Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-462/12/MT
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie objęcia wyników na operacjach finansowych powstałych w związku z zakładanymi lokatami terminowymi oraz w związku z zawieranymi kontraktami terminowymi zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie objęcia wyników na operacjach finansowych powstałych w związku z zakładanymi lokatami terminowymi oraz w związku z zawieranymi kontraktami terminowymi zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji opakowań drukowanych. Spółka otrzymała w listopadzie 2011 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową obejmującą papier, karton, opakowania drukowane, druk oraz odpady z papieru i kartonu. Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w ramach jednego podmiotu gospodarczego zarówno na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jak i poza jej obszarem.

Spółka, w toku prowadzonej działalności, zamierza lokować nadwyżki środków pieniężnych (w tym wygenerowanych w związku z działalnością strefową) w lokatach terminowych. Lokaty terminowe zakładane są codziennie, jeśli saldo konta służącego do obsługi bieżącej działalności Spółki jest większe od określonej w umowie z bankiem kwoty. Konto bankowe, o którym mowa, będzie służyć zarówno do obsługi działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jak i działalności prowadzonej poza obszarem Strefy.

W ramach polityki ograniczania ryzyka kursowego, Spółka zawiera kontrakty terminowe typu forward (zakup i sprzedaż waluty na termin). Kontrakty terminowe zabezpieczają saldo pozycji walutowych (zobowiązań i należności w danej walucie), nie dotyczą natomiast wyodrębnionych biznesów ani transakcji. Po rozpoczęciu działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zabezpieczenia walutowe będą obejmowały zarówno należności i zobowiązania dotyczące działalności prowadzonej na terenie Strefy, jak i poza nią.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wynik na operacjach finansowych powstały w związku z zakładanymi lokatami terminowymi oraz w związku z zawieranymi kontraktami terminowymi, których celem jest ograniczenie ryzyka kursowego Spółki w stosunku do całokształtu prowadzonej przez Spółkę działalności będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochód uzyskiwany z zawieranych lokat terminowych, jak i dochód (strata) wynikająca z zawieranych kontraktów terminowych nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z uzyskanym zezwoleniem na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Według art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą, są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak podnosi Wnioskodawca, w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostały zdefiniowane „przychody wspólne”, które mogłyby dotyczyć kategorii przychodów osiąganych zarówno na terenie Strefy, jak i poza nią. Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Taka konstrukcja wyłączenia przychodów zwolnionych ze zbioru wszystkich przychodów osiąganych przez podmiot gospodarczy wymusza jednoznaczną identyfikację przychodów zwolnionych. Jeśli nie ma obiektywnej możliwości przypisania konkretnej grupy przychodów do działalności niepodlegających opodatkowaniu, przychody takie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


Aby dochody korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalność generująca te dochody powinna spełniać dwa podstawowe warunki:


  1. powinna być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i
  2. powinna być prowadzona na podstawie stosownego zezwolenia.


Zdaniem Spółki, w przypadku zawierania lokat terminowych w koncie bieżącym Wnioskodawcy oraz zawierania kontraktów terminowych zabezpieczających ryzyko walutowe Spółki, jeśli te instrumenty są związanym z całokształtem działalności Spółki prowadzonej zarówno na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jak i poza nią, dochody (straty) generowane w związku z zawieraniem tych instrumentów nie są ani wynikiem działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ani nie są uzyskiwane na podstawie otrzymanego Zezwolenia. Nie ma również obiektywnej możliwości powiązania przychodów osiąganych z ww. instrumentów finansowych z działalnością zwolnioną. Lokaty terminowe zakładane są na koncie bankowym Spółki i dotyczą środków finansowych zarówno wygenerowanych w toku działalności w Strefie i poza nią. Zabezpieczenia walutowe dotyczą salda wszystkich należności i zobowiązań walutowych Spółki powstałych zarówno w toku działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej i poza nią.

Wnioskodawca podkreśla, że jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2009 r. sygn. ILPB3/423-85/09-2/EK: „uwzględniając stanowisko wypracowane przez sądy administracyjne należy stwierdzić, że umowa kontraktu terminowego typu forward nie należy do zakresu czynności podejmowanych przez spółkę w ramach działalności gospodarczej. Nie jest działalnością generującą bezpośrednio dochód z działalności określonej w zezwoleniu udzielonym spółce. Nie jest także nieodłącznym następstwem węzłów prawnych, bez których prowadzenie na terenie specjalnej strefie ekonomicznej działalności określonej w zezwoleniu, okazałoby się niemożliwe, jak ma to miejsce w przypadku umów o pracę, umowy rachunku bankowego, umów dostawy lub umów ubezpieczenia. Przeciwnie, zawieranie umów na kontrakty terminowe typu forward jest odrębną od działalności gospodarczej dziedziną aktywności przedsiębiorcy, który kierując się racjonalnością inicjowanych stosunków prawnych także w sferach niezwiązanych ze świadczoną na co dzień sprzedażą.

Dochody powstałe w wyniku ujęcia przychodów i kosztów wynikających z realizacji walutowych kontraktów terminowych finansowych nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych niezależnych operacji finansowych. Zatem dochody te nie stanowią dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, kwoty wynikające z rozliczenia kontraktów forward nie mogą zostać zaliczone do przychodów lub kosztów osiąganych lub ponoszonych w ramach działalności objętej Zezwoleniem i tym samym nie mogą być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Wnioskodawca wskazuje również, że w temacie dochodów z lokat terminowych wypowiadał się m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, argumentując w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2009 r. sygn. IBPBI/2/423-460/09/AM: „Dochody z zysków z lokat nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Dochód ten, jakkolwiek otrzymywany w wyniku racjonalnej gospodarki środkami pieniężnymi uzyskanymi z działalności gospodarczej nie wynika z bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie udzielonego Spółce zezwolenia, lecz jest wynikiem operacji finansowych związanych z wykorzystaniem propozycji banku w celu pomnożenia zgromadzonego kapitału”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj