Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-333/08-2/IŚ
z 20 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-333/08-2/IŚ
Data
2008.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań


Słowa kluczowe
akcja
przychód
sprzedaż akcji
zakup akcji
zeznanie roczne


Istota interpretacji
Problem dotyczy obliczenia podatku dochodowego od akcji otrzymanych od Skarbu Państwa: czy jako akcje otrzymane na rynku pierwotnym (789 szt.) przez pracownika podlegają opodatkowaniu, jeżeli tak - to w jakiej wysokości? Czy przy wspólnym rozliczeniu rocznym Wnioskodawca sam powinien złożyć PIT-38, czy musi go złożyć również żona Wnioskodawcy? W jakiej wysokości małżonkowie powinni obliczyć podatek od pozostałych akcji zakupionych (685 szt.)?



Wniosek ORD-IN 297 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2008 r. (data wpływu 20.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania rocznego PIT-38 obejmującego przychody ze sprzedaży akcji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.02.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania rocznego PIT-38 obejmującego przychody ze sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wyjaśnienia dotyczące obliczenia wysokości podatku dochodowego od sprzedanych akcji z uwagi na to, iż różne źródła podają niejednolitą interpretację przepisów.

Wnioskodawca jest z małżonką we wspólnocie majątkowej od dnia zawarcia związku małżeńskiego.

Wnioskodawca będąc pracownikiem Spółki X S.A.:

  • dnia 03.02.1997 r. zakupił 680 szt. akcji ww. Spółki - zwykłych na okaziciela serii C po 3,50 PLN każda, tj. 680 x 3,50 = 2.380,00 PLN (o wartości nominalnej 1,00 PLN każda);
  • dnia 13.01.1998 r. na podstawie umowy nieodpłatnego nabycia akcji otrzymał od Skarbu Państwa 789 szt. akcji ww. Spółki - zwykłych na okaziciela serii AB (o wartości nominalnej 1,00 PLN każda).

Dnia 03.12.1997 r. również małżonka Wnioskodawcy – A, niebędąca pracownikiem ww. Spółki, również zakupiła 5 szt. akcji ww. Spółki - zwykłych na okaziciela serii C po 3,50 PLN każda, tj. 5 x 3,50 = 17,50 PLN (o wartości nominalnej 1,00 PLN każda).

Dnia 28.12.2006 r. małżonkowie otworzyli wspólny rachunek inwestycyjny w Centralnym Domu M Y w P, gdzie zdeponowali na podstawie świadectw depozytowych posiadane ww. akcje, tj. 680 + 5 + 789= 1.474 szt.

Dnia 21.02.2007 r. małżonkowie złożyli zlecenie sprzedaży ww. akcji po cenie 7,00 PLN, tj.1.474 x 7,00 = 10.318,00 PLN.

Centralne Biuro M, po odliczeniu prowizji, dokonało wypłaty w wysokości 10.205,77 PLN.

Dnia 08.03.2007 r. małżonkowie wspólnie wydali dyspozycję zamknięcia rachunku inwestycyjnego.

Do wniosku załączono:

  • kopię umowy nieodpłatnego nabycia akcji spółki X S.A.,
  • kopię świadectw depozytowych,
  • kopię „Wydruku rocznego z dnia 31 grudnia 2007” z CD... Y S.A.
  • kopię opłaty za pisemną interpretację z Biura Krajowej Informacji Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Problem dotyczy obliczenia podatku dochodowego od akcji otrzymanych od Skarbu Państwa: czy jako akcje otrzymane na rynku pierwotnym (789 szt.) przez pracownika podlegają opodatkowaniu, jeżeli tak - to w jakiej wysokości...
  2. Czy przy wspólnym rozliczeniu rocznym Wnioskodawca sam powinien złożyć PIT-38, czy musi go złożyć również żona Wnioskodawcy...
  3. W jakiej wysokości małżonkowie powinni obliczyć podatek od pozostałych akcji zakupionych (685 szt.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Od akcji otrzymanych od Skarbu Państwa Wnioskodawca nie powinien odprowadzać podatku, a od akcji które zakupił podatek powinien odprowadzić w wysokości 19%.

Ad. 2) Przy wspólnym rocznym opodatkowaniu dochodów małżonków wystarczy, że Wnioskodawca załączy do zeznania swój PIT-O na sumę wszystkich akcji, tj. (1.474 szt. akcji).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 , 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy jest, zgodnie z ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu, różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochodów, o których mowa - w myśl art. 30b ust. 5 ustawy - nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c, tj. z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej i z dochodami opodatkowanymi podatkiem liniowym.

Ponadto z przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy wynika, że podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochód z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b, obowiązany jest w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, złożyć urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium, z zastrzeżeniem ust. 7, odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Dochody uzyskane z ww. źródła przychodów należy wykazać na formularzu zeznania PIT- 38.

Zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202 poz. 1956. ze zm.) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2007 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r., to do dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy. Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz
  • nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wprowadzenie akcji do obrotu publicznego regulowały w czasie, kiedy Wnioskodawca dokonał nabycia akcji, przepisy ustawy z dnia 22 marca 1991 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 ze zm.) a następnie obowiązującej do 31 grudnia 2005 r. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.). Zgodnie z regulacjami tych ustaw wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu wymaga zgody Komisji Papierów Wartościowych, przy czym Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski emitujący papiery wartościowe obowiązani są zawiadomić Komisję o emisji tych papierów.

Odnosząc się do kwestii czy przedmiotowe akcje zostały nabyte w ofercie publicznej należy zdefiniować pojęcie „publicznej oferty”.

Art. 2 ww. ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata. Przepis ten nie zawiera definicji „publicznej oferty". Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, również nie zawarł definicji „publicznej oferty", ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu „publicznej oferty" należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.

Kierując się tymi zasadami należy określić czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją M. S., P W 1996, tom II L-P) „publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Na tej podstawie publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nabycie przez Pana w 1997 r. akcji zwykłych na okaziciela serii C nastąpiło w oparciu o ofertę skierowaną do określonego grona osób (pracowników danego przedsiębiorstwa), co świadczy o tym, iż oferta ta nie maiła charakteru publicznego. Również nieodpłatne nabycie przez Pana w 1998 r. od Skarbu Państwa akcji zwykłych serii AB nie spełniało kryteriów oferty publicznej.

Jako, że akcje nabyte z transzy pracowniczej nie mają statusu akcji nabytych na podstawie publicznej oferty, dochód uzyskany ze sprzedaży akcji nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec tego, w związku ze sprzedażą w 2007 r. przedmiotowych akcji zobowiązany był Pan - w myśl ww. art. 45 ust. 1a pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym - dochód ze sprzedaży swoich akcji w odrębnym zeznaniu podatkowym PIT-38 i uiścić należny podatek według zryczałtowanej stawki 19% w terminie do 30 kwietnia 2008 r.

Sprzedaż akcji przez Pańską małżonkę podlega odrębnemu rozliczeniu w PIT-38.

Reasumując: kwota uzyskana przez Wnioskodawcę w 2007 r. z tytułu sprzedaży akcji stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2007 r. na formularzu zeznania PIT-38.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wyjaśnia się, iż załączniki dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie w toku wydawania niniejszej interpretacji.

Wyjaśnia się również, iż z uwagi na to, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, niniejsza interpretacja nie chroni Pańskiej małżonki. Z tych względów, sprawa w części opodatkowania Pana żony podlega rozpatrzeniu w odrębnym trybie, w przypadku gdy żona zwróci się z takim wnioskiem i uiści wymaganą opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj