Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOF/415-14/07/13588
Data
2007.03.14
Autor
Urząd Skarbowy w Gorlicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek gospodarczy
garaż
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
Pytanie podatnika
Czy wybudowanie garażu przeznaczonego na samochód dostawczy wykorzystywany przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, można potraktować jako inwestycję związaną z tą działalnością?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr.8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych: - stwierdza, że stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 07.02.2007 r. do Urzędu Skarbowego w Gorlicach wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia interpretacji, dotyczącej wybudowania budynku gospodarczego, wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Zaopatrzenie w artykuły handlowe dokonuje osobiście samochodem dostawczym, który garażuje na własnej posesji, natomiast sklep znajduje się w innej miejscowości, dlatego według podatnika niemożliwe jest garażowanie samochodu w miejscu położenia sklepu, ponieważ wiąże się to z dojazdem o bardzo wczesnej porze w celu terminowego dowiezienia towaru. W miejscu swojego zamieszkania podatnik zamierza wybudować garaż, który będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej. W związku z powyższym podatnik zadaje pytanie; czy może opisaną inwestycję potraktować jako związaną z działalnością gospodarczą. Zdaniem podatnika opisaną inwestycję można potraktować jako związaną z działalnością gospodarczą, gdyż jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma zgłoszone miejsce siedziby firmy w miejscu zamieszkania. Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach wyjaśnia co następuje: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr. 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Według art. 22 ust. 8 tej ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23. Artykuł 22a ust. 1 ustawy stanowi, iż amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, inne przedmioty – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykonywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art.23a pkt.1 ustawy o podatku dochodowym. Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych, które stanowią podstawę obliczania odpisów amortyzacyjnych określa art. 22g wymienionej ustawy. Za wartość początkową wytworzonego we własnym zakresie środka trwałego, na podstawie art. 22g ust. 1 pkt. 2 ustawy, przyjmuje się koszt wytworzenia. Zgodnie z art. 22g ust. 4 ustawy za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych; rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztów wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Podatnik jest zobowiązany zbierać dokumenty (faktury, rachunki) pozwalające ustalić faktycznie poniesione wydatki na budowę budynku gospodarczego. Zgodnie z pozwoleniem na budowę budynku gospodarczego inwestor jest zobowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy i może przystąpić do użytkowania obiektu pod warunkiem uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Kompletny i zdatny do używania budynek gospodarczy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych będzie można amortyzować na zasadach określonych w art. 22i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Na postanowienie niniejsze służy podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu ul. Sienkiewicza 44, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorlicach, w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej).
|