Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-618/08-2/JF
z 20 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-618/08-2/JF
Data
2008.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
agent
kasa
obowiązek ewidencyjny
usługi turystyczne


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna zainstalować kasę fiskalną w celu ewidencjonowania sprzedaży ofert Biur Podróży i Przewozowych?



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008r. (data wpływu 2 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży na podstawie umowy agencyjnej imprez turystycznych (zagraniczne wczasy, wycieczki, kolonie i obozy) obciążając organizatora imprezy turystycznej kwotą prowizji. Jest również pośrednikiem Biur Przewozowych, z którymi ma spisane umowy co do wynagrodzenia prowizyjnego za każdą sprzedaną w jego imieniu i na jego rzecz usługę (tu np. biur lotniczy). Spółka na podstawie zestawienia obejmującego sprzedaż wylicza zgodnie z umową prowizję, na którą następnie wystawia fakturę dla zleceniodawcy czyli Biur Podróży oraz Przewozowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna zainstalować kasę fiskalną w celu ewidencjonowania sprzedaży ofert Biur Podróży i Przewozowych...

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz Biur Podróży i Przewozowych uzasadniając to faktem, że Spółka w ramach umowy ewidencyjnej zobowiązuje się w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy (albo do zawierania w jego imieniu). Oznacza to, że dokonujący transakcji agent (zleceniobiorca) cały czas działa w imieniu zleceniodawcy, a zatem sprzedaż dokonywana jest formalnie przez zleceniodawcę, nawet jeżeli w jego imieniu działa agent.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dotyczą jej również przepisy § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków zastosowania tych kas przez podatników.

Z tego powodu, Wnioskodawca uważa, iż nie dokonuje sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również nie świadczy żadnych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka świadczy jedynie usługi pośrednictwa w sprzedaży usług turystycznych, a zapłatą za tę czynność jest kwota uzyskanej prowizji, na którą to wystawia fakturę zleceniodawcy. Według Wnioskodawcy to zleceniodawca winien rejestrować swoją sprzedaż w swojej kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W oparciu o delegację umieszczoną w art. 111 ust. 9 ustawy o VAT Minister Finansów 4 lipca 2002r. wydał rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.). Z przepisu § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia wynika, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Mając na uwadze przepis § 5 ust. 5 cyt. rozporządzenia należy stwierdzić, że ustanawia on wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży. Należy zauważyć, że przepis ten nie odnosi się wyłącznie do podmiotów, które dokonują sprzedaży we własnym imieniu oraz równocześnie w imieniu lub na rzecz innych podmiotów. Przepis ten skierowany jest do wszystkich podmiotów, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji, lub temu podobne. Przy czym dla podmiotów, które oprócz sprzedaży w imieniu osób trzecich prowadzą również sprzedaż na własny rachunek przepis ten wprowadza z jednej strony obowiązek ewidencjonowania jednej i drugiej sprzedaży, a z drugiej strony wprowadza dla tych podmiotów udogodnienie polegające na możliwości ewidencjonowania całej sprzedaży na jednej kasie rejestrującej.

W przedmiotowej sprawie odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są Biura Turystyczne i Przewozowe, jednakże Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w imieniu tych Biur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, tym samym, zgodnie z art. 111 ust. 1 cytowanej ustawy, sprzedaż taka podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Bez znaczenia tutaj pozostaje fakt, czy sprzedaż ta jest dokonywana we własnym imieniu czy też w imieniu osób trzecich.

Pośrednictwo w sprzedaży usług turystycznych jest jedynie specyficzną formą sprzedaży i nie zostało – jako odrębna czynność – zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonujący sprzedaży w imieniu innego podmiotu, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zobowiązany jest do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w imieniu tego podmiotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj