Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-973/08-2/SM
z 10 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-973/08-2/SM
Data
2008.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
diety
faktura
faktura VAT
koszt
koszty przejazdu
podróż służbowa (delegacja)
refundacja
świadczenie usług
zwrot kosztów


Istota interpretacji
refundacja kosztów podróży służbowych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym nie należy jej dokumentować poprzez wystawienie faktury VAT, lecz przez notę księgową



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kancelarii przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2008 r. (data wpływu 19.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania refundacji kosztów podróży służbowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania refundacji kosztów podróży służbowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W budżecie Kancelarii Xxx zaplanowano środki z przeznaczeniem na finansowanie (refinansowanie) kosztów podróży służbowych osób działających w organach oraz w strukturze korporacyjnej Akademii. Do wyżej wymienionych osób zaliczyć można Profesora nominowanego przez Prezesa Xxx na Przewodniczącego Komitetu Pxxxxxxxxxxxxx Zxxxxxxxxxxxxxxx Kxxxx (decyzja Nr Gx-xxx/Kxx/2007 z dnia 20.09.2007 r.), który jednocześnie jest pracownikiem Uxxxxxxxxxxx Xxxxxxxxx.

Uxxxxxxxxxx Xxxxxx rozlicza koszty podróży służbowych związane z uczestnictwem Pana Profesora (i innych członków Komitetu) w zebraniach plenarnych lub organizowanych przez Komitet konferencjach naukowych i obciąża tymi kosztami Kancelarię Xxx, wystawiając faktury powiększone o podatek VAT ze stawką 22%. Uxxxxxxxxxx uznaje tym samym refundację kosztów delegacji służbowych jako usługę składową do usług naukowo-badawczych świadczonych na rzecz Kancelarii Xxx.

Kancelaria Xxx zakwestionowała powyższą praktykę jako nieprawidłową, z czym nie zgodził się Uxxxxxxxxxx Xxxxxx.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku refundacji kosztów podróży służbowych, odbywanych w związku z zebraniem plenarnym Komitetu Pxxxxxxxxxxxxx Zxxxxxxxxxxxxxxx Kxxxx lub konferencją naukową tego Komitetu, mamy do czynienia z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT zdefiniowano świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Refundacja kosztów delegacji w przypadku udziału Przewodniczącego Komitetu (lub innych członków Komitetu) w jego zebraniu plenarnym, czy udział w konferencji o charakterze naukowym wynikający z funkcji, jakie wykonuje jej uczestnik nie jest związana ze świadczeniem lub odsprzedażą usług. Uczestniczenia w zebraniu plenarnym Komitetu lub konferencji o charakterze naukowym tym samym nie można traktować jako usługi naukowo-badawczej. O takiej usłudze, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, będzie można mówić gdy usługa naukowo-badawcza będzie realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych.

Uczestnictwo w posiedzeniu i konferencji z tytułu pełnienia funkcji nie przysporzy bezpośredniej korzyści Kancelarii Xxx. Ponieważ przez świadczenie, zgodnie z art. 353 § 2 Kodeksu Cywilnego, rozumie się określone zachowanie dłużnika polegające na działaniu lub zaniechaniu działania, to uwzględniając powyższe zasadne jest przyjęcie, iż ze świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy, będziemy mieli do czynienia w przypadku istnienia stosunku zobowiązaniowego pomiędzy Uxxxxxxxxxxxx a Kancelarią Xxx, która zobowiązała się do zwrotu kosztów delegacji.

Na podstawie przytoczonego stanu faktycznego zobowiązanie Kancelarii Xxx nie dotyczy świadczenia mającego charakter usługi, lecz świadczenia pieniężnego w postaci zwrotu kosztów delegacji uczestnika posiedzenia Komitetu czy konferencji o charakterze naukowym organizowanymi przez Akademię. Zatem pomiędzy Uxxxxxxxxxxxx, a Kancelarią Xxx nie istnieje świadczenie wzajemne, gdyż nie istnieje podmiot będący bezpośrednim odbiorcą tego zobowiązania; Kancelaria Xxx nie otrzymała żadnej korzyści dokonując na rzecz Uxxxxxxxxxxx zwrotu kosztów delegacji. Zwrot kosztów delegacji uczestnika konferencji lub posiedzenia Komitetu jest zatem jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym wynikającym ze zobowiązania Kancelarii Xxx do zwrotu kosztów delegacji wskazanych osób.

W związku z powyższym brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT (refaktury) z tytułu zwrotu kosztów delegacji, a czynność ta powinna być udokumentowana notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy podkreślić, iż aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania, bądź powstrzymania się od dokonania czynności, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość należną w zamian za usługi wykonane na rzecz usługobiorcy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i własnego stanowiska wynika, iż w związku z wyjazdami służbowymi osób działających w organach oraz strukturze korporacyjnej, do których należy m.in. Przewodniczący Komitetu Pxxxxxxxxxxxxx Zxxxxxxxxxxxxxxx Kxxxx, Akademia dokonuje Uxxxxxxxxxxxxx Xxxxxxxxx (z uwagi na fakt, iż ww. Przewodniczący jest pracownikiem tej Uczelni) zwrotu kosztów podróży służbowych. Refundacja wynika z udziału tych osób w posiedzeniach plenarnych Komitetu, czy w konferencjach o charakterze naukowym. Akademia podkreśla, że powyższe nie jest związane ze świadczeniem jakiejkolwiek usługi między stronami, tj. Uxxxxxxxxxxxx a Akademią, z tytułu czego otrzymywali by oni korzyść.

Zobowiązanie Akademii nie dotyczy świadczenia mającego charakter usługi, lecz świadczenia pieniężnego w postaci zwrotu kosztów delegacji pracownika Uczelni. Pomiędzy jednostką zwracającą koszty podróży (tj. Akademią), a Uxxxxxxxxxxxx nie istnieje świadczenie wzajemne, gdyż nie istnieje podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania. Natomiast opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania korzyści przez wypłacającego.

Kancelaria Xxx nie otrzymuje żadnej korzyści dokonując zwrotu przedmiotowych kosztów; powyższy zwrot jest zatem jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym, wynikającym z faktu zobowiązania się do dokonywania tego przez Akademię.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zwrot kosztów podróży nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, iż przedmiotowa czynność nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, to nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Jak bowiem wynika z art. 106 ust. 1 ustawy i art. 2 pkt 22 ustawy, faktura stwierdza w szczególności m.in. dokonanie sprzedaży, czyli dokumentuje odpłatną dostawę towarów (w tym dostawę wewnątrzwspólnotową, a także realizowaną w ramach eksportu) oraz odpłatne świadczenie usług.

Uwzględniając powyższe, przedmiotowa czynność może być udokumentowana poprzez wystawienie noty księgowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj