Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-201/08-4/EN
z 28 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-201/08-4/EN
Data
2008.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja
kasa rejestrująca
obowiązek
zakup
zwrot ulgi


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może wyrejestrować kasę fiskalną z urzędu skarbowego (wprowadził ją dobrowolnie) i dalej prowadzić działalność gospodarczą – sprzedaż usług telekomunikacyjnych (zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy) bez kasy rejestrującej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2008 r. (data wpływu 27 luty 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwiecień 2008 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 20 maja 2003 r., jest płatnikiem podatku VAT. Świadczy usługi telekomunikacyjne (Internet – PKWiU 64.20.1.), – jest zarejestrowanym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Dostawa Internetu stanowi w sprzedaży Wnioskodawcy ponad 95% całego obrotu, pozostałe 5% obrotu stanowi drobna sprzedaż części komputerowych oraz usług z tym związanych m. in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Całość – 100% sprzedaży Wnioskodawcy jest fakturowana.

Zainteresowany zakupił kasę rejestrującą (z nieznajomości przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych), rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego na przedmiotowej kasie w lipcu 2004 r. i skorzystał z ulgi na jej zakup.

Wnioskodawca uważa, że dla jego działalności gospodarczej ma zastosowanie przepis Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2007 r. Nr 245, poz. 1807), który mocą § 3 ust. 1 pkt 1 zwalnia do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast pod pozycją 13 w załączniku do ww. rozporządzenia wymienione zostały usługi telekomunikacyjne o symbolu PKWiU 64.2., których sprzedaż jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Na dzień dzisiejszy kasa rejestrująca Wnioskodawcy ma wszystkie przeglądy techniczne jest w bardzo dobrym stanie technicznym, ale Zainteresowany jej nie używa do rejestracji sprzedaży.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca może wyrejestrować kasę rejestrującą z urzędu skarbowego i dalej prowadzić działalność gospodarczą bez kasy rejestrującej...

Jeżeli Wnioskodawca nie może wyrejestrować kasy rejestrującej to jak powinien się zachować zgodnie z przepisami prawa...


Zdaniem Wnioskodawcy jest możliwe wyrejestrowanie kasy rejestrującej, jeżeli jest ona nieużywana. Jednakże ustawodawca nie wspomina o tym w obowiązujących przepisach. Brak jest jakiejkolwiek wzmianki w ustawach i rozporządzeniach o tego typu sytuacji.


Drugim rozwiązaniem wg Zainteresowanego byłoby pozostawienie kasy w stanie technicznym bardzo dobrym wraz z przeglądami technicznymi, ale bez dokonywania rejestracji sprzedaży do momentu kiedy będzie wymagana ponownie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Minister Finansów zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz. U. Nr 245, poz. 1807 – obowiązujące od 1 stycznia 2008 r.).


Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym pod pozycją nr 13 wymienione zostały „usługi telekomunikacyjne” symbol PKWiU 64.2.

Wobec powyższego świadczone przez Zainteresowanego usługi – zaliczone do usług telekomunikacyjnych – zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 70%.

Natomiast na mocy ust. 6 pkt 2 powołanego paragrafu zwolnień o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 1 stycznia 2008 r., w związku z zaistniałym do dnia 31 grudnia 2007 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2007 r.

W związku z tym, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej oraz rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej z powodu „nieznajomości przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych” tj. przed upływem terminu wynikającego z obowiązujących przepisów, a zatem nie utracił prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, należy stwierdzić, iż może dokonywać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej.

Tym samym, nie będąc zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, Wnioskodawca może wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną naczelnikowi urzędu skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.).

Ponadto tut. Organ informuje, że na mocy art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, jeżeli Wnioskodawca zaprzestał używania kasy rejestrującej po upływie 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, to nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej lub zwróconej na jej zakup.


Nadmienia się, że Zainteresowany może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu kiedy będzie ona ponownie wymagana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.


Tut. Organ podkreśla, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym w wydanej interpretacji tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj