Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-606/12-5/UNR
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-606/12-5/UNR
Data
2012.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
gmina
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
roboty budowlane
stawki podatku
wpłata
zaliczka


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z wskazaną inwestycją?



Wniosek ORD-IN 536 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „…..” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia czy wpłaty mieszkańców w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz stawki podatku VAT,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego od wpłat mieszkańców,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „…..”,
  • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania wpłaty przez mieszkańca,
  • opodatkowania przekazania mieszkańcom na własność przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz dopłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina zawiera umowy z mieszkańcami na realizację inwestycji pn. „.....” w ramach działania 3.3 PROW w latach 2012 - 2013 i wykonanie na terenie działki mieszkańca Gminy przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym i zgłoszeniem robót. Realizacja inwestycji stanowi świadczenie na rzecz mieszkańców usług administracji publicznej w zakresie działalności komunalnej. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym mieści się w zakresie zadań własnych Gminy.

Właściciel nieruchomości upoważnia Wójta Gminy do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w ramach realizacji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z umową mieszkaniec poniesie koszty w wysokości nie większej niż 3 000,00 zł. brutto za indywidualną przydomową oczyszczalnię ścieków, montowaną w gospodarstwie mieszkańca.

Warunkiem rozpoczęcia realizacji inwestycji jest wpłata przez mieszkańca zaliczki w kwocie 1 000,00 zł. Pozostała kwota tj. 2 000 zł zostanie zapłacona przed montażem oczyszczalni.

Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, a Gmina użyczy jej mieszkańcowi na 5 lat. Po upływie 5 lat okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością mieszkańca - zostanie mu nieodpłatnie przekazana.

Gmina nie świadczy powyższych usług na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Nie ma również żadnych zobowiązań do świadczeń wzajemnych wobec mieszkańców w związku z przyjmowaniem wskazanych wpłat.

W piśmie z dnia 21 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejesrtowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Program, z którego pochodzą środki współfinansujące zakupy w ramach realizacji projektu to Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Obszarów Wiejskich 2007 – 2013. Projekt realizowany jest w latach 2012 i 2013. Faktury będą wystawione na „Gminę”. Zobowiązanie do zapłaty wynika z umowy zawartej pomiędzy mieszkańcem, a Gminą. Mieszkaniec, który podpisał umowę i wpłacił określoną kwotę będzie miał wybudowaną oczyszczalnię. Od dokonania wpłat uzależnione jest wybudowanie oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji nie będą podlegały żadnym dalszym opłatom, Gmina nie będzie ponosić żadnych nakładów finansowych po zakończeniu inwestycji – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Użyczenie przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi nie będzie miało charakteru odpłatnego. Usługi, za które Wnioskodawca pobiera wskazane we wniosku wpłaty od mieszkańców należą do PKWiU – 37.00.1 – Usługi związane ze ściekami 37.00.11. Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowią budowle, według PKOB symbol 557, według PKWiU – Obiekty tj. Oczyszczalnie, sieć kanalizacyjna, zbiorniki: 42.21.23.0. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(Oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 3.)

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z wskazaną inwestycją...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, bowiem nie będzie uzyskiwać wykorzystać oczyszczalni do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku oczyszczalnia po wybudowaniu zostanie danemu mieszkańcowi użyczona, a z upływem 5 lat od jej użyczenia mieszkaniec nabędzie ją na własność. Oznacza to, że koszty eksploatacji oczyszczalni będzie ponosił wyłącznie mieszkaniec, natomiast Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów, zatem nie będzie jej wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług). Tym samym nie przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego.

Powyższe twierdzenia zostały sformułowane o podobne stanowiska przyjęte m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji podatkowej z dnia 31.07.2012 r., IPTPP1/443-389/12-5/MH, a także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach podatkowych z dnia 08.10.2011 r. oraz z dnia 30.11.2009 r., IPPP3/443-823/09-5/C5. Wskazane interpretacje dotyczyły analogicznych stanów faktycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zawiera umowy z mieszkańcami na realizację inwestycji pn. „......” i wykonanie na terenie działki mieszkańca Gminy przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym i zgłoszeniem robót. Inwestycja realizowana jest w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich 2007 – 2013. Projekt realizowany jest w latach 2012 i 2013. Właściciel nieruchomości upoważnia Wójta Gminy do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w ramach realizacji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z umową mieszkaniec poniesie koszty w wysokości nie większej niż 3 000,00 zł. brutto za indywidualną przydomową oczyszczalnię ścieków, montowaną w gospodarstwie mieszkańca. Warunkiem rozpoczęcia realizacji inwestycji jest wpłata przez mieszkańca zaliczki w kwocie 1 000,00 zł. Pozostała kwota tj. 2 000 zł zostanie zapłacona przed montażem oczyszczalni. Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, a Gmina użyczy jej mieszkańcowi na 5 lat. Po upływie 5 lat okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością mieszkańca - zostanie mu nieodpłatnie przekazana. Faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Zobowiązanie do zapłaty wynika z umowy zawartej pomiędzy mieszkańcem, a Gminą. Mieszkaniec, który podpisał umowę i wpłacił określoną kwotę będzie miał wybudowaną oczyszczalnię. Od dokonania wpłat uzależnione jest wybudowanie oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji nie będą podlegały żadnym dalszym opłatom, Gmina nie będzie ponosić żadnych nakładów finansowych po zakończeniu inwestycji. Użyczenie przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi nie będzie miało charakteru odpłatnego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W interpretacji IPTPP1/443-606/12-4/UNR tut. Organ wskazał, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W powyższej interpretacji określono również, że ww. czynności opodatkowane są 23% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem poniesione wydatki mają, jak wynika z wniosku, związek z wykorzystaniem realizowanej inwestycji do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego w zakresie, w jakim realizowana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „….”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tak więc strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Należy podkreślić, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów cywilnoprawnych, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „…..”.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
    • określenia czy wpłaty mieszkańców w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz stawki podatku VAT,
    • momentu powstania obowiązku podatkowego od wpłat mieszkańców,
    • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania wpłaty przez mieszkańca - został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-606/12-4/UNR;
  • zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania mieszkańcom na własność przydomowych oczyszczalni ścieków został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-606/12-6/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj