Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-688/08/ASz
z 8 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-688/08/ASz
Data
2008.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
ulga prorodzinna


Istota interpretacji
Czy w związku z tym, iż w roku podatkowym 2007r. wnioskodawca i jego żona ponieśli konkretne wydatki tytułem sprawowania opieki nad dziećmi należy im się ulga rodzinna z tytułu wychowywania dzieci?



Wniosek ORD-IN 754 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J. przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008r. (data wpływu do tut. Biura - 08 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dzieci za 2007r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dzieci za 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Postanowieniem Sądu Rejonowego wnioskodawcy i jego żonie powierzono bezpośrednią pieczę nad dwójką małoletnich dzieci. Oznaczało to pozwolenie na zabranie dzieci z pogotowia rodzinnego do domu i sprawowanie nad nimi bezpośredniej opieki. Sąd poprzez wydanie takiego postanowienia zobligował wnioskodawcę do poniesienia wielu wydatków związanych z opieką nad dziećmi. Zważywszy na to, iż dzieci z pogotowia opiekuńczego zostały zabrane bez żadnego ekwipunku ani odzieży, wnioskodawca i jego żona musieli ponieść poważne wydatki. Prowadzenie właściwej opieki nad powierzonymi dziećmi, w tym również poniesienie wydatków związanych z tą opieka było m. in. przedmiotem kontroli kuratora sądowego.Efektem wydania właściwej opinii kuratora sądowego o prowadzeniu przez wnioskodawcę właściwej opieki nad powierzonymi dziećmi było postanowienie sądu z dnia 22 stycznia 2008r. o przysposobieniu (adopcja pełna) dwójki małoletnich dzieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, iż w roku podatkowym 2007r. wnioskodawca i jego żona ponieśli konkretne wydatki tytułem sprawowania opieki nad dziećmi, których podstawą było prawomocne postanowienie sądu o powierzeniu opieki nad dziećmi, należy im się ulga rodzinna z tytułu wychowywania dzieci...

Wnioskodawca i jego żona uważają, iż w związku z tym, iż w 2007r. ponieśli konkretne wydatki tytułem opieki nad małoletnimi dziećmi co do których zostali zobligowani prawomocnym postanowieniem sądu, należy im się ulga prorodzinna z tytułu wychowywania dzieci. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego powierzone dzieci przebywały z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnik wychowujący w roku podatkowym własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy ma prawo odliczyć od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 i pomniejszonego o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne określoną kwotę stanowiącą iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek (572,54 zł) tj. 1.145,08 zł na jedno dziecko po zmianach wprowadzonych ustawą z 5 czerwca 2007r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 191, poz. 1361).

Aby móc skorzystać z ulgi należy zatem:

  • osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej,
  • wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).

Uprawnienie do ulgi związane jest z wychowywaniem przez podatnika:

  1. dzieci małoletnich;
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny;
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku.

Zgodnie z art. 121 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964r. Nr 9, poz. 59 ze zm.), przez przysposobienie powstaje między przysposabiającym a przysposobionym taki stosunek, jak między rodzicami a dziećmi. W myśl art. 117 § 1 ww. Kodeksu przysposobienie następuje przez orzeczenie sądu opiekuńczego na żądanie przysposabiającego.

Przysposobienie to w sensie prawnym przyjęcie obcego dziecka do rodziny. Dziecko uzyskuje wszystkie przywileje członka rodziny, a rodzice otrzymują nad nim władzę rodzicielską. Przysposobienie nie oznacza wzięcia dziecka "na wychowanie", lecz przyjęcie go jako własnego dziecka. Pociąga natomiast za sobą szereg skutków prawnych, takich jak:

  • zmiana nazwiska dziecka na to, które posiadają rodzice adopcyjni (sporządzany jest nowy akt urodzenia dziecka), (art. 122 ww. Kodeksu)
  • nabycie przez przysposobionego wszystkich praw majątkowych związanych z nową rodziną (włącznie z dziedziczeniem), (art. 121 ww. Kodeksu)
  • ustanie wszelkich praw i zobowiązań dziecka wobec rodziny naturalnej i nabycie tychże w stosunku do rodziny adopcyjnej (np. prawa alimentacyjne) (art. 123 ww. Kodeksu).

Zatem pełne przysposobienie dziecka oznacza wzięcie przez rodziców adopcyjnych całkowitej odpowiedzialności za rozwój i wychowanie dziecka, tak jak ma to miejsce w przypadku dziecka własnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Sąd Rejonowy postanowieniem z dnia 14 grudnia 2007r. powierzył wnioskodawcy i jego żonie bezpośrednią pieczę nad dwójką małoletnich dziećmi. Natomiast w dniu 22 stycznia 2008r. zostało wydane postanowienie o przysposobieniu ww. dzieci. Jednym z warunków skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dzieci na podstawie art. 27f ustawy podatkowej jest ich przysposobienie, a tego warunku wnioskodawca i jego żona nie spełniali w 2007r., gdyż sąd orzekł przysposobienie dwójki małoletnich dzieci w dniu 22 stycznia 2008r. Bez znaczenia, dla możliwości skorzystania z odliczenia, pozostaje faktyczny wkład finansowy wnioskodawcy i jego żony poniesiony w grudniu 2007r. tytułem sprawowania opieki nad dziećmi. W związku z tym wnioskodawca i jego żona nie mogą w rozliczeniu rocznym skorzystać z odliczenia od podatku dochodowego za 2007r. ulgi rodzinnej, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym nie można było uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj