,-zł. Różnica w kwocie 25.000,- złotych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym w miesiącu sierpniu 1997 roku. Jeżeli natomiast w kolejnych miesiącach spółka ponosiła kolejne wydatki inwestycyjne i w miesiącu styczniu 1998 roku wysokość poniesionych wydatków przekroczyła kwotę 350.000 EURO obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, wówczas dochód uzyskany od miesiąca lutego 1998 będzie korzystał z całkowitego zwolnienia. A zatem stanowisko, Pana, iż całkowite zwolnienie z podatku dochodowego liczy się od daty wystawienia pierwszej faktury przez Spółkę, czyli od 21 sierpnia 1997 roku do 21 sierpnia 2007 roku, bez podania, że spełniono pozostałe warunki do skorzystania z całkowitego zwolnienia jest nieprawidłowe. 2. W przypadku gdy w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Spółka była zaliczana do dużych przedsiębiorców - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) Jak już wspomniano wyżej istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004 r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art. 5 nowelizacji z dnia 16.11.2000 r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach. Aktualnie, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi:
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w myśl art. 21 ust.1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami . Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy(art. 21 ust. 5a). Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie m.in. art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.)) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8 ( ust.1 pkt 1) Warunkiem udzielenia pomocy z tytułu nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25 % całkowitych kosztów inwestycji ( ust.2). Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części ( ust.4) . Nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe ( ust.5). § 5 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
Zwolnienia, o których mowa, m.in. w ust. 1 przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§5 ust. 3). Natomiast zgodnie z § 6 tego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
Koszty inwestycji, o których mowa w ust. 1, mogą być podwyższone o wydatki na wytworzenie lub zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z uzyskaniem patentów, licencji operacyjnych bądź opatentowanych licencji typu know-how oraz nieopatentowanego know-how, z uwzględnieniem ust. 3 i 4 (ust.2). W przypadku przedsiębiorców innych niż mali i średni koszty inwestycji mogą być podwyższone maksymalnie o 25 % kosztów, o których mowa w ust. 1, jednak nie więcej niż o wartość poniesionych wydatków (ust. 3). Wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie, zgodnie z ust. 4, następujące warunki:
Minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100 tys. euro (ust.5). Stosownie do treści § 7 tego rozporządzenia w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, („dużych przedsiębiorców” ) za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji określone w § 6, a także koszty z tytułu wkładów niepieniężnych wniesionych do ich przedsiębiorstwa przed dniem 1 maja 2004 r., spełniające kryteria kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, określone w § 6 ust. 1-4 (ust.1). Koszty z tytułu wkładów niepieniężnych, o których mowa w ust. 1, określa się w wysokości wartości nominalnej wydanych w zamian akcji lub udziałów (ust.2). W myśl § 9 tego rozporządzenia koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia (ust. 1). Do dyskontowania wydatków poniesionych przed dniem 1 lutego 1998 r. stosuje się średniomiesięczną stopę sześciomiesięcznego kredytu udzielanego na warszawskim rynku międzybankowym (WIBOR) ze stycznia 1998 r (ust. 2). Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych w okresie od dnia 1 lutego 1998 r. do dnia 31 sierpnia 2004 r. stosuje się średniomiesięczne stopy sześciomiesięcznego kredytu udzielanego na warszawskim rynku międzybankowym (WIBOR), notowane w miesiącach poprzedzających miesiąc, w którym przedsiębiorca poniósł wydatek lub otrzymał pomoc (ust. 3). Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych w okresie od dnia 1 września 2004 r. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym opublikowano w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich stopę referencyjną dla Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się średniomiesięczną stopę w wysokości 9,46 %. (ust. 4) Do dyskontowania otrzymanej pomocy i wydatków poniesionych od pierwszego dnia miesiąca, w którym opublikowano w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich stopę referencyjną dla Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się tę stopę (ust. 5). Zdyskontowaną wartość poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy określa wzór zawarty w treści § 9 ust. 6 tego rozporządzenia, pod którym podano znaczenia poszczególnych symboli zawartych w tym wzorze. Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność ( §10 rozporządzenia). Mając na względzie powołane wyżej przepisy, przy podanym przez Pana stanie faktycznym, tut. Organ nie jest w stanie ustalić w jakim okresie Spółka może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie ustalonym treścią art. 21 ust. 1 pkt 63 a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Spółka była zaliczana do dużych przedsiębiorców, ponieważ stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 roku w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, natomiast w skierowanym zapytaniu nie podał Pan zarówno momentu faktycznego poniesienia wydatków inwestycyjnych, uprawniających Spółkę do zwolnienia od podatku dochodowego w trakcie obowiązywania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz momentu, w którym dopuszczalna pomoc regionalna, określona treścią art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw została wyczerpana. Zatem w przypadku gdy w dniu wejścia w życie ustawy z dnia z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Spółka była zaliczana do dużych przedsiębiorców, zwolnienie dochodu od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje spółce, począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej , obliczonej i zdyskontowanej zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, a tym samym zajęte przez Pana stanowisko w przedmiotowym wniosku, iż spółka korzysta w okresie od 21.08.1997 roku do 21.08.2007 roku z całkowitego (100 %) zwolnienia z opodatkowania kwot osiągniętego dochodu w poszczególnych latach podatkowych z działalności określonej w zezwoleniu wykonywanej na terenie strefy jest nieprawidłowe. Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie jest aktualna według stanu prawnego obowiązującego na dzień 31.12.2006 roku na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w przedmiotowym wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.