Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-752/08-2/MG
z 31 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-752/08-2/MG
Data
2008.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Komisja Europejska
stypendia
stypendium stażowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe. Istnieje natomiast możliwość pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium o kwotę stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień w którym było otrzymywane stypendium, co ściśle wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 280 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29.04.2008 r. (data wpływu 05.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W terminie od dnia 01.10.2007 r. do dnia 29.02.2008 r. Wnioskodawczyni odbywała staż urzędniczy Komisji Europejskiej w Brukseli. Program staży urzędniczych Komisji Europejskiej reguluje Decyzja Komisji z dnia 02.03.2005 r., (dalej:”Decyzja”). Wszelkie szczegóły dotyczące stażu dostępne są na stronie internetowej: http: XXX. Zgodnie z pkt 6.1 Decyzji w okresie odbywania stażu Wnioskodawczyni otrzymywała miesięczne stypendium w wysokości 963 euro. Zgodnie z pkt 6.5 Decyzji przyznane stażystom stypendium nie podlega specjalnym przepisom podatkowym mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich. Stażyści samodzielnie odpowiadają za odprowadzenie wszelkich należnych podatków od stypendium Komisji, zgodnie z prawem obowiązującym w danym państwie. Biuro staży na koniec stażu wyda zaświadczenie do celów podatkowych. Zaświadczenie to powinno określać kwotę otrzymanego stypendium oraz potwierdzać, że nie dokonano płatności z tytułu podatku i ubezpieczeń społecznych. W załączeniu Decyzja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyżej opisane stypendium z tytułu stażu jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Jeżeli stypendium wolne jest od podatku, czy podstawą zwolnienia jest art. 21 ust. 1 pkt 46 lub 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też inny przepis prawa podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Stypendium otrzymywane miesięcznie z tytułu odbywania stażu wolne jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Podstawę prawną zwolnienia stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lub pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni prosi o zweryfikowanie powyższego stanowiska.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, zgodnie z treścią art. 4a ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Polsko-belgijska konwencja nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących opodatkowania dochodu z tytułu stypendiów, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 21 umowy, regulujący opodatkowanie tzw. innych dochodów. W myśl art. 21 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 211, poz. 2139), dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, tj. w Polsce.

Z analizy treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawczyni była rezydentem innego niż Rzeczypospolita Polska kraju, a więc należy przyjąć, iż ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy. Zatem biorąc pod uwagę nakreślony we wniosku stan faktyczny i obecnie obowiązujące przepisy prawa, otrzymywane przez Wnioskodawczynię stypendium z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej w Brukseli podlega w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z treścią art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodu są inne źródła, do których w myśl art. 20 ustawy zalicza się w szczególności m. in. (...) stypendia, dotacje (subwencje), dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Dlatego też przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Zasady opodatkowania wynagrodzeń urzędników oraz innych pracowników Wspólnot Europejskich reguluje rozporządzenie nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich. Dochody osób objętych tymi przepisami podlegają opodatkowaniu bezpośrednio u źródła. Oznacza to, iż pobrany podatek zasila bezpośrednio budżet unijny, a tym samym dochody te nie podlegają opodatkowaniu w krajach macierzystych tych osób. Tego rodzaju regulację zawiera również ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i E…. Banku do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4.03.1968 r. ze zm.).

Z zasad regulujących program staży urzędniczych Komisji Europejskiej wynika jednak, że przyznane stażystom stypendia nie podlegają specjalnym przepisom podatkowym, mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Tak jak Wnioskodawczyni poinformowała w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stażyści samodzielnie odpowiadają za odprowadzenie wszelkich należnych podatków od stypendiów Komisji, zgodnie z prawem obowiązującym w danym państwie. Oznacza to, że otrzymywane z tytułu stażu urzędniczego Komisji Europejskiej stypendia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy.

W tym miejscu należy także wyjaśnić, iż otrzymywane z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej w Brukseli stypendium, nie podlega także zwolnieniu z opodatkowania na podstawie powołanego przez Wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie bowiem do treści tego artykułu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zatem zwolnienie to dotyczy dochodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy, natomiast Wnioskodawczyni otrzymując przedmiotowe stypendium Komisji Europejskiej z tytułu stażu urzędniczego, dochodów takich nie otrzymywała.

Ponadto należy poinformować, iż ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnił od podatku część dochodów osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Odnosząc się do treści powyższego artykułu, kluczową staje się kwestia, co należy rozumieć pod pojęciem stypendium, bowiem regulacja omawianego przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „dochodu z tytułu stypendium”. Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej. Zatem oceniając, czy otrzymane za granicą stypendium podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce należy ustalić, czy otrzymana kwota nie przekroczyła w danym roku podatkowym wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikającej z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest przy tym od kraju, w jakim stypendysta przebywał. Ustalając wysokość zwolnienia Wnioskodawczyni powinna odwołać się do wysokości diety obowiązującej w Belgii, ponieważ przedmiotowe stypendium wypłacane było z Komisji Europejskiej w Brukseli.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni przysługuje prawo do wyłączenia z podstawy opodatkowania dochodu z tytułu stypendium równowartości diety w wysokości 45 euro za każdy dzień otrzymywanego stypendium zarówno w 2007, jak i w 2008 roku. Dodatkowo należy wyjaśnić, iż na podatniku, który uzyskiwał stypendium w związku z odbywaniem stażu w Komisji Europejskiej spoczywa obowiązek wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 7 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju, wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy stosując od uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Jeżeli otrzymana w danym roku kwota stypendium wyższa będzie od kwoty objętej zwolnieniem, nadwyżkę ponad kwotę wolną, stosowanie do treści art. 45 ww. ustawy, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym otrzymane było stypendium. Natomiast w przypadku, jeśli odliczenie z tytułu diet będzie wyższe od kwoty otrzymanego stypendium, to nie będzie konieczne wykazywanie go w zeznaniu rocznym.

Reasumując, stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej w Brukseli na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe. Istnieje natomiast możliwość pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium o kwotę stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień w którym było otrzymywane stypendium, co ściśle wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj