Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-69/08/BK
z 9 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-69/08/BK
Data
2008.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przychód
stypendia
zasiłki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wypłacane przez gmine stypendia i zasiłki szkolne korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy podatkowej?



Wniosek ORD-IN 796 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów w formie stypendiów i zasiłków szkolnych przyznawanych na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendiów przyznawanych w drodze uchwały Rady Gminy -jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów w formie stypendiów i zasiłków szkolnych przyznawanych na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz stypendiów przyznawanych w drodze uchwały Rady Gminy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


  1. Wójt Gminy - jako organ samorządu terytorialnego - na mocy art. 90m ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami), przyznaje uczniom świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym, o którym mowa w art. 90c ust. 2 ww. ustawy, tj. stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny. Pomoc ta jest zadaniem własnym gminy, na które otrzymuje dotację celową z budżetu państwa. Zasady udzielania tej pomocy określa regulamin, który zgodnie z art. 90f ustawy o systemie oświaty jest uchwalony przez Radę Gminy.
  2. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 14 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, regulaminu Gminy i Uchwały Rady Gminy z dnia 30 września 2003 r. Wójt Gminy przyznaje jednorazowo na uroczystości zakończenia roku szkolnego stypendia za wybitne osiągnięcia uczniom szkół, ze środków finansowych pochodzących z budżetu Gminy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wypłacane przez Gminę stypendia i zasiłki szkolne, zgodnie z ustawą o systemie oświaty i ustawą o samorządzie gminnym korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40, czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy stypendia przyznawane w drodze uchwały Rady Gminy, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy płatnik ma obowiązek przyjmowania oświadczeń PIT-2C i sporządzania informacji PIT-8S...
  3. Czy jeżeli wysokość stypendium przekroczy miesięcznie kwotę 380 zł stosuje się kwotę zmniejszającą podatek według art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy pomoc materialna dla uczniów, przyznawana na podstawie przepisów o systemie oświaty korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S. Również stypendia wypłacane za wybitne osiągnięcia na podstawie ustawy o samorządzie gminnym podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy i w tym wypadku płatnik, ma obowiązek pobierania oświadczeń PIT-2C oraz sporządzania informacji wg wzoru PIT-8S. Natomiast, jeżeli stypendium przekroczy kwotę 380 zł należy zastosować ulgę na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko zawarte we wniosku z dnia 16 stycznia 2008 r. należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b-art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami).

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 90c ust. 1 i 2 tejże ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami o pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: stypendium szkolne i zasiłek szkolny.

Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy.

Na podstawie art. 90f ustawy, Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym, natomiast zgodnie z zapisem art. 90m, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż stypendia będące pomocą materialną o charakterze socjalnym – przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie wymogu składania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Natomiast do przyznanych jednorazowo stypendiów za wybitne osiągnięcia uczniom szkół ze środków finansowych pochodzących z budżetu gminy, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale Rady Gminy zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl ust. 10 powołanego wyżej artykułu ustawy, powyższe zwolnienie, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29 – 30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana. Oświadczenie składa się na druku PIT-2C.

W sytuacji, kiedy stypendysta przed pierwszą wypłatą stypendium złoży płatnikowi oświadczenie, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów, a wysokość stypendium nie przekracza miesięcznie 380 zł - płatnik nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy.

W przypadku braku takiego oświadczenia płatnik obowiązany jest do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od każdej kwoty wypłaconego stypendium.

Podkreślić należy, że stypendia określone w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy ograniczone są ustawowym limitem miesięcznym, którego przekroczenie powoduje, że nadwyżka podlega opodatkowaniu. Oznacza to, że nawet przy spełnieniu pozostałych warunków zwolnienia, jeżeli wartość stypendium w skali miesiąca przekroczy 380 zł, płatnik obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek od kwoty przekroczenia, na zasadach określonych w art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT-8S), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Jeżeli stypendysta w terminie do 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym złoży oświadczenie o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-12) - płatnik jest obowiązany sporządzić roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27 od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym. W takiej sytuacji płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-8S.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy - przyznane uczniom stypendia za wybitne osiągnięcia na podstawie uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, tj. Rady Gminy - finansowane ze środków pochodzących z budżetu gminy - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do kwestii zmniejszenia o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczek pobranych przez płatnika od stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, w sytuacji gdy wysokość stypendiów przekracza kwotę 380 zł miesięcznie, zgodnie z art. 35 ust. 4 zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3 zmniejsza się o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3, jeżeli zaliczkę pobierają płatnicy określeni w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, a podatnik przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym zaczął osiągać takie dochody, złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2A), że nie osiąga równocześnie innych dochodów, z wyjątkiem określonych w art. 30-30c oraz art. 30e.


Zgodnie z art. 32 ust. 3, do którego odsyła powołany art. 35 ust. 4 ww. ustawy podatkowej, zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:


  1. nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
  2. nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
  3. nie osiąga dochodów, od których jest obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3,
  4. nie otrzymuje świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  5. ten zakład pracy jest właściwy do stosowania tego zmniejszenia.


Oświadczenie, o którym mowa w przepisie art. 35 ust. 4 ustawy składa się na formularzu PIT-2A, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji dodatkowych, obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 243, poz. 1760).

Reasumując, w przypadku stypendiów podlegających opodatkowaniu istnieje możliwość obniżenia zaliczki na podatek o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Zaliczkę można zmniejszyć wówczas, gdy podatnik przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym zaczął osiągać takie dochody, złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie osiąga równocześnie innych dochodów, z wyjątkiem dochodów opodatkowanych w sposób zryczałtowany (art. 28, 30, 30a i 30b) albo jednolitą stawką podatkową 19% (art. 30c).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj