Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-764/12-2/KB
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-764/12-2/KB
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
nabycie
olej smarowy
podatek akcyzowy
rejestracja
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych i obowiązku rejestracji w związku z ich przewozem przez terytorium kraju



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r. (data wpływu 30.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych i obowiązku rejestracji w związku z ich przewozem przez terytorium kraju – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych i obowiązku rejestracji w związku z ich przewozem przez terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, niezarejestrowanym w Polsce na potrzeby podatku VAT ani podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności, Spółka rozważa dokonywanie transakcji mających za przedmiot wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99, 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 (dalej: produkty smarowe). Produkty smarowe nie będą przeznaczone do celów opałowych, napędowych oraz jako dodatki bądź domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych. Transakcje będą dokonywane w jednym z trzech opisanych poniżej scenariuszy.

Scenariusz 1

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów. Produkty te będą następnie dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i krajów spoza UE. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju spoza UE. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju spoza UE. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Produkty smarowe będą obejmowane procedurą wywozu (eksportu) jeszcze na terenie innego Państwa Członkowskiego UE (np. w Niemczech), która zakończona zostanie z chwilą dostarczenia produktów smarowych na pokład danej jednostki pływającej zacumowanej w polskim porcie morskim zgodnie z art. 786 ust. 2 Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 29 13/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Po zakończeniu procedury wywozu (potwierdzeniu wywozu przez organy celne na dokumentach towarzyszących przemieszczanym produktom smarowym, zgodnych z wymogami przepisów prawa celnego) nastąpi odbiór produktów smarowych przez kontrahenta (np. zarządzającego daną jednostką pływającą, na pokład której zostanie dostarczona partia produktów smarowych).

Całość przemieszczenia (do momentu zakończenia procedury) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni i będzie dokonywana z zastosowaniem przepisów wspólnotowego prawa celnego (Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny).

Scenariusz 2

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Produkty te będą następnie dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, W tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10) na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów, Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni. Oleje smarowe będą przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10).

Scenariusz 3

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innym Państwie Członkowskim UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Spółka nawiąże współpracę z podmiotem prowadzącym skład podatkowy bądź będącym zarejestrowanym odbiorcą w Polsce. Produkty smarowe będą następnie dostarczane do jednego z podmiotów współpracujących, tj. do składu podatkowego bądź miejsca odbioru wskazanego w pozwoleniu na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca w Polsce. Po przekroczeniu granicy polskiej zarejestrowany odbiorca bądź skład podatkowy będą obejmowały produkty smarowe (o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99) procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 będą transportowane bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Następnie podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będą dostarczać produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Produkty smarowe, zarówno na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego/miejsca odbioru, jak i po wyprowadzeniu produktów ze składu podatkowego/miejsca odbioru będą stanowiły własność Spółki. Należy także zaznaczyć, iż produkty smarowe przemieszczane do składu podatkowego i miejsca odbioru nie będą tam rozładowywane i prawdopodobnie będą opuszczać teren składu podatkowego i miejsca odbioru w tym samym dniu, w którym zostały tam przemieszczone.

Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Wyroby, w stosunku do których znajdzie zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego / miejsca odbioru będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Po opuszczeniu składu podatkowego i miejsca odbioru, produkty smarowe będą przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako produkty zwolnione z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Podstawą prawną dla zwolnienia będzie w tym przypadku art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Przemieszczenie ze składu podatkowego / miejsca odbioru będzie następowało na podstawie dokumentów dostawy. Produkty zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym. Skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji w sposób określony w Scenariuszu 1, na Spółce będą ciążyć jakikolwiek obowiązki wynikające z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm., dalej: ustawa akcyzowa), aktów wykonawczych do tej ustawy bądź rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. 2010 r. Nr 86 poz. 555 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie kontroli)... W szczególności, czy:
    1. w trakcie tej transakcji nastąpi czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego...
    2. Spółka będzie zobowiązana do dokonywania rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego...
  2. Czy w stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji w sposób określony w Scenariuszu 2, na Spółce będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy bądź rozporządzenia w sprawie kontroli... W szczególności, czy:
    1. w trakcie tej transakcji nastąpi czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym...
    2. Spółka będzie zobowiązana do dokonywania rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego...
  3. Czy w stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji w sposób określony w Scenariuszu 3, na Spółce będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy bądź rozporządzenia w sprawie kontroli... W szczególności, czy:
    1. w trakcie tej transakcji nastąpi czynność opodatkowana podatkiem akcyzowym...
    2. Spółka będzie zobowiązana do dokonywania rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Na wstępie Spółka pragnie wskazać, że wśród produktów smarowych, które stanowią przedmiot planowanej transakcji są oleje opodatkowane akcyzą według stawki 0 PLN, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. Do tej kategorii należą produkty smarowe oznaczone kodem CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10. Natomiast produkty smarowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 podlegają opodatkowaniu wg stawki 1180 PLN/1000 litrów, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej.

Pytanie 1 –Scenariusz nr 1

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji opisanej w Scenariuszu 1, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kontroli. W szczególności, w trakcie tej transakcji nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego, Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

  1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Spółka stoi na stanowisku, że produkty smarowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 będące przedmiotem transakcji będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu, w którym znajdą się na terytorium Polski do momentu ich faktycznego wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej. Produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 podlegają opodatkowaniu wg stawki 0 PLN i nie znajduje do nich zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy. Z tych względów w stosunku do tych produktów smarowych nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

Spółka pragnie wskazać, że dostawa produktów smarowych jako wyposażenie jednostek pływających stanowi eksport tych produktów potwierdzony przez właściwy urząd celny. Eksport w tym przypadku ma zastosowanie zarówno gdy kolejnym portem, do którego zacumują jednostki pływające zaopatrzone w produkty smarowe będzie port kraju unijnego jak też i państwa trzeciego (spoza UE).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. w sposób istotny zmieniły się przepisy celne regulujące dostawy zaopatrzenia na statki. Zmiany związane są z wejściem w życie rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej Nr 430/2010 zmieniającego rozporządzenie EWG nr 2454/93 ustanawiające przepisy dla wykonywania rozporządzenia Rady EWG nr 2913/03 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. L 125 z 21.05.2010 r.).

Po zmianie art. 786 rozporządzenia EWG nr 2454/93 przyjął on następujące brzmienie:

  1. Procedura wywozy w rozumieniu art. 161 ust. 1 kodeksu Wspólnotowego Kodeksu Celnego znajduje zastosowanie, gdy towary wspólnotowe mają być wyprowadzone z obszaru celnego Wspólnoty.
  2. Formalności dotyczące zgłoszenia wywozowego określone w niniejszym rozdziale znajdują zastosowanie również w przypadkach, gdy

(…)

  1. towary wspólnotowe są dostarczane ze zwolnieniem z podatku jako dostawy zaopatrzenia na statki wodne i powietrzne, bez względu na miejsce przeznaczenia statków wodnych i powietrznych.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. również w sposób zasadniczy zmieniło się Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie spełniać powinno zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, Poz. 902). Skreślony został m.in. § 10 tego rozporządzenia, z którego uprzednio wynikał obowiązek zgłaszania do procedury wywozu towarów wspólnotowych przeznaczonych na zaopatrzenie statków znajdujących się w polskim porcie i wykorzystywanych w ruchu międzynarodowym do krajów trzecich. Poprzez wykreślenie § 10 rozporządzenia zaniechano również obowiązku składania przez kapitana statku pisemnego oświadczenia, że statek, na który nabywane są towary (w tym stanowiące jego zaopatrzenie) płynie bezpośrednio do portu przeznaczenia położonego w kraju trzecim lub że statek w ciągu 30 dni od chwili dokonania zaopatrzenia skieruje się do portu przeznaczenia w kraju trzecim.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku dostaw zaopatrzenia na statek (w tym również produktów smarowych do smarowania silników) podatnik jest uprawniony do zastosowania procedury wywozu. Objęcie wyrobów tą procedurą nie jest obligatoryjne i zależy od woli podatnika. Skutkiem zgłoszenia przez podatnika produktów dostarczanych na statek jako zaopatrzenie do procedury wywozu i uzyskania stosownego potwierdzenie wywozu przez urząd celny jest dokonanie przez tego podatnika eksportu w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy akcyzowej. Objęcie towarów procedurą wywozu nie jest uzależnione od tego, jaki jest port przeznaczenia statku, na który jest dostarczany towar (a więc czy jest to port w kraju unijnym czy w kraju trzecim).

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2011 r. sygn. IPPP3/443-28l/11-3/SM. Interpretacja ta dotyczy uznania dostaw na statki za eksport na gruncie VAT, jednakże należy ją analogicznie stosować dla celów podatku akcyzowego, gdyż definicja eksportu w akcyzie jest tożsama z definicją eksportu w podatku VAT.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Zgodnie natomiast z art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, objętych inną stawką niż stawka zerowa, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się wyłącznie na terytorium kraju.

Celem wskazanej regulacji było umożliwienie uniknięcia konieczności zapłaty akcyzy od wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju z przeznaczeniem na eksport realizowany przez polski urząd celny odpowiedzialny za potwierdzenie zakończenia stosownej procedury.

Należy jednak zwrócić uwagę, że produkty smarowe nie są objęte unijnym systemem kontroli produkcji, magazynowania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Z tego względu procedura zawieszenia poboru akcyzy nie znajduje zastosowania do tych wyrobów w innych krajach członkowskich UE. Polski ustawodawca postanowił jednak objąć przedmiotowe wyroby systemem kontroli przemieszczania w Polsce. Z tego względu przewidziana została regulacja wskazująca, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie w Polsce, tj. od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium Polski.

Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że przemieszczane produkty smarowe będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu ich wprowadzenia na terytorium kraju do momentu ich faktycznego wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej. Warunkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zastępujących e-AD. Ze względu na procedurę zawieszenia poboru akcyzy nie wystąpi czynność opodatkowana prowadząca do powstania zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie ze względu na fakt, że produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 są opodatkowane stawką akcyzy 0 PLN, nie ma potrzeby do zastosowania do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

  1. Brak czynności opodatkowanej

Spółka stoi na stanowisku, że nawet jeśliby uznać, że procedura zawieszenia poboru akcyzy nie będzie miała zastosowania to nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego.

Katalog czynności opodatkowanych akcyzą został wskazany w art. 8 ustawy akcyzowej. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Transakcja dokonywana w ramach opisanego scenariusza z pewnością nie może być uznana za żadną z czynności wskazanych w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 oraz 5 i 6 ustawy akcyzowej. Zdaniem Spółki transakcja ta nie stanowi również wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej.

Definicja nabycia wewnątrzwspólnotowego została wskazana w art. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym, przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W omawianej sytuacji natomiast, jedyne przemieszczenie, jakie będzie miało miejsce nastąpi nie „na terytorium kraju” – ale wyłącznie „przez terytorium kraju” w ramach realizowanej procedury wywozu. Zdaniem Spółki, treść art. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej (definicję WNT) należy odczytywać w świetle art. 10 ust. 5 ustawy, przewidującego, iż obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

Innymi słowy o powstaniu obowiązku podatkowego decyduje dzień odbioru (otrzymania) danych wyrobów akcyzowych – co nie ma miejsca w sytuacji, kiedy dane wyroby są jedynie transportowane przez terytorium kraju.

Stanowisko takie potwierdza również Minister Finansów, przykładowo w interpretacji z dnia 25 listopada 2011 r. (ITPP3/443-200/11/JK), w której rozstrzygnięto, iż:

„W ocenie tutejszego organu, stanowisko Spółki w opisanej sytuacji (zdarzeniu przyszłym) jest prawidłowe. Powyższe wynika z faktu, że w przedstawionym zdarzeniu w stosunku do przewożonych przez terytorium kraju wyrobów akcyzowych nie powstanie obowiązek podatkowy. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów powstanie tylko w sytuacji, gdy nastąpi odbiór (otrzymanie) oleju formowego przez Spółkę na terytorium kraju. Zatem, skoro nie wystąpią inne nieprawidłowości związane z przewozem opisanych we wniosku olejów formowych, to nie wystąpi także obowiązek zapłaty podatku od transportowanych przez terytorium kraju wyrobów”.

Do analogicznych konkluzji prowadzi analiza przytoczonych przepisów w zdarzeniu opisanym w niniejszym wniosku. W stanie faktycznym, Polska będzie jedynie krajem „tranzytowym” dla omawianych produktów smarowych. Tak jak Spółka wskazała, procedura wywozu produktów smarowych zostanie rozpoczęta poza granicami kraju, natomiast odbiór tych produktów nastąpi już po jej zakończeniu potwierdzonym przez funkcjonariuszy celnych właściwego, polskiego, urzędu celnego (czyli po eksporcie tych wyrobów z terytorium kraju). W konsekwencji, w ramach dokonywanych transakcji nie będzie miał miejsca odbiór (otrzymanie) produktów smarowych na terytorium kraju, w związku z czym nie dojdzie w ogóle do powstania obowiązku podatkowego dla celów podatku akcyzowego w Polsce.

Podsumowując, transakcje jakie mają być dokonane nie mogą być uznane za wewnątrzwspólnotowe nabycie, gdyż w odniesieniu do tych transakcji nie dojdzie do przemieszczenia towarów na terytorium kraju, ale przez terytorium kraju tj. z terytorium Państwa Członkowskiego UE na jednostkę pływającą po potwierdzeniu wywozu tych wyrobów.

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać, że dokonywana transakcja nie może również stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania jest użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Transakcje nie będą dokonywane w okolicznościach wskazanych powyżej, gdyż Spółka nie będzie do dostarczanych na statek produktów smarowych stosować zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Ponadto, transakcje Spółki nie będą również stanowić przedmiotu opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 2-4 ustawy akcyzowej tj.:

  • dostarczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy (gdyż Spółka do dostarczanych wyrobów nie będzie stosowała zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie tych wyrobów);
  • sprzedaży wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy (gdyż Spółka do dostarczanych wyrobów nie będzie stosowała określonej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie tych wyrobów);
  • nabycia lub posiadania wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (w tym zakresie Spółka pragnie wskazać, że Spółka nie będzie w posiadaniu wyrobów, od których nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Aby bowiem taka sytuacja miała miejsce, w Spółce musiałby powstać obowiązek podatkowy z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu, który nie został zrealizowany poprzez zapłatę akcyzy w należnej wysokości. Tymczasem, w przypadku Spółki taka sytuacja nie wystąpi, gdyż jak Spółka wskazała powyżej dokonywana transakcja nie stanowi przedmiotu opodatkowania akcyzą i w konsekwencji w Spółce nie powstaje obowiązek podatkowy, który nie byłby skutecznie zrealizowany — w tym m.in. nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WNT.

Z powyższego wynika, zdaniem Spółki, że w trakcie realizacji transakcji określona w Scenariuszu 1 nie ma miejsca żadna z czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Pytanie 2 – Scenariusz 2

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji opisanej w Scenariuszu 2, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kontroli. W szczególności, w trakcie tej transakcji nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

  1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Spółka stoi na stanowisku, że produkty smarowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 będące przedmiotem transakcji będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu, w którym znajdą się na terytorium Polski do momentu ich faktycznego wyprowadzenia poza terytorium kraju. Produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 podlegają opodatkowaniu wg stawki 0 PLN i nie znajduje do nich zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy. Z tych względów w stosunku do tych produktów smarowych nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

Spółka stoi na stanowisku, że dostawa produktów smarowych jako wyposażenie jednostek pływających może być dokonywana z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, objętych inną stawką niż stawka zerowa, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się wyłącznie na terytorium kraju. Produkty smarowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 posiadają stawkę akcyzy inną niż zerowa oraz nie zostały umieszczone w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w związku z czym spełnione zostały przesłanki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wskazanych produktów.

Celem wskazanej regulacji było umożliwienie uniknięcia konieczności zapłaty akcyzy od wyrobów przemieszczanych przez terytorium kraju. Należy jednak zwrócić uwagę, że produkty smarowe nie są objęte unijnym systemem kontroli produkcji, magazynowania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Z tego względu procedura zawieszenia poboru akcyzy nie znajduje zastosowania do tych wyrobów w innych krajach członkowskich UE. Polski ustawodawca postanowił jednak objąć przedmiotowe wyroby systemem kontroli przemieszczania w Polsce. Z tego względu przewidziana została regulacja wskazująca, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie w Polsce, tj. od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium Polski.

Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że przemieszczane produkty smarowe będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu ich wprowadzenia na terytorium kraju do momentu ich faktycznego wyprowadzenia poza terytorium Polski. Warunkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zastępujących e-AD. Ze względu na procedurę zawieszenia poboru akcyzy nie wystąpi czynność opodatkowana prowadząca do powstania zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie ze względu na fakt, że produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 są opodatkowane stawką akcyzy 0 PLN, nie ma potrzeby do zastosowania do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

  1. Brak czynności opodatkowanej

Spółka stoi na stanowisku, że w stosunku do produktów smarowych, o których mowa nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, skutkująca powstaniem zobowiązania podatkowego.

Przemieszczenie produktów smarowych na statek, dokonywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie będzie implikowało powstania zobowiązania podatkowego na terytorium kraju. Wynika to z faktu objęcia produktów procedurą zawieszenia poboru akcyzy na całym terytorium kraju. Brzmienie art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej jest w tym zakresie jednoznaczne. Zgodnie z jego treścią, procedura zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych produktów jest ściśle związana z położeniem produktów. Po opuszczeniu terenu kraju, procedura zawieszenia poboru akcyzy wygasa z mocy prawa. Procedura zawieszenia poboru akcyzy została zdefiniowana w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej. Stosownie do jego brzmienia procedura ta może mieć zastosowanie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych i jeśli odbywa się z zachowaniem warunków wskazanych w ustawie akcyzowej oraz rozporządzeniach wykonawczych wydanych na jej podstawie, wówczas z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W omawianym scenariuszu, produkty smarowe będą przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z poszanowaniem wszelkich warunków jej stosowania. Dopuszczenie do konsumpcji dostarczonych na jednostki pływające produktów smarowych nastąpi poza granicami kraju, w związku z czym nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju. Konkludując, nawet przyjęcie iż dostarczenie produktów smarowych na jednostkę pływającą zacumowaną w polskim porcie stanowi jedną z czynności opodatkowanych akcyzą, to z uwagi na stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju i brak jej zakończenia w Polsce, nie może Powstać w stosunku do produktów objętych procedurą zobowiązanie podatkowe.

Dodatkowa argumentacja w tym zakresie została przedstawiona w stanowisku Spółki odnośnie Pytania 1 i znajduje ona zastosowanie również do transakcji opisanej w Scenariuszu 2.

Pytanie 3 – Scenariusz 3

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji opisanej w Scenariuszu 3, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kontroli. W szczególności, w trakcie tej transakcji nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego w stosunku do Spółki. Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego.

Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji opisanej w Scenariuszu 3, podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będą:

  • stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu produktów smarowych do odpowiednio składu podatkowego bądź miejsca odbioru;
  • będą dostarczać produkty smarowe na jednostki pływające. Dostawa będzie następowała z zastosowaniem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Tym samym, to podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbierający będą zobowiązani do dopełnienia wszystkich formalności wynikających z ustawy akcyzowej, aktów wykonawczych do tej ustawy oraz rozporządzenia w sprawie kontroli, w tym do ewentualnej zapłaty podatku w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Spółka nie będzie zobowiązana do ewentualnej zapłaty podatku akcyzowego oraz do spełnienia żadnych obowiązków wynikających z tych aktów prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Natomiast stosownie do pkt 12 procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarcza jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 40. ust. 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

  1. wyroby akcyzowe są:
    1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
    2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
    3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:
    1. składu podatkowego na terytorium kraju,
    2. urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
    3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  3. (uchylony).

W myśl art. 40 ust. 2 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

  1. ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
  2. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
  3. w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do urzędu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  4. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  5. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  6. ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  7. ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  8. przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;
  9. przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  10. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
    1. składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,
    2. nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,
    3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
    4. urzędu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
  11. w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
    1. składu podatkowego na terytorium kraju,
    2. określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,
    3. podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
    4. urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
    5. urzędu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju.

Stosownie do art. 40 ust. 2a. procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, wyroby te są przemieszczane przez terytorium państwa trzeciego.

Jak stanowi art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy na oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi - 1180,00 zł/1000 litrów.

Natomiast, stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka jest podmiotem prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, niezarejestrowanym w Polsce na potrzeby podatku VAT ani podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności, Spółka rozważa dokonywanie transakcji mających za przedmiot wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99, 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 (dalej: produkty smarowe). Produkty smarowe nie będą przeznaczone do celów opałowych, napędowych oraz jako dodatki bądź domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych. Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Transakcje będą dokonywane w jednym z trzech scenariuszy. Według pierwszego z nich nabywane produkty będą dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i krajów spoza UE. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju spoza UE. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju spoza UE. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Produkty smarowe będą obejmowane procedurą wywozu (eksportu) jeszcze na terenie innego Państwa Członkowskiego UE (np. w Niemczech), która zakończona zostanie z chwilą dostarczenia produktów smarowych na pokład danej jednostki pływającej zacumowanej w polskim porcie morskim zgodnie z art. 786 ust. 2 Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 29 13/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Po zakończeniu procedury wywozu (potwierdzeniu wywozu przez organy celne na dokumentach towarzyszących przemieszczanym produktom smarowym, zgodnych z wymogami przepisów prawa celnego) nastąpi odbiór produktów smarowych przez kontrahenta (np. zarządzającego daną jednostką pływającą, na pokład której zostanie dostarczona partia produktów smarowych). Całość przemieszczenia (do momentu zakończenia procedury) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni i będzie dokonywana z zastosowaniem przepisów wspólnotowego prawa celnego (Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny).

Odnosząc się do powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wyroby o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 objęte stawką 0 zł mogą być transportowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bez żadnych konsekwencji związanych z podatkiem akcyzowym. Natomiast w przypadku produktów o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 należy zwrócić uwagę, iż nabywane wyroby (nie objęte w kraju wysyłki procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz niewymienione w załączniku nr 2 do ustaw i objęte stawką akcyzy inną niż zerowa, przemieszczane na terytorium kraju na podstawie dokumentów handlowych) mogą zostać objęte na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy jedynie w przypadkach wymienionych w ww. art. 40. Skoro w sytuacji opisanej w Scenariuszu 1 żaden z tych przypadków nie ma miejsca to procedura zawieszenia poboru akcyzy nie będzie miała zastosowania.

Jednakże, w stosunku do przewożonych przez terytorium kraju wyrobów akcyzowych nie powstanie obowiązek podatkowy. Bowiem obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów powstanie tylko w sytuacji, gdy nastąpi odbiór (otrzymanie) wyrobów przez Spółkę na terytorium kraju. Natomiast z przedstawionych okoliczności wynika, że produkty smarowe będą obejmowane procedurą wywozu (eksportu) jeszcze na terenie innego Państwa Członkowskiego UE, która zakończona zostanie z chwilą dostarczenia wyrobów na pokład danej jednostki pływającej zacumowanej w polskim porcie morskim. A zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przedmiotowej sytuacji nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ wyroby nie są „przemieszczone na terytorium kraju”, a jedynie „przemieszczane przez terytorium kraju” w ramach procedury wywozu.

Zatem, w trakcie transakcji opisanej w pierwszym scenariuszu nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego. Spółka nie będzie również zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego. Jednakże ze względu na fakt, iż w stanowisku dotyczącym Scenariusza 1 Wnioskodawca wskazał, że będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Z kolei, według Scenariusza 2 nabywane produkty będą dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, W tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10) na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (M).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów, Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni. Oleje smarowe będą przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10).

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności oraz treść powołanych wyżej przepisów należy zwrócić uwagę na fakt, iż podobnie jak w Scenariuszu 1 procedura zawieszenia poboru akcyzy również w Scenariuszu 2 nie będzie miała zastosowania. Ponadto, w tej sytuacji nabywane wewnatrzwspólnotowo wyroby (nie objęte w kraju wysyłki procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz niewymienione w załączniku nr 2 do ustaw i objęte stawką akcyzy inną niż zerowa, przemieszczane na terytorium kraju na podstawie dokumentów handlowych) mogą zostać objęte na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy jedynie w przypadku gdy są wprowadzane do składu podatkowego.

O powyższym stanowi § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz.U. Nr 158, poz. 1065 ze zm.), zgodnie z którym, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wprowadzanych do składu podatkowego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, procedurę tę, na podstawie dokumentów handlowych, stosuje się od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju.

A zatem przedstawiony przez Wnioskodawcę Scenariusz 2, który przewiduje zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy nie będzie mógł mieć miejsca. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Według Scenariusza 3 Spółka nawiąże współpracę z podmiotem prowadzącym skład podatkowy bądź będącym zarejestrowanym odbiorcą w Polsce. Produkty smarowe będą następnie dostarczane do jednego z podmiotów współpracujących, tj. do składu podatkowego bądź miejsca odbioru wskazanego w pozwoleniu na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca w Polsce. Po przekroczeniu granicy polskiej zarejestrowany odbiorca bądź skład podatkowy będą obejmowały produkty smarowe (o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99) procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 będą transportowane bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Następnie podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będą dostarczać produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Produkty smarowe, zarówno na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego / miejsca odbioru, jak i po wyprowadzeniu produktów ze składu podatkowego / miejsca odbioru będą stanowiły własność Spółki. Należy także zaznaczyć, iż produkty smarowe przemieszczane do składu podatkowego i miejsca odbioru nie będą tam rozładowywane i prawdopodobnie będą opuszczać teren składu podatkowego i miejsca odbioru w tym samym dniu, w którym zostały tam przemieszczone.

Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Wyroby, w stosunku do których znajdzie zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego / miejsca odbioru będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Po opuszczeniu składu podatkowego i miejsca odbioru, produkty smarowe będą przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako produkty zwolnione z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Podstawą prawną dla zwolnienia będzie w tym przypadku art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Przemieszczenie ze składu podatkowego / miejsca odbioru będzie następowało na podstawie dokumentów dostawy. Produkty zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym. Skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni.

Zgodnie z art. 32. ust. 1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

Stosownie do art. 32 ust. 3 zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Z przedstawionego scenariusza wynika, że nabywane przez Spółkę produkty będą dostarczane do jednego z podmiotów współpracujących tj. do składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy w Polsce. Produkty o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 będą transportowane bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w przypadku produktów o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 Wnioskodawca twierdzi, że po przekroczeniu granicy produkty będą obejmowane procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Następnie po opuszczeniu składu/miejsca odbioru produkty będą przemieszczane na jednostki pływające poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako produkty zwolnione zgodnie z art. 32 ust.1 pkt ustawy.

Odnosząc się do powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wyroby o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 objęte stawką 0 zł mogą być transportowane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy bez żadnych konsekwencji związanych z podatkiem akcyzowym.. Natomiast w przypadku produktów o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99 należy rozróżnić kwestię dostarczania tych wyrobów do składu podatkowego i zarejestrowanego odbiorcy.

Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, zgodnie z którym zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z ww. definicją, skoro do objętych wnioskiem wyrobów nie stosuje się na terytorium państwa członkowskiego wysyłki procedury zawieszenia poboru akcyzy, to wyroby te nie mogą być również nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez podmioty działające na terytorium kraju w ramach zezwolenia na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca. Inaczej mówiąc nabycie wewnątrzwspólnotowe przedmiotowych wyrobów z krajów, w których w stosunku do nich nie zastosowano procedury zawieszenia poboru akcyzy nie może być dokonane w ramach posiadanego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Konsekwencją powyższego jest, iż w razie współpracy z zarejestrowanym odbiorcą, nie wystąpi przypadek, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy, uprawniający do zastosowania zwolnienia z akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów objętych wnioskiem w celu ich dostarczenia do podmiotu zużywającego.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na art. 78 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 78 ust. 2. ustawy podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

W myśl art. 78 ust. 3 przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stosownie do powyższego w stosunku do przedmiotowych wyrobów, nabywanych przez Wnioskodawcę nieposiadąjącego składu podatkowego z terytorium innego państwa członkowskiego, które po dokonanym nabyciu i przemieszczeniu na terytorium kraju nie będą wprowadzane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ma zastosowanie tryb określony w art. 78 ust. 1, 3 i 4 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy.

Jak wskazano już powyżej, nabywane wewnatrzwspólnotowo wyroby (nie objęte w kraju wysyłki procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz niewymienione w załączniku nr 2 do ustaw i objęte stawką akcyzy inną niż zerowa, przemieszczane na terytorium kraju na podstawie dokumentów handlowych) mogą zostać objęte na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy jedynie w sytuacji gdy są wprowadzane do składu podatkowego. W przypadku natomiast dalszego dostarczenia przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy) i przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy wyroby objęte niniejszym wnioskiem będą mogły korzystać ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Reasumując, w przypadku nabycia przedmiotowych wyrobów do składu podatkowego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w związku z realizacją tej transakcji nie wystąpi żadna czynność opodatkowana, której następstwem będzie powstanie zobowiązania podatkowego w stosunku do Spółki, a także Spółka nie będzie zobowiązana do rejestracji dla celów podatku akcyzowego. Bowiem przedmiotowe wyroby na terytorium kraju będą przemieszczane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie zostaną dostarczone na statki jako produkty zwolnione, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy. Natomiast, jeśli po dokonanym nabyciu i przemieszczeniu na terytorium kraju wyroby nie będą wprowadzane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ma zastosowanie tryb określony w art. 78 ust. 1, 3 i 4 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy wskazać, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi rozstrzygnięcie w zakresie podatku akcyzowego, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług zostało zawarte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj