Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1064/12-4/KG
z 5 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) uzupełnionym w dniu 22 listopada 2012 r. na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-1064/12-2/KG z dnia 14 listopada 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania obrotu z tytułu prowadzonej działalności w zakresie organizacji gier na automatach o niskich wygranych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania obrotu z tytułu prowadzonej działalności w zakresie organizacji gier na automatach o niskich wygranych.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 22 listopada 2012 r. na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-1064/12-2/KG z dnia 14 listopada 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 listopada 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych w rozumieniu ustawy hazardowej. Spółka prowadzi działalność na podstawie wydanych zezwoleń Ministra Finansów na terenie Polski. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów art. 43 ust. 1 pkt 15, zgodnie z którym: „zwalnia się z podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie”.

W związku z przepisami ustawy o VAT, od 1 stycznia 2009 roku, Spółka zobowiązana jest do wykazywania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych.

Wpłaty do automatów dokonywane przez klientów oraz wypłaty (wygrane gracza) są rejestrowane za pomocą systemu urządzeń technicznych (liczników) stanowiących element automatów, pozwala na ustalenie rzeczywistego przebiegu transakcji. System zainstalowany w automatach zawiera w pamięci dane dotyczące ogólnej sumy wpłaconych stawek i wypłaconych kwot tytułem wygranej. Na podstawie odczytu liczników, na poszczególnych automatach, Spółka sporządziła miesięczne zestawienia wpływów i wypływów gotówki w poszczególnych punktach gier. Automaty do gier eksploatowane przez Spółkę spełniają warunki techniczne pozwalające na kontrolę przeprowadzonych w nich gier, zgodnie z pozytywną opinią techniczną jednostki badającej dopuszczającą automaty do eksploatacji.

Oprócz działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, Spółka prowadzi w nieznacznym zakresie działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Ustalenie wysokości obrotu ma wpływ na ustalenie proporcji mającej zastosowanie w odliczaniu częściowym VAT, do którego Spółka jest uprawniona na zasadach wskaźnika proporcji VAT. Wyliczenie wskaźnika następuje przy uwzględnieniu udziału obrotu ze sprzedaży opodatkowanej w obrocie ogółem (z uwzględnieniem sprzedaży zwolnionej). Istotnym pozostaje ustalenie w jaki sposób obliczyć obrót uzyskany przez Spółkę z tytułu świadczonych usług za pomocą automatów o niskich wygranych. Spółka aby udokumentować obrót prowadzonej przez siebie działalności na potrzeby podatku od towarów i usług dokonuje zapisów operacji gospodarczych w rejestrach VAT na podstawie faktur zakupu i sprzedaży VAT oraz na podstawie kart rozliczeniowych AoNW (automatów o niskich wygranych). Przy ewidencji za pomocą faktur w rejestrach widnieją kwoty netto, VAT, brutto z podziałem na stawki odpowiednio podlegające całkowitemu lub częściowemu odliczeniu, jak również niepodlegające odliczeniu. Natomiast w oparciu o karty AoNW w rejestrach VAT powinny widnieć jedynie kwoty stanowiące różnicę pomiędzy wpłatą - (minus) wypłatą - (minus) podatkiem od gier.


Karta taka zawiera wszystkie niezbędne informacje do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT z wyjątkiem określenia stawki VAT, która jednak wynika z przedmiotu działalności i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług jest stawką zwolnioną. Informacje jakie można w niej znaleźć to m. in.:

  • datę rozliczenia,
  • datę poprzedniego rozliczenia,
  • punkt, w którym znajdują się automaty oraz ich ilość,
  • wpłaty, wypłaty, przychód na poszczególnych automatach oraz podsumowanie zbiorcze wpłat, wypłat i przychodów,
  • kwotę naliczonego podatku od gier.

Forma prowadzenia ewidencji VAT oraz jej urzędowy wzór nie został określony ani w ustawie o VAT ani w aktach wykonawczych. Tak więc podstawą ewidencji w rejestrach VAT Spółki są karty rozliczenia automatów o niskich wygranych, traktowane jak dokumenty analogicznie do faktur VAT oraz faktury VAT, na podstawie których jednostka sporządza miesięczną deklarację podatkową VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W jaki sposób należy dokumentować obroty z prowadzonej przez Spółkę działalności na potrzeby podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w dniu 22 listopada 2012 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 14 listopada 2012 r. nr IPPP2/443-1064/12-2/KG):

Zdaniem Spółki, kompletnie wypełniona karta rozliczeniowa powinna stanowić podstawę do udokumentowania obrotu z prowadzonej działalności dla potrzeb podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 7, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych w rozumieniu ustawy hazardowej. W związku z przepisami ustawy o VAT, od 1 stycznia 2009 roku, Spółka zobowiązana jest do wykazywania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych. Wpłaty do automatów dokonywane przez klientów oraz wypłaty (wygrane gracza) są rejestrowane za pomocą systemu urządzeń technicznych (liczników) stanowiących element automatów, pozwala na ustalenie rzeczywistego przebiegu transakcji. System zainstalowany w automatach zawiera w pamięci dane dotyczące ogólnej sumy wpłaconych stawek i wypłaconych kwot tytułem wygranej. Na podstawie odczytu liczników, na poszczególnych automatach, Spółka sporządza miesięczne zestawienia wpływów i wypływów gotówki w poszczególnych punktach gier. Automaty do gier eksploatowane przez Spółkę spełniają warunki techniczne pozwalające na kontrolę przeprowadzonych w nich gier, zgodnie z pozytywną opinią techniczną jednostki badającej dopuszczającą automaty do eksploatacji.

Spółka w celu udokumentowania obrotu z prowadzonej przez siebie działalności na potrzeby podatku od towarów i usług dokonuje zapisów operacji gospodarczych w rejestrach VAT na podstawie faktur zakupu i sprzedaży VAT oraz na podstawie kart rozliczeniowych AoNW (automatów o niskich wygranych). Przy ewidencji za pomocą faktur w rejestrach widnieją kwoty netto, VAT, brutto z podziałem na stawki odpowiednio podlegające całkowitemu lub częściowemu odliczeniu, jak również niepodlegające odliczeniu. Natomiast w oparciu o karty AoNW w rejestrach VAT powinny widnieć jedynie kwoty stanowiące różnicę pomiędzy wpłatą -(minus) wypłatą -(minus) podatkiem od gier.


Karta taka zawiera wszystkie niezbędne informacje do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT z wyjątkiem określenia stawki VAT, która jednak wynika z przedmiotu działalności i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług jest stawką zwolnioną. Informacje jakie można w niej znaleźć to m.in.:

  • datę rozliczenia,
  • datę poprzedniego rozliczenia,
  • punkt, w którym znajdują się automaty oraz ich ilość,
  • wpłaty, wypłaty, przychód na poszczególnych automatach oraz podsumowanie zbiorcze wpłat, wypłat i przychodów,
  • kwotę naliczonego podatku od gier.

Na podstawie odczytu z urządzeń technicznych (liczników) na poszczególnych automatach Spółka sporządza miesięczne zestawienie wpływów i wypływów gotówki w poszczególnych punktach gier.

Na tle powyższego, Spółka wyraziła wątpliwość odnośnie sposobu dokumentowania obrotu z tytułu prowadzonej działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych.


Z cytowanego powyżej przepisu art. 106 ust. 7 ustawy o VAT wynika, iż podmiotem zobowiązanym do wystawienia faktury wewnętrznej jest podmiot dokonujący czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca. Fakturę wewnętrzną wystawia się także w celu udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z uwagi na fakt, iż jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie wykonuje czynności, o których mowa powyżej, tym samym stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania obrotu z tytułu organizacji gier na automatach o niskich wygranych poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

W opinii Spółki dokumentem wystarczającym dla udokumentowania obrotu z tytułu prowadzonej działalności są karty rozliczeniowe.

Jak wynika z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, ewidencja winna zawierać elementy niezbędne do sporządzenia deklaracji podatkowej, w tym dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Karty rozliczeniowe sporządzane na podstawie odczytu z urządzeń technicznych (liczników) zawierają niezbędne informacje o wysokości wpłat (stawek) przez gracza oraz kwoty wypłacone dla gracza (wygrane). Odczyt z licznika potwierdza obrót gotówki zrealizowany w danym automacie w określonym czasie, tym samym należy stwierdzić, iż odczyt z licznika jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż zrealizowaną na danym automacie.

W ocenie tut. Organu karty rozliczeniowe, na podstawie których Spółka sporządza miesięczne zestawienie zbiorcze zawierają wszystkie elementy niezbędne dla prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. w szczególności odzwierciedlają sprzedaż dokonywaną przez Wnioskodawcę za pośrednictwem automatów o niskich wygranych. Dokumenty te, obok faktur VAT dokumentujących pozostałą dokonywaną przez Spółkę sprzedaż - stanowią podstawę do dokonania wpisu w prowadzonej przez Spółkę ewidencji sprzedaży. Na przeszkodzie wykorzystania przedmiotowych kart nie stoi fakt, iż nie zawierają one informacji odnośnie stawki podatku VAT dla świadczonych usług, bowiem działalność Spółki w zakresie organizacji gier na automatach korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, a jak wynika ze złożonego wniosku w zakresie, w jakim Spółka dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, transakcje te dokumentuje poprzez wystawienie faktur VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj