Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-775/12-4/OS
z 27 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy w okresie kiedy samochód osobowy będzie oddany w najem – jest prawidłowe.
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy, po ewentualnym zaprzestaniu (po upływie 6 miesięcy) dalszego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych z bieżącą działalnością przy jednoczesnym przeznaczeniu samochodu osobowego na wynajem – jest nieprawidłowe.
  • konieczności dokonania korekty podatku VAT naliczonego, po ewentualnym zaprzestaniu po upływie 6 miesięcy od oddania samochodu osobowego w odpłatne używanie jego dalszego odpłatnego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych, z dotychczas prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy w okresie kiedy samochód osobowy będzie oddany w najem, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy, po ewentualnym zaprzestaniu (po upływie 6 miesięcy) dalszego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych z bieżącą działalnością przy jednoczesnym przeznaczeniu samochodu osobowego na wynajem, konieczności dokonania korekty podatku VAT naliczonego, po ewentualnym zaprzestaniu po upływie 6 miesięcy od oddania samochodu osobowego w odpłatne używanie jego dalszego odpłatnego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych, z dotychczas prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz uiszczenia dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest:

  • 41.20.Z roboty związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
  • 46.36.Z sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich,
  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet,
  • 46.49.Z sprzedaż hurtowa pozostałych artykułów użytku domowego,
  • 46.48.Z sprzedaż hurtowa zegarków, zegarów i biżuterii,
  • 46.44.Z sprzedaż hurtowa wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych oraz środków czyszczących,
  • 46.45.Z sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków,
  • 46.90.Z sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
  • 47.19.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,
  • 47.75.Z sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,
  • 49.41.Z transport drogowy towarów,
  • 73.12.B pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych.

Ww. czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej m.in. o świadczenie usług wynajmu: dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek - PKD 77.11.Z. Odpowiednie zmiany w KRS zostaną dokonane przed podjęciem działalności w tym zakresie i podpisaniem umowy leasingu.

W celu zapewnienia sobie możliwości oferowania tego rodzaju usług na rynku, Wnioskodawca zamierza podpisać umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, traktowanego na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z 2011 roku, Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zmianami; zwaną dalej ustawą o VAT) jako usługę. Następnie, za zgodą leasingodawcy (podmiotu będącego właścicielem samochodów), Wnioskodawca zamierza przekazać leasingowany samochód osobowy wyłącznie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. W trakcie trwania tej umowy, samochód nie będzie wykorzystywany w inny sposób.

Na tą chwilę będzie podpisana jedna umowa, w przyszłości, o ile tego typu działalność będzie przynosiła założone zyski, zawarte zostaną kolejne umowy lub zostaną nabyte następne pojazdy.

Po zakończeniu powyższej umowy najmu - co będzie miało miejsce po okresie powyżej 6 miesięcy – przedmiotowy samochód przeznaczony będzie nadal do oddania w odpłatne używanie, nie wiadomo jednak czy, kiedy i na jaki okres znajdzie się podmiot, który skorzysta z oferowanych przez Wnioskodawcę usług w tym zakresie. Może się zatem zdarzyć, że w okresie po zakończeniu obowiązywania umowy najmu na okres powyżej 6 miesięcy do zawarcia nowej umowy najmu samochód będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę również (tzn. oprócz jego przeznaczenia na wynajem) do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem lub dzierżawa samochodów osobowych, np. wykorzystywany będzie w celu odbywania podroży służbowych związanych prowadzoną działalnością gospodarczą. Trzeba jednak podkreślić, że nawet w sytuacji, gdy samochód nie będzie faktycznie oddany w najem i będzie wykorzystywany w bieżącej działalności, jego przeznaczenie nie ulegnie zmianie.

Zgodnie z informacją uzyskaną od przyszłego leasingodawcy, przez pierwsze 6 miesięcy trwania umowy leasingu kwota podatku naliczonego określona na fakturach otrzymanych od leasingodawcy przekroczy 6.000 zł. Umowa leasingu zostanie zawarta na okres 3 lat, dlatego też w związku ze zmieniającymi się przepisami, już uchwalonymi, Wnioskodawca wnosi o analizę również w sytuacji wejścia w życie znowelizowanych (opublikowanych) przepisów w 2013 albo 2014 roku.

Faktury dokumentujące raty leasingowe dotyczące samochodu będącego przedmiotem wniosku będą wystawione na Wnioskodawcę.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, tym samym czynności przez nią wykonywane: podlegają opodatkowaniu i są opodatkowane (sprzedaż towarów, głównie chemii gospodarczej i kosmetyków i usług).

Zgodnie z założeniami Spółki, samochód będzie wykorzystywany głównie dla celów najmu, tj. czynności podlegających opodatkowaniu i opodatkowanych (najem podlega opodatkowaniu i jest opodatkowany stawką 23%).

Natomiast w przypadku, gdy we wniosku jest mowa wykorzystywaniu samochodu na cele bieżącej działalności innej niż najem, należy przez to rozumieć wykorzystywanie do działalności: podlegającej opodatkowaniu i opodatkowanej.

Samochód nie będzie wykorzystywany do działalności: podlegającej opodatkowaniu, ale z tego podatku zwolnionej. Nie będzie również wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w okresie gdy samochód będzie oddany w najem Wnioskodawca będzie mógł dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy w całości?
  2. Czy po ewentualnym zaprzestaniu (po upływie 6 miesięcy) dalszego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu do celów związanych z bieżącą działalnością przy jednoczesnym przeznaczeniu samochodu na wynajem, o ile znajdą się nabywcy takich usług, Wnioskodawca będzie mógł dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymywanych od leasingodawcy w całości?
  3. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 2: Czy po ewentualnym zaprzestaniu po upływie 6 miesięcy od oddania samochodu w odpłatne używanie jego dalszego odpłatnego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu do celów wynajmu, a także związanych z dotychczas prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną, Wnioskodawca będzie musiał dokonać korekty podatku VAT naliczonego? Jeżeli tak, to w jaki sposób należy tego dokonać.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Umowa leasingu operacyjnego w świetle wyżej powołanych przepisów stanowi usługę. Jak to wskazano w opisie stanu faktycznego leasingobiorca (Wnioskodawca) otrzymując co miesiąc faktury VAT dokumentujące czynność leasingu operacyjnego, nabywa prawo do korzystania z tego samochodu (usługę), a nie prawo własności (towar).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej, istotny jest zamiar, intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1) art. 86 - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. nr 247, poz. 1652 ze zmianami - dalej zwana ustawą o zmianie ustawy VAT) w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 roku, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczające; 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl natomiast art. 3 ust. 6 ustawy o zmianie ustawy VAT, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy o zmianie ustawy VAT, ograniczenia zawartego w ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Warunkiem odliczenia podatku naliczonego w kwocie bez ograniczeń jest, jak wyraźnie wynika z treści art. 3 ust 2 pkt 7 lit b ustawy o zmianie ustawy VAT, aby pojazd był przeznaczony wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umów wymienionych w tym przepisie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą, której przedmiotem jest również „Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych 1 furgonetek” - kod PKD z 2007 77.11.Z. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy leasingu operacyjnego, którego przedmiotem będzie samochód osobowy. Samochód ten zostanie przez Wnioskodawcę przeznaczony wyłącznie na oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu lub dzierżawy na okres powyżej 6 miesięcy. W okresie po zakończeniu obowiązywania umowy najmu na okres powyżej 6 miesięcy do zawarcia nowej umowy najmu samochód będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę również (tzn. oprócz jego przeznaczenia na wynajem) do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem lub dzierżawa samochodów osobowych, np. wykorzystywany będzie w celu obywania podroży służbowych.

Stanowisko do pytania 1:

Odnosząc się wprost do pytania pierwszego, w ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o ww. przepisy stwierdzić należy, że w okresie gdy samochód będzie oddany w najem, Wnioskodawca będzie mógł dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy w całości, tj. w 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę z tytułu leasingu operacyjnego. Taki wniosek wypływa wprost z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy o zmianie ustawy VAT.

Dodać należy, że powyższa ocena będzie również miała zastosowanie dla stanu prawnego obowiązującego po dniu 31 grudnia 2012 roku lub ewentualnie po 31 grudnia 2013 roku. Zgodnie bowiem z art. 86a ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 albo 2014 roku przepis ust 1 (odnoszący się do ograniczeń w odliczeniu przy nabyciu samochodów osobowych) nie dotyczy przypadków, gdy oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika, i odpowiednio, zgodnie z art. 86a ust. 8 - „w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł”.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo innej redakcji poszczególnych artykułów, dla opisanego przyszłego stanu faktycznego ich interpretacja nie ulega zasadniczym zmianom. Dostrzec można jedynie, że ustawodawca od 1 stycznia 2013 albo 2014 roku zrezygnował z warunku wyłącznego wykorzystywania na cele najmu, dzierżawy etc. przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Stanowisko do pytania 2:

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż w rozpatrywanej przez Wnioskodawcę sytuacji zakończenia umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy, istotne znaczenie będzie miał fakt, iż przedmiotowy samochód będzie nadal przeznaczony do dalszego wynajmu, pomimo iż będzie również wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów - np. do podróży służbowych. W takim przypadku zastosowanie będzie miał art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy o zmianie ustawy VAT, uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia w 100% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.

Reasumując; w ocenie Wnioskodawcy w przypadku, gdy po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy samochód będzie przeznaczony do dalszego wynajmu, ale będzie również wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów - np. do podróży służbowych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało odliczenie w 100% podatku naliczonego od rat leasingowych z faktur otrzymywanych po dniu zakończenia umowy najmu. Dla tej oceny nie będzie miał znaczenia fakt, że może się zdarzyć, iż nie będzie faktycznego wykorzystania samochodu dla celów wynajmu z przyczyn obiektywnych. Istotne jest bowiem samo przeznaczenie, zamiar Wnioskodawcy. Powyższy wniosek pozostaje aktualny, również po wejściu w życie art. 86a ustawy VAT, tj. od 1 stycznia 2013 roku.

Stanowisko do pytania 3:

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, a także art. 91 ustawy VAT, w przypadku nawet uznania, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w całości po ewentualnym zaprzestaniu, po upływie 6 miesięcy od oddania samochodu w odpłatne używanie, jego dalszego odpłatnego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu do celów wynajmu, a także wykorzystywaniu dla potrzeb związanych z dotychczas prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną- brak jest podstaw do dokonywania jakichkolwiek korekt w zakresie podatku naliczonego, odliczonego w pełnej wysokości w poprzednich okresach.

Powyższy wniosek pozostaje aktualny, również po wejściu w życie art. 86a ustawy VAT, tj. od 1 stycznia 2013 albo 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy w okresie kiedy samochód osobowy będzie oddany w najem – uznaje się za prawidłowe.
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy, po ewentualnym zaprzestaniu (po upływie 6 miesięcy) dalszego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych z bieżącą działalnością przy jednoczesnym przeznaczeniu samochodu osobowego na wynajem – uznaje się za nieprawidłowe.
  • konieczności dokonania korekty podatku VAT naliczonego, po ewentualnym zaprzestaniu po upływie 6 miesięcy od oddania samochodu osobowego w odpłatne używanie jego dalszego odpłatnego wynajmowania i przeznaczeniu samochodu osobowego do celów związanych, z dotychczas prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną – uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, leasingiem oraz paliwem, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy nowelizującej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei art. 3 ust. 2 powyższej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.,


Zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z powołanych wyżej uregulowań ustawy nowelizującej wynika, że - co do zasady – w przypadku nabycia lub użytkowania m. in. na podstawie umowy leasingu, samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości. Ograniczenia wynikające z art. 3 ust. 1 i 6 ustawy nowelizującej, nie dotyczą jednakże sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy (art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy).

Należy zauważyć, iż z literalnego brzmienia przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej wynika, iż koniecznym warunkiem jego zastosowania jest przeznaczenie samochodu do działalności polegającej m.in. na jego wynajmie przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, a nie by jedna czynność wynajmu trwała minimum 6 miesięcy.

Wskazana w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, działalność w zakresie oddania w odpłatne używanie samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, które to samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, powinna być przez podatnika rzeczywiście prowadzona.

Użyte w zacytowanym przepisie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b, sformułowanie „przedmiotem działalności podatnika” w zestawieniu z dalszą częścią zdania w brzmieniu „jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy (…)” nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem w odpłatne używanie konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu „tych”, przy czym ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie określonej umowy jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.

Wskazać należy, iż świadczenie usług – również najmu– ma miejsce tylko wówczas, gdy czynność dokonywana jest na rzecz innych podmiotów gospodarczych lub na rzecz ludności. Aby zatem mówić o świadczeniu przez Wnioskodawcę ww. usług najmu, dzierżawy, transakcja musi dotyczyć dwóch odrębnych podmiotów.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe od nabytego na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

  1. gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz
  2. samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 91 ust. 1 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Według zapisów ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 4 i ust. 5 ustawy w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W przypadku, o którym mowa powyżej, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy – ust. 5 art. 90.

Przepis ust. 6, będący niezbędnym doprecyzowaniem ust. 4, określa w jakim przypadku dla celów korekty sprzedaż towaru jest traktowana jako wykorzystanie go do czynności opodatkowanych, a w jakich do czynności zwolnionych od podatku, a mianowicie w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl zaś art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 – 6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Art. 91 ust. 7a ustawy stanowi doprecyzowanie ww. przepisów. I tak w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, iż w stosunku do środków trwałych o wartości poniżej 15.000 zł, a wykorzystywanych w działalności podatnika do czynności zwolnionych od podatku VAT, przewidziano roczny okres korekty. Zatem, w przypadku zmiany ich przeznaczenia zastosowanie znajdują przepisy ust. 1 i ust. 3 art. 91 ustawy, w związku z ust. 7 tego artykułu.

Korekta podatku naliczonego w sposób przewidziany w art. 91 ust. 1 ww. ustawy jest korektą dokonywaną po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało, i stosownie do reguły wyrażonej w art. 91 ust. 7 – nie przysługiwało – prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Według ustawy o podatku od towarów i usług rok podatkowy jest rokiem kalendarzowym.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza w najbliższym czasie rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej m.in. o świadczenie usług wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych i furgonetek - PKD 77.11.Z. W celu zapewnienia sobie możliwości oferowania tego rodzaju usług na rynku, Wnioskodawca zamierza podpisać umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, traktowanego na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z 2011 roku, Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zmianami; zwaną dalej ustawą o VAT) jako usługę. Następnie, za zgodą leasingodawcy (podmiotu będącego właścicielem samochodów), Wnioskodawca zamierza przekazać leasingowany samochód osobowy wyłącznie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. W trakcie trwania tej umowy, samochód nie będzie wykorzystywany w inny sposób. Po zakończeniu powyższej umowy najmu - co będzie miało miejsce po okresie powyżej 6 miesięcy – przedmiotowy samochód przeznaczony będzie nadal do oddania w odpłatne używanie, nié wiadomo jednak czy, kiedy i na jaki okres znajdzie się podmiot, który skorzysta z oferowanych przez Wnioskodawcę usług w tym zakresie. Może się zatem zdarzyć, że w okresie po zakończeniu obowiązywania umowy najmu na okres powyżej 6 miesięcy do zawarcia nowej umowy najmu samochód będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę również (tzn. oprócz jego przeznaczenia na wynajem) do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem lub dzierżawa samochodów osobowych, np. wykorzystywany będzie w celu odbywania podroży służbowych związanych prowadzoną działalnością gospodarczą. Trzeba jednak podkreślić, że nawet w sytuacji, gdy samochód nie będzie faktycznie oddany w najem i będzie wykorzystywany w bieżącej działalności, jego przeznaczenie nie ulegnie zmianie. Faktury dokumentujące raty leasingowe dotyczące samochodu będącego przedmiotem wniosku będą wystawione na Wnioskodawcę. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, tym samym czynności przez nią wykonywane: podlegają opodatkowaniu i są opodatkowane (sprzedaż towarów, głównie chemii gospodarczej i kosmetyków i usług). Zgodnie z założeniami Spółki, samochód będzie wykorzystywany głównie dla celów najmu, tj. czynności podlegających opodatkowaniu i opodatkowanych (najem podlega opodatkowaniu i jest opodatkowany stawką 23%). Natomiast w przypadku, gdy we wniosku jest mowa wykorzystywaniu samochodu na cele bieżącej działalności innej niż najem, należy przez to rozumieć wykorzystywanie do działalności: podlegającej opodatkowaniu i opodatkowanej.

W świetle powołanych przepisów prawa stwierdzić zatem należy, iż w sytuacji, gdy przedmiotem prowadzonej działalności jest oddanie w odpłatne używanie samochodu osobowego na podstawie umowy najmu, a samochód ten jest przeznaczony wyłącznie do wykorzystania na ten cel przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, to za ten okres Wnioskodawcy przysługuje (o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy) pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących płatności z tytułu zawartej umowy leasingowej.

Z przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ww. ustawy wynika, że nabyty na umowę leasingu operacyjnego samochód osobowy, od którego przysługuje 100% odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych winien być przeznaczony przez podatnika wyłącznie na cele wynajmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Ponadto, w przedmiotowej regulacji ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci. Jednakże samochody przez ww. okres muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel. Zatem, przez ten okres podatnik musi przeznaczyć ten pojazd wyłącznie na ten cel, zaś po okresie nie krótszym niż 6 miesięcy może przeznaczyć go oprócz najmu również na cele innej prowadzonej działalności. W tak przedstawionej sytuacji podatnikowi będzie nadal przysługiwało 100% prawo do odliczenia podatku od rat leasingowych do końca trwania umowy leasingu, ale jedynie w okresie kiedy Wnioskodawca będzie go wynajmował osobom trzecim.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy podatnik zawarł umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem był samochód osobowy, a następnie samochód ten:

  • przez 6 miesięcy przeznaczył wyłącznie na wynajem – zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, podatnik ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od każdej raty leasingowej,
  • po okresie 6 miesięcznego wynajmu będzie nadal przeznaczony na wynajem i na potrzeby innej opodatkowanej działalności gospodarczej – podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rat leasingowych, ale jedynie w okresie kiedy Wnioskodawca będzie go wynajmował osobom trzecim.

Ad. 1

Mając na uwadze powołany stan prawny oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez okres co najmniej 6 miesięcy będzie wykorzystywał przedmiotowy samochód osobowy wyłącznie w ten sposób, iż odda go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, wówczas zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, będzie mu przysługiwało za ten okres prawo do odliczenia całości, tj. 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych mu przez leasingodawcę z tytułu leasingu operacyjnego przy założeniu, iż w analizowanej sprawie nie zajdzie wyłączenie określone w art. 88 ustawy.

Ad. 2

W przypadku, gdy po zakończeniu umowy najmu trwającej powyżej 6 miesięcy przedmiotowy samochód będzie przeznaczony zarówno do dalszego wynajmu, jak również do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż wynajem samochodów, zastosowanie będzie miał art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia w 100% kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych, ale jedynie w okresie kiedy Wnioskodawca będzie go wynajmował osobom trzecim. Jednakże aby możliwe było odliczenie podatku naliczonego z faktur leasingowych nie wystarczy wypełnienie jedynie pierwszego warunku dotyczącego przedmiotu działalności Wnioskodawcy ale również drugiego czyli przeznaczenia samochodów na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ad. 3

Ponadto należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 91 ustawy. Samochód będzie nadal służył czynnościom opodatkowanym, nastąpi jedynie zmiana sposobu wykorzystania samochodu z najmu na inną działalność opodatkowaną. Nie wystąpi więc konieczność korygowania podatku odliczonego z faktur dokumentujących czynsz leasingowych.

Zatem Wnioskodawca, po ewentualnym zakończeniu umowy najmu po upływie co najmniej sześciu miesięcy jej trwania i przeznaczeniu przedmiotowego samochodu do innych czynności opodatkowanych, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących leasing operacyjny wynajmowanego samochodu osobowego.

Odnośnie natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego w okresie po dniu 31 grudnia 2012 r. należy zauważyć, że na mocy powołanej wyżej ustawy nowelizującej, z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m.in. przepis art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

I tak, w myśl powyższego art. 86a ust. 1 ustawy w przypadku nabycia:

  1. samochodów osobowych,
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

–kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Natomiast w myśl art. 86a ust. 3 przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.

A zatem odnośnie prawa do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od leasingodawcy należy stwierdzić, iż po 31 grudnia 2012 r. przedmiotowy samochód będzie korzystał z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 86a ust. 3 ustawy. A zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości, tj. 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych mu przez leasingodawcę z tytułu leasingu operacyjnego. Jednocześnie, gdy Wnioskodawca po okresie 6 miesięcznego wynajmu będzie przeznaczony przedmiotowy samochód na wynajem i na potrzeby innej opodatkowanej działalności gospodarczej, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rat leasingowych, ale jedynie w okresie kiedy Wnioskodawca będzie go wynajmował osobom trzecim.

Natomiast odnośnie konieczności dokonania korekty podatku VAT naliczonego w okresie po dniu 31 grudnia 2012 r. należy zauważyć, iż w przypadku, gdy po ewentualnym zakończeniu umowy najmu po upływie co najmniej sześciu miesięcy jej trwania i przeznaczeniu przedmiotowego samochodu do innych czynności opodatkowanych, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących leasing operacyjny wynajmowanego samochodu osobowego, o ile przepisy ustawy od podatku od towarów i usług nie ulegną zmiany w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj