Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-764/12-3/KB
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-764/12-3/KB
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
eksport (wywóz)
olej smarowy
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania realizowanej transakcji oraz obowiązku rejestracji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r. (data wpływu 30.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania realizowanej transakcji oraz obowiązku rejestracji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania realizowanej transakcji oraz obowiązku rejestracji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, niezarejestrowanym w Polsce na potrzeby podatku VAT ani podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności, Spółka rozważa dokonywanie transakcji mających za przedmiot wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99, 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 (dalej: produkty smarowe). Produkty smarowe nie będą przeznaczone do celów opałowych, napędowych oraz jako dodatki bądź domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych. Transakcje będą dokonywane w jednym z trzech opisanych poniżej scenariuszy.

Scenariusz 1

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów. Produkty te będą następnie dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i krajów spoza UE. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju spoza UE. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju spoza UE. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Produkty smarowe będą obejmowane procedurą wywozu (eksportu) jeszcze na terenie innego Państwa Członkowskiego UE (np. w Niemczech), która zakończona zostanie z chwilą dostarczenia produktów smarowych na pokład danej jednostki pływającej zacumowanej w polskim porcie morskim zgodnie z art. 786 ust. 2 Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 29 13/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Po zakończeniu procedury wywozu (potwierdzeniu wywozu przez organy celne na dokumentach towarzyszących przemieszczanym produktom smarowym, zgodnych z wymogami przepisów prawa celnego) nastąpi odbiór produktów smarowych przez kontrahenta (np. zarządzającego daną jednostką pływającą, na pokład której zostanie dostarczona partia produktów smarowych).

Całość przemieszczenia (do momentu zakończenia procedury) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni i będzie dokonywana z zastosowaniem przepisów wspólnotowego prawa celnego (Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny).

Scenariusz 2

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Produkty te będą następnie dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, W tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10) na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów, Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni. Oleje smarowe będą przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej (z wyłączeniem produktów smarowych o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10).

Scenariusz 3

Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innym Państwie Członkowskim UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Spółka nawiąże współpracę z podmiotem prowadzącym skład podatkowy bądź będącym zarejestrowanym odbiorcą w Polsce. Produkty smarowe będą następnie dostarczane do jednego z podmiotów współpracujących, tj. do składu podatkowego bądź miejsca odbioru wskazanego w pozwoleniu na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca w Polsce. Po przekroczeniu granicy polskiej zarejestrowany odbiorca bądź skład podatkowy będą obejmowały produkty smarowe (o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99) procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Produkty smarowe o kodach CN 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 będą transportowane bez zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Następnie podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będą dostarczać produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Produkty smarowe, zarówno na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego / miejsca odbioru, jak i po wyprowadzeniu produktów ze składu podatkowego / miejsca odbioru będą stanowiły własność Spółki. Należy także zaznaczyć, iż produkty smarowe przemieszczane do składu podatkowego i miejsca odbioru nie będą tam rozładowywane i prawdopodobnie będą opuszczać teren składu podatkowego i miejsca odbioru w tym samym dniu, w którym zostały tam przemieszczone.

Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Wyroby, w stosunku do których znajdzie zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy na odcinku od granicy polskiej do składu podatkowego / miejsca odbioru będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Po opuszczeniu składu podatkowego i miejsca odbioru, produkty smarowe będą przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jako produkty zwolnione z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Podstawą prawną dla zwolnienia będzie w tym przypadku art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Przemieszczenie ze składu podatkowego / miejsca odbioru będzie następowało na podstawie dokumentów dostawy. Produkty zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym. Skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i innych krajów. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju trzeciego. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju trzeciego. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Całość przemieszczenia (do momentu dostarczenia produktów na jednostkę pływającą) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w stanie faktycznym, w związku z realizacją transakcji w sposób określony w Scenariuszu 1 na Spółce będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. 13. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm., dalej: ustawa o VAT) bądź aktów wykonawczych do tej ustawy... W szczególności, czy:

  1. transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Spółka będzie zobowiązana do dokonania rejestracji na potrzeby podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 , przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy: towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju, pod warunkiem, że:

  1. od momentu, w którym towary przemieszczano na terytorium kraju, do momentu opuszczenia przez te towary terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu czynności odpowiadającej eksportowi towarów, upłynęło nie więcej niż 90 dni;
  2. towary na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane, zostały, w związku z czynnością odpowiadającą eksportowi towarów, objęte procedurą wywozu na podstawie przepisów celnych.

Zdaniem Spółki z powyższej regulacji wprost wynika, iż w okolicznościach takich jak opisane w niniejszym wniosku nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Towary będą bowiem przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów. Tym samym Spółka nie będzie obowiązana do dokonywania rejestracji potrzeby podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą”, eksport towarów to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych;

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju, pod warunkiem że:

  1. od momentu, w którym towary przemieszczono na terytorium kraju, do momentu opuszczenia przez te towary terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu czynności odpowiadającej eksportowi towarów, upłynęło nie więcej niż 90 dni,
  2. towary na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane, zostały, w związku z czynnością odpowiadającą eksportowi towarów, objęte procedurą wywozu na podstawie przepisów celnych.

Jak stanowi art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka jest podmiotem prawa amerykańskiego z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, niezarejestrowanym w Polsce na potrzeby podatku VAT ani podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności, Spółka rozważa dokonywanie transakcji mających za przedmiot wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87, 2710 19 99, 3403 19 90, 3403 99 90, 3403 99 10 (dalej: produkty smarowe). Produkty smarowe nie będą przeznaczone do celów opałowych, napędowych oraz jako dodatki bądź domieszki do paliw opałowych bądź silnikowych. Spółka nabywać będzie produkty smarowe w opakowaniach jednostkowych bądź luzem w innych Państwach Członkowskich UE (w tym m.in. w Niemczech). W chwili odbioru produktów smarowych w tych innych Państwach Członkowskich UE przez Spółkę zarówno własność jak i ryzyko związane z odbieranymi towarami przejdzie na Spółkę, jako na właściciela towarów.

Nabywane produkty będą następnie dostarczane w opakowaniach jednostkowych na pokład jednostek pływających lub bezpośrednio do zbiorników zamontowanych na stałe na jednostkach pływających zacumowanych w polskich portach (m.in. w Gdańsku lub w Szczecinie) w celu uzupełnienia zbiorników. Jednostki pływające poruszają się po wodach międzynarodowych, traktując polskie porty jako miejsce uzupełnienia zapasów produktów smarowych. Produkty smarowe będą używane na jednostkach pływających wyłącznie do celów żeglugi, w tym m.in. do smarowania silników jednostek pływających w trakcie podróży.

Produkty smarowe będą przemieszczane na podstawie następujących towarzyszących dokumentów handlowych:

  • międzynarodowego listu przewozowego CMR oraz
  • potwierdzenia odbioru dostawy olejów smarowych do celów żeglugi (Marine Lubricants Delivery Receipt).

Dane zawarte w powyższych dokumentach będą wskazywały rodzaj przemieszczanego produktu oraz jego ilości, a także miejsca nadania wyrobów oraz miejsca ich odbioru (tj. nazwę jednostki pływającej).

Jednostki pływające, na które będzie realizowana dostawa są zarejestrowane pod banderami różnych państw, tj. zarówno państw z Unii Europejskiej jak i krajów spoza UE. Pierwszym portem, do którego zacumuje jednostka pływająca po uzupełnieniu zapasów produktów smarowych w polskim porcie (port przestankowy) będzie port kraju unijnego lub kraju spoza UE. Mogą wystąpić sytuacje, w których jednostka pływająca zacumuje do innego polskiego portu w celu dalszego uzupełnienia zapasów produktów, po czym uda się do portu kraju unijnego lub kraju spoza UE. Biorąc pod uwagę fakt, że jednostki pływające prawdopodobnie będą posiadać pewną ilość produktów smarowych w zbiornikach w chwili cumowania do portów polskich, faktyczne zużycie dostarczonych produktów smarowych nastąpi prawdopodobnie najwcześniej na wodach międzynarodowych.

Produkty smarowe będą obejmowane procedurą wywozu (eksportu) jeszcze na terenie innego Państwa Członkowskiego UE (np. w Niemczech), która zakończona zostanie z chwilą dostarczenia produktów smarowych na pokład danej jednostki pływającej zacumowanej w polskim porcie morskim zgodnie z art. 786 ust. 2 Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 29 13/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Po zakończeniu procedury wywozu (potwierdzeniu wywozu przez organy celne na dokumentach towarzyszących przemieszczanym produktom smarowym, zgodnych z wymogami przepisów prawa celnego) nastąpi odbiór produktów smarowych przez kontrahenta (np. zarządzającego daną jednostką pływającą, na pokład której zostanie dostarczona partia produktów smarowych). Całość przemieszczenia (do momentu zakończenia procedury) nie będzie trwać dłużej niż 90 dni i będzie dokonywana z zastosowaniem przepisów wspólnotowego prawa celnego (Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny oraz Rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii wystąpienia w przedstawionej sytuacji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z ww. art. 12 ust. 4 ustawy wynika, że przemieszczenie towarów przez podatnika z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w przypadku gdy towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju, pod warunkiem że:

  1. od momentu, w którym towary przemieszczono na terytorium kraju, do momentu opuszczenia przez te towary terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu czynności odpowiadającej eksportowi towarów, upłynęło nie więcej niż 90 dni,
  2. towary na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane, zostały, w związku z czynnością odpowiadającą eksportowi towarów, objęte procedurą wywozu na podstawie przepisów celnych.

A zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przedstawionej sytuacji nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ nabywane przez Wnioskodawcę towary będą przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi oraz zostaną spełnione warunki określone w art. 12 ust. 4 ustawy.

Reasumując, transakcja przedstawiona przez Wnioskodawcę w Scenariuszu 1 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana do dokonania rejestracji na potrzeby podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy wskazać, iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast rozstrzygnięcie w zakresie podatku akcyzowego zostało zawarte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj